2020-11-16, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastman92
Absolut nonsens, världens bästa kvinnliga schackspelare ligger på plats 88 i FIDE. Den näst bästa kvinnan ligger inte ens i Top 300.
Män totalt dominerar kvinnor i sport, det är därför som dom nästan aldrig spelar mot varandra professionellt.

Den enda sporten som jag kan tänka mig att kvinnor skulle vara bättre på är Naginatajutsu. För att det traditionellt är en sport för kvinnor.

Jag tror ändå, eller jag hoppas iaf att det är av anledningen att det är betydligt fler än som spelar schack.

Men jag förstår ändå inte varför det finns fler män på extremskalan av genier, vad är det som hämmar kvinnor att nå den där absoluta briljansen som vissa män uppnår.

Jag tänker mig Isaac Newton, Beethoven, Mozart, Einstein, Nils Bohr, Magnus Carlsen, Andrew Wiles osv
Citera
2020-11-16, 07:12
Medlem
Inom klättring är det förvånansvärt liten skillnad mellan män/kvinnor.
Tror det kan bero på att fingerstyrka i förhållande till kroppsvikt är viktigare än totalstyrka.

https://mountainequipment.com/blogs/...ap-in-climbing
Citera
2020-11-16, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Curling, pingis (kanske, om de satsade mer), schack (här finns det toppspelare), simhopp, jag skulle nog kunna säga beachvolleyboll men tveksamt (ett bra lag skulle kunna toppa ett manligt lag)
Pingis? Du skämtar? Skillnaden är gigantisk. Finns pojkar i 12-13 års åldern som tar kvinnliga världseliten. I schack hittar du väl en kvinna på plats 250-300 som bäst.
Citera
2020-11-16, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Pingis? Du skämtar? Skillnaden är gigantisk. Finns pojkar i 12-13 års åldern som tar kvinnliga världseliten. I schack hittar du väl en kvinna på plats 250-300 som bäst.

Det är nog sant, men jag tänker mig teoretiskt och inte vad som är känt idag. Jag tycker en tjej borde kunna spela pingis rent tekniskt som en man. Är det något som sitter i hjärnan som vi inte förstår hos män så de blir bättre på dessa sporter? Det stämmer inte med att vi hittar en kvinnlig schackspelare på plats 300 som bäst, vi har t.ex Yifan Hou som ligger på plats 85 med en rating på 2658 https://ratings.fide.com/top.phtml?list=women

Vad är de okända variablerna?
Det är ju ganska välkänt att kvinnor speciellt i fattiga länder inte har samma möjligheter som män, oftast fastnar de i hemarbete och tar hand om familjen, medan män kan jobba på saker som sport, schack osv. Tror uppfostran har en del i det också.

Men det utesluter inte att män kan ha något genetisk betingelse på briljans, frågan är om kvinnor besitter denna möjlighet över huvud taget.

Men vi har ju en del briljanta kvinnor också, tänker nämna Olga Ladyzhenskaya i detta fall.

"She provided the first rigorous proofs of the convergence of a finite difference method for the Navier–Stokes equations."
Senast redigerad av carlydeveloper 2020-11-16 kl. 07:45.
Citera
2020-11-16, 07:41
Medlem
EyesWideShuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Motorsport borde väl inte vara könsberoende? Likaså sådant som segling och Annika Sörenstam slog ju alla de manliga golfare som inte klarade kvalgränsen i Colonial.
Nu var det ju så att Sörenstam missade kvalgränsen på Colonial (hon hade totalt +5 efter 36 hål och kvalgränsen hamnade på +1) så jag förstår inte hur du menar när du säger att hon slog alla manliga golfare som inte klarade kvalgränsen. Några slog hon väl, men inte så jättemånga.
Citera
2020-11-16, 07:59
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Män är ju bäst även i ridsport och fullständigt överlägsna i schack samt vinner även i curling men det är väl något jämnare.
Ja det har du fan rätt i!
Citera
2020-11-16, 08:13
Medlem
Kaustis avatar
Utgångspunkten känns ju minst sagt skrev i trådstarten. Det är ju ganska ointressant att jämföra vilka sporter idag som kvinnor kan konkurrera med män då en väldigt viktig faktor är urvalet som finns inom sporten. Om 5000 tjejen och 5 miljoner killar sysslar med en viss sport är det väldigt osannolikt att en kvinna sen skulle vara bäst i världen idag.

Det vore ju mer intressant att vikta för antalet utövare per kön samt ekonomiska förutsättningar och sen diskutera vilka sporter det egentligen finns möjlighet för kvinnor slå män i framtiden om man nu ska diskutera någonting.
Fysiska sporter går väl hyfsat bort oavsett, kvinnor kommer även i framtiden ha svårt att konkurrera på den punkten skulle jag tro. Pingis borde väl, som tidigare nämnt, vara möjligt för en kvinna att bli bäst i världen om vi får 50/50 i förutsättningar. Skytte, ridsport är väl också möjligt.

Sen kan man ju fråga sig vilken nytta det finns av att jämföra könen när det kommer till sport? Det var knappast någon som jämförde Carolina Klüft med dom svenska herrarnas resultat när hon var som bäst. Ingen jämförde heller Annika Sörenstam med herrarna när hon var som bäst. Sport är trots allt underhållning, och så länge sorten paketeras på ett bra sätt så kommer intresset komma. Tyvärr är många damidrotter (och många herridrotter med) inte jättebra på detta idag vilket syns på publiksiffrorna.
Citera
2020-11-16, 08:31
Medlem
Skytte, vissa motorsporter. Annars är det nog väldigt skralt med sporter där män och kvinnor är jämbördiga motsåndare.
Citera
2020-11-16, 08:49
Medlem
Rysk-Bots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkurtDenOnda
Bowling och curling skulle jag säga. Varför är det inte samkönade ligor bla bla där? På riktigt.
Män vinner mot kvinnor i båda. Jämnare i curling men i bowling blir kvinnor utklassade.

Bowling speciellt är beroende av en viss styrka och koordination, speciellt på högre nivåer. Jämför kraften i en stilstudie när manliga Bowlingproffs skickar iväg ett klot jämfört med kvinnliga. Skiljer en hel del i klothastighet där....
Citera
2020-11-16, 09:09
Medlem
erwynns avatar
Johaug mosade samtliga snubbar i Tour de ski-finalen förra vintern.
Citera
2020-11-16, 09:11
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Kvinnor är chanslösa mot män i curling

Varför?
Citera
2020-11-16, 09:19
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Jag tror ändå, eller jag hoppas iaf att det är av anledningen att det är betydligt fler än som spelar schack.

Men jag förstår ändå inte varför det finns fler män på extremskalan av genier, vad är det som hämmar kvinnor att nå den där absoluta briljansen som vissa män uppnår.

Jag tänker mig Isaac Newton, Beethoven, Mozart, Einstein, Nils Bohr, Magnus Carlsen, Andrew Wiles osv

Vad gäller människor som på något sätt måste offra något för att bli geni, tror jag det kan drabba kvinnor likaså. Som de genier som är rätt gravt autistiska. Det finns rätt många i andra länder autistiska kvinnliga konstnärer som kommer gå till historien.

Dessutom nämner du Mozart, han hade ju faktiskt en syster som också var geni på piano. De hade förmodligen samma defekt. Det var bara det att på den tiden fick inte kvinnor komponera.

En sådan som Mozart får man nog inse är så annorlunda genetiskt att det inte ens finns en på miljonen, då inser man att i just detta fall så finns det för få för att man ska kunna veta om det finns lika många genialiska kvinnor. En sådan avvikelse är så långt från normen att just där har manligt och kvinnligt ingen betydelse.

Mozart var tydligen gravt socialt störd. Och hade aldrig klarat sig om inte han haft en kvinna vid sin sida. Trots det gick det åt helvete för honom och han dog ung. Det hade varit intressant att höra Nannerls musik. Men det får vi aldrig, eftersom könsrollerna var så strikta. Det är lite synd.

Vad gäller galopp t ex ser vi fler och fler kvinnor. Därför att de är naturligt små och behöver inte banta ihjäl sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in