Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-12-19, 01:04
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maangeman
Jag har starka funderingar på att omskola mig till elkraftsingenjör. Ett av behörighetskraven är matematik 2 vilket jag har godkänt betyg i men dock 18 år gammalt och känner mig urusel på matematik i dagens läge.

Min tanke är att fräscha upp kunskaperna rejält innan jag börjar på någon utbildning. Jag tänkte plugga matematik på egen hand och sedan hitta någon kurs i matematik 2 så man får ett nytt betyg i det.

Vilka böcker skulle ni rekommendera till mig? Är det 5000 1c som gäller? Jag läste det i en annan tråd men jag har inte riktigt begrepp om vad 1c, 2c osv betyder.

Och ja, jag vill ha fysiska böcker. Sitter vid skärmar hela dagarna på mitt nuvarande jobb så känns behagligast att sitta med en bok hemma på kvällarna

Använde Matematik 5000 serien tillsammans med mathleaks-appen när jag pluggade komvux på distans och tyckte det funka bra. Med mathleaks får du lösningar på alla frågor i boken vilket är riktigt gött när man studerar på egen hand.

1, 2, 3... är ordningen på matte-kursen för studenter i gymnasiet, och a,b,c är svårighetsgraden. Yrkesprogrammen läser a-matte, ekonomer b-matte och naturvetare/tekniker c-matte.

Om jag var i din situation så skulle jag kontakta någon på utbildningen och berätta om din situation och fråga om vilka områden från matte 1-2 som är viktigast för utbildningen, för att du ska få ut så mycket som möjligt av tiden du lägger på förstudierna. Skulle gissa på att trigonometri och algebra är det som är mest relevant för dig.

Ang. kursen i matematik 2, så tror jag tyvärr inte du kommer få börja på kursen om du redan har ett godkänt betyg. Det gjordes en förändring för några år sen så att man inte längre kan plugga upp betygen i tidigare godkända kurser.
Citera
2021-04-24, 12:28
  #14
Medlem
FiveDayss avatar
Tänkte bidra med lite av den matteprosa jag läst genom åren. Jag lägger recensionen under spoilertaggar inte för att jag avslöjar alltför mycket, men av utrymmesskäl:
  • Räkna med Simpsons av Simon Singh (originaltiteln är The Simpsons and their mathematical secrets).
  • Humble Pi av Matt Parker
  • Love & Math - The Heart of Hidden Reality av Edward Frenkel.
Citera
2021-06-28, 10:36
  #15
Medlem
karlskrona1234s avatar
Hittar ej var man kan beställa fysiska boken som det står man kan göra.
Citera
2021-07-26, 01:04
  #16
Medlem
Böcker som förändrar ens synsätt tips ?
Citera
2022-04-01, 10:47
  #17
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Har kollat bokbörsen och antikvariat, har hittat lite men är på jakt efter äldre böcker på svenska i geometri för typ realskolan. Kan tänka mig att det finns många i bokhyllor hos äldre som mest samlar damm.
Citera
2022-07-16, 21:03
  #18
Medlem
ImAFlirts avatar
Hej!

Jag undrar om det finns någon bok om matematik som är lite filosofisk av sig och kan ge en ett sätt att tänka som gör det enklare att förstå i princip all matematik som man vanligtvis lär sig i grundskola och gymnasiet?

Jag var en sån här jobbig jävel på matematik lektionerna som räckte upp handen och frågade varför man räknade på det eller det viset. Man fick till slut svaret "tänk inte så mycket, bara acceptera reglerna och kör på".

Men jag hade gärna velat förstå varför jag gör vad jag gör på något plan och kunna se uppifrån hur allt hänger ihop?

Gör jag mig någorlunda begriplig?

Tack för eventuella tips. Skjut gärna från höften lite grann, det gör inget om boktipsen visar sig vara långt ifrån idealet. Kanske flera böcker är nödvändiga?
Citera
2022-09-02, 02:28
  #19
Medlem
Söker denna bok som ej säljs i vanliga handeln: Dö i rättan tid av Lars Krantz. Nån som vet vart jag kan köpa den?
Citera
2023-02-07, 07:11
  #20
Medlem
king_ozzelotts avatar
Mod. Får placera rätt om jag är ute fel nu.

Är ute på bästa boken i matematik från högskola- gymnasium och framåt?

Jag är osäker på vart min kunnskapsnivå ligger någonstans.
För att ge er en liten bakgrundsbild så gick jag inte direkt ut gymnasiet med bra betyg och jag gick i ett "udda" gymnasium vart betyg inte direkt gavs i vanlig A+ eller liknande ordning. Vi fick omdömen.

En mattelärare jag pratade med menade på att matematik 1000 - 5000 böckerna är bra.
Har undersökt och de finns på mitt bibliotek så jag ska försöka dra dit och kika och även kanske beställa per Bokus.

När jag så blev äldre och betalat av allt mitt CSN och lärt mig oerhört mycket om privatekonomi etc och blivit intresserad av dels det ekonomiska (inlusive budgetar etc), men även matematik.

Om jag blir bättre i ämnet finns även en möjlighet till högre studier eller möjligtvis att flyga vilket varit en dröm länge. Vi får se!,

Vilken bok tror ni motsvarar åk 1 på gymnasiet respektive kanske tom åk 9. Finns det något test på nätet där man kan se redan innan vilken nivå man ligger på?,
Jag har sökt lite och kan inte direkt finna något svar.

Tacksam för all hjälp,

//Ozzelott
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback