Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-01, 17:06
  #49
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
1. Intressant att print fortfarande är så viktigt. Och ja de kommer ha svårt att konkurrera med andra sajter om online-annonserna. Men de är sveriges 6:e mest populära nätplats enligt Alexa. AB kommer klara sig mycket bra jämfört med många andra tidningar.

2. Det är AB själva (följ växlingen bakåt i tråden) som påstår att deras räckvidd ökar med 600 000 på ett år. Vad är KIA-index?

Print är så viktigt helt enkelt för att det är den fungerande affärsmodellen, och har varit i över hundra år. Man säljer en produkt som man tar betalt för - det är ganska klassiskt. Nu ändras emellertid vanorna och papperstidningen är allt mer en relik i en digitaliserad värld. Sedan kan man babbla om "digitalt" så mycket man vill, och kalla det för "tidning" men i grund och botten är det en glorifierad blogg (inte mycket bättre än Avpixlat) man sätter hoppet till. När man inte har den enorma gratisreklam och lokala förankring som papperstidningen och dess löpsedlar ger, så kommer Aftonbladet bara vara en webbsajt i mängden bland andra.

KIA-index är ett utomstående mätverktyg för annonsörer dit Aftonbladet är kopplat för att visa besöksstatistik. Annonsörer litar naturligtvis inte på vad en sajt själva säger om besöksstatistik, utan kräver någon form av bevis och seriös statistik. Det är vad KIA-index erbjuder. De har någon slags trackingkod på de sajter som är anslutna till KIA-index så de kan mäta sidvisningar, unika besök o.s.v.
Citera
2015-01-07, 17:10
  #50
Avstängd
Grottmongo101s avatar
Professorn hade fel rörande fem år, återstår att se om han hade rätt rörande tio år.
Citera
2015-01-07, 19:44
  #51
Medlem
tryffs avatar
Professorna har även fel om Gt's starka lokala förankring. Jag bodde i götet i 40 år och köpte GT periodvis.Under tiden förändrade GT sin tidning så radikalt att man tappade läsare...och vann visserligen nya läsare (men inte lika trogna). GT satsade precis som alla andra på kvinnorna och la ner sportbilagor mm.
Citera
2015-05-22, 18:46
  #52
Moderator
Chantres avatar
Upplagesiffrorna är skickade på revidering så att de kan se bättre ut än i verkligheten.

http://www.expressen.se/om-expressen/siffror/
Citera
2017-12-07, 13:57
  #53
Avstängd
nils.flygels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Professorn hade fel rörande fem år, återstår att se om han hade rätt rörande tio år.

Återstå att se om han hade rätt angående femton år. Karln är runt 80, det sorgligaste scenariot jag kan tänka mig är att Expressen överlever honom.
Citera
2017-12-07, 14:44
  #54
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Vi kan också konstatera att följande inte heller blev helt rätt:
Citat:
- Det gör Aftonbladet genom att satsa på internet och en massa bilagor, och genom att inte höja priset. Det gör att Expressen och de andra blir satta på svältkur, säger Karl Erik Gustafsson.
AB satsade på internet, ja, men den satsningen bär inte idag när annonsintäkterna digitalt sjunker, bilagorna är ett skämt och det har höjt priset avsevärt på 11 år, långt över KPI. Expressen finns kvar men frågan är ju hur länge, både den och AB slåss mot vikande siffror, upplagan är en bra bit under 100.000 nu.
Citera
2017-12-07, 15:29
  #55
Medlem
Klas-Vegass avatar
Kul att läsa med facit så här efteråt. Mediaforskaren har angett fel tidpunkt inte riktning. Nu var det väl en förutsägelse en bebis kunde förutspå.
Jag har ju själv förutspått att Shibsted skall lägga ner svd endera dagen i snart fyra år men än så länge håller dom emot (man har bara försökt sälja till Bonnier och efter det pracka på skiten på mittmedia).
Han gör ännu en felbedömning. Nu handlar det ju om att både Expressen och Aftonbladet kommer att lägga ner print. Möjligen kan Aftonbladet distribuera någonting i närområdet. Allt annat blir för dyrt.
Citera
2017-12-09, 02:28
  #56
Medlem
jonbonos avatar
Gissar att de slutar som gratistidningar både AB och Exp. Jag känner ingen som köper dem längre. Misstänker att deras upplagesiffror är gratistidningar man får på flyget och tåg. sen tjänar de väl på annonsplats och bidrag.
Det känns som att de borde varit döda utan bidragen de får.
Citera
2017-12-09, 23:00
  #57
Medlem
Douche-chills avatar
Om ändamålet med tidningar som Aftonbladet och Expressen enskilt var att vara vinstdrivande så skulle ju biffen vara klar. Men så är det ju inte – det handlar ju snarare om att tidningarna är verktyg för folkfostran och politiskt påtryckningsmedel snarare än att vara kassako till Schibstedt och Bonnier. Ett sådant verktyg lägger man ju gärna inte ner.

Politiker lyssnar fortfarande på vad ledarsidorna säger. Man kan fortfarande bedriva lyckade drev gentemot personer man inte gillar. Man kan kan fortfarande uppropa ideologiska dekret som åtminstone dom redan edsvurna lyssnar till.

Kan nog dröja ett bra tag innan skittidningen Expressen drar in årorna (jag hoppas dock naturligtvis att jag har fel).
Citera
2017-12-09, 23:05
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Om ändamålet med tidningar som Aftonbladet och Expressen enskilt var att vara vinstdrivande så skulle ju biffen vara klar. Men så är det ju inte – det handlar ju snarare om att tidningarna är verktyg för folkfostran och politiskt påtryckningsmedel snarare än att vara kassako till Schibstedt och Bonnier. Ett sådant verktyg lägger man ju gärna inte ner.

Politiker lyssnar fortfarande på vad ledarsidorna säger. Man kan fortfarande bedriva lyckade drev gentemot personer man inte gillar. Man kan kan fortfarande uppropa ideologiska dekret som åtminstone dom redan edsvurna lyssnar till.

Kan nog dröja ett bra tag innan skittidningen Expressen drar in årorna (jag hoppas dock naturligtvis att jag har fel).

Så är det ju. Tidningarna är maktelitens verktyg för att påverka småfolkets hjärnor.
Ett exempel som jag var med om förra veckan demonstrerar detta tydligt. Det var en gammal dam som menade att hon röstar S alla dagar i veckan, har alltid gjort så och kommer att göra så, oavsett vilken politik S driver eller vilka som styr S via lobbying och påtryckning. För enligt damen hade en hennes käre far varit S och det är min själ hon också.
Detta illustrerar hur enkelt det är att hjärtvätta folk och att detta i de flesta fall är ett bestående men.
Citera
2017-12-10, 00:16
  #59
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Så är det ju. Tidningarna är maktelitens verktyg för att påverka småfolkets hjärnor.
Ett exempel som jag var med om förra veckan demonstrerar detta tydligt. Det var en gammal dam som menade att hon röstar S alla dagar i veckan, har alltid gjort så och kommer att göra så, oavsett vilken politik S driver eller vilka som styr S via lobbying och påtryckning. För enligt damen hade en hennes käre far varit S och det är min själ hon också.
Detta illustrerar hur enkelt det är att hjärtvätta folk och att detta i de flesta fall är ett bestående men.
Du får dock tänka på att folk före Internet hade en väldigt begränsad möjlighet att skapa sig en uppfattning om vilka politiska ideer som var bäst för dem. Man identiferade sig med sitt parti beroende på vilken samhällsklass man tillhörde, arbetarklass = S, lantis = C, företagare = M, intellektuell = FP, kulturfolk = V.

Det handlar inte om hjärntvätt utan om att göra ett rationellt val i ett informationsbegränsat samhälle. Att tidningarna var knutna till detta system var naturligt, de var ju de stora informationsspridarna med sitt särintresse i fokus. En knegare i Göteborg läste aldrig GP för det var "borgelig propaganda".

Ska bli intressant att följa utvecklingen av icke-sverigedemokratisk alternativmedia.
__________________
Senast redigerad av Hlewagastir 2017-12-10 kl. 00:19.
Citera
2017-12-23, 03:32
  #60
Avstängd
nils.flygels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Du får dock tänka på att folk före Internet hade en väldigt begränsad möjlighet att skapa sig en uppfattning om vilka politiska ideer som var bäst för dem. Man identiferade sig med sitt parti beroende på vilken samhällsklass man tillhörde, arbetarklass = S, lantis = C, företagare = M, intellektuell = FP, kulturfolk = V.

Det handlar inte om hjärntvätt utan om att göra ett rationellt val i ett informationsbegränsat samhälle. Att tidningarna var knutna till detta system var naturligt, de var ju de stora informationsspridarna med sitt särintresse i fokus. En knegare i Göteborg läste aldrig GP för det var "borgelig propaganda".

Ska bli intressant att följa utvecklingen av icke-sverigedemokratisk alternativmedia.

Tror du vi kommer få se en sammanslagning av den kristna alternativmedian?
Det är flera av deras tidningar som gått i graven de senaste åren och Världen Idag skickade ut värvningsbrev ifjol då de inte trodde sig kunna överleva utan ett stort antal nya prenumeranter.

Flera vänstertidningar som Fria tidningar gått över till helt digitalt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback