Vodkapasta är något som kommit på senare tid och det påstås att vodkan lyfter rätten till magiska höjder. Fästmön och jag gjorde ett test på ett random recept från nätet och ja, det blev gott, men jag vet inte om jag vill påstå att vodkan gjorde något. Någon som testat att laga samma recept, men med och utan vodka, och kan uttala sig om det verkligen gör skillnad eller om det är påhitt?
Etanolet frigör en massa smakämnen i tomaterna som annars inte kommer fram, därför blir det så gott. Fungerar också för att emulsifiera ihop grädden och de syrliga tomaterna som annars lätt separerar.
Senast redigerad av OdCaBo 2020-11-10 kl. 01:54.
Tog en vodkapasta på fantastiska LÁvventura i Sthlm på inrådan av en matrecensent. Dagsformen avgör självklart och denna dag måste kockarna ha varit ordentligt ur form. Den smakade ingen vodka, men var SJUKT stark (sagt av en som gillar stark mat). Det var första och enda gången vi åt den...synd!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!