Flashback bygger pepparkakshus!
2010-02-10, 21:24
Medlem
Buckethead har så mycket material att jag inte vet i vilken ände man ska börja. Han har gjort underliga skivor med en del dynga på, "Bermuda Triangle", "Day of the Robot" "Bucketheadland" tex.
Dock har han gjort magiska skivor som "Colma", "Electric Tears" och "Population Override". Sedan finns det odefinierbara album som har både bra och dåliga låtar: tex. "Albino Slug" eller "Crime Slunk Scene". Jag finner Bucketheads lugnare låtar mer värda att lyssna på, då han oftast inte blandar in hip-hop eller liknande oljud.
Hans mästerverk är "Nottingham Lace", "Siege Engine" och självklart "Soothsayer". Jag kan ärligt säga att "Soothsayer" är en av de tio bästa gitarrlåtarna som har gjorts, enligt min nuvarande lista (som förändras dag efter dag). Lyssna om ni ej har hört.

Ta dock inte mina negativa ord så hårt, då jag endast har lyssnat på kanske hälften av hans soloalbum, för att inte tala om alla hans andra artistsamarbeten. Jag gillar honom helt klart, men han slösar ibland bort sin begåvning på oljud.
Citera
2010-02-10, 21:38
Medlem
BJNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastejköket
Buckethead har så mycket material att jag inte vet i vilken ände man ska börja. Han har gjort underliga skivor med en del dynga på, "Bermuda Triangle", "Day of the Robot" "Bucketheadland" tex.
Dock har han gjort magiska skivor som "Colma", "Electric Tears" och "Population Override". Sedan finns det odefinierbara album som har både bra och dåliga låtar: tex. "Albino Slug" eller "Crime Slunk Scene". Jag finner Bucketheads lugnare låtar mer värda att lyssna på, då han oftast inte blandar in hip-hop eller liknande oljud.
Hans mästerverk är "Nottingham Lace", "Siege Engine" och självklart "Soothsayer". Jag kan ärligt säga att "Soothsayer" är en av de tio bästa gitarrlåtarna som har gjorts, enligt min nuvarande lista (som förändras dag efter dag). Lyssna om ni ej har hört.

Ta dock inte mina negativa ord så hårt, då jag endast har lyssnat på kanske hälften av hans soloalbum, för att inte tala om alla hans andra artistsamarbeten. Jag gillar honom helt klart, men han slösar ibland bort sin begåvning på oljud.

Inte för att det ska bli en diskussion om det, men gillar man inte Bucketheadland (I), som näsan hela hans image är uppbyggd kring, så är ett tips att köpa skivor från 2004 och framåt med ett fåtal undantag. Hans tidigare inspelningar baserades på mycket "oljud" speciellt i början av hans karriär. Tittar man på gamla bootlegs från mitten av 90-talet så ser man hur mycket mer underground han var på den tiden. Nu är det nästan outhärdligt mainstream i mina öron emellanåt. Inte för att Soothsayer eller Nottingham är dåliga låtar. Men personligen gillade jag hans gamla verk mycket mer än det han spottar ut nu. Day of the Robot är en riktigt bra skiva och Colma som bevisade mer eller mindre att han kan skriva lugna och fina låtar. Tyckte det började spåra ur lite med Monsters and Robots, dock några bra låtar. Har i stort sett alla solo-skivor + projekt ändå (på original) eftersom det ändå är rätt kul att samla på en artist som släpper så mycket varierande material. FF och NIASS som kom för ett tag sen är ju lysande! Ska beställa den senaste Shadows alldeles snart, eftersom jag redan lyssnat på den kan jag nog inte riktigt hålla med dem som kallar den "colma 2" men den var väl helt ok...
Citera
2010-02-10, 22:32
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Jag gillar honom helt klart, men han slösar ibland bort sin begåvning på oljud.

Jag tycker snarare att han hade slösat bort sin talang om han INTE hade varit så extremt avant garde som han har varit.
Precis som Mike Patton & Attilla Csihar hade slösat sina talanger på att bara sjunga i "vanliga" rock band.
Citera
2010-06-27, 18:41
Medlem
Läser igenom tråden, ser att många hävdar att Buckethead är långt ifrån den mest tekniske gitarristen, frågan är vem som är mer teknisk?
Citera
2010-07-09, 06:52
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snahjavel
Läser igenom tråden, ser att många hävdar att Buckethead är långt ifrån den mest tekniske gitarristen, frågan är vem som är mer teknisk?
Buckethead är utan tvekan min favoritgitarrist men att han skulle ha bäst teknik av alla gitarrister som finns ligger det inte mycket sanning i. Buckethead är dock oerhört mångsidig i sina tekniker och kan göra det mesta. Jag älskar dock Buckethead mest för sina mer långsamma och lugna låtar, hans frasering är att döda för.

Ta en titt på Paul Gilbert eller Shawn Lane.. Särskilt den sistnämnda, aldrig sett på maken till teknik.

Edit: Jag vet inte om ni känner till det, men Buckethead är sjuk sedan några månader tillbaka. Därför det varit så tyst om honom, inget album sedan Shadows between the sky.. Han går i.. physical therapy? Finner inte orden, fysisk rehabilitering av något slag och det är musklerna som inte mår bra iaf. Han ska förhoppningsvis vara tillbaks om några månader, säger bassisten Bootsy Collins.
Senast redigerad av Scapula 2010-07-09 kl. 06:57.
Citera
2010-10-06, 04:28
Medlem
Skönt att se att det finns fler som älskar denna underliga man!

"Population Override" Och "The Dragons Of Eden" är mina favoritskivor, men jag tycker alla som inte är helt sjuka är bra (gränsen går vid "bucketheadland" eller så..) Kan tipsa om "The Dragons Of Eden" till alla som gillar Pop Override också, skivan är nästan lika bra!

Det jag älskar mest med undret är att man kan gå på youtube och hitta hur sköna låtar som helst som man aldrig tidigare hört talas om.

Hittade den här nyss: http://www.youtube.com/watch?v=5dg-4_Kd9XY

Finns ingen på hela planeten som inspererat mig så mycket musikaliskt som Buckethead- han är ett geni.
Citera
2011-01-13, 17:41
Medlem
archeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gallop
I den här tråden diskuterar vi Gitaristen, Musikern och Fenomenet "Buckethead"!

Vem är han?

Vad vill han?

Varför är han som tagen från yttre rymden?

Varför är han så skicklig?

- Jo han är en anonym legendarisk gitarrist som förmodligen brukar ha sex med sin gitarr

- Han vill visa världen sina känslor, användades av sin gitarr. Och visa vilka fantastiska ljud man kan skapa med en sådan

- För att han är buckethead. Och gillar kycklingar. Och sin gitarr ...

- Han har nog övat hela sitt liv, sitter o spelar på fritiden för skojs skull?
Senast redigerad av archeon 2011-01-13 kl. 17:44.
Citera
2011-01-13, 19:30
Medlem
Geomeisters avatar
Något off-topic:
Har Buckethead bra teknik eller inte? Teknik är väl något man objektivt kan jämföra?

Rolig sidnotering: I en dokumentär om Ritchie Blackmore sägs det ungefär "he has amazing technique", senare i samma dokumentär säger någon annan "Ritchie Blackmore don't have the same technique as some others but what made him special is.."

Alltså, används inte ordet "teknik" lite hejvilt utan att någon verka veta vad det innebär?

Musik är väldigt subjektivt men ingen skulle väl på allvar mena att Brad Delson (gitarristen i Linkin Park) överlag är en bättre gitarrist än Jimi Hendrix? Även om Brad Delson säkerligen är en duktig gitarrist.
Citera
2011-06-28, 23:52
Medlem
Här var tråden död minsann, borde upplivas igen så fler kan få syn på geniet Buckethead. Jag upptäckte precis att han släppte en samling skivor 2007, inte mindre än 13 skivor med icke namngivna låtar som han gjort helt själv, dvs ingen inblandning. Jag finner inga ord.
Jag ger mig fan på att jag skulle kunna fylla min I-pod med Buckethead, så mycket han har gjort. Deli Creep, Death Cube X, solokarriären, Guns N Roses och alla samarbeten, det är helt galet hur produktiv mannen är. Han har väl snittat 2-3 album/år de senaste 10 åren och släppte 13+4 år 2007. Är det någon som har lyssnat på all hans musik? Jag är då inte i närheten av hälften, när jag upptäckt hur mycket han har gjort.

Vet någon om han spelat i Europa eller kommer att göra det? En spelning i Sverige vore guld, att se geniet på nära håll vore en riktig upplevelse. Det måste vara svårt att välja låtar inför spelningarna då han har så helvetiskt många att spela.

När jag kollar på Wikipedia ser jag att han släppt 2 skivor sedan jag kollade senast, med andra ord 4skivor år 2010, HELT galet.
Citera
2011-06-29, 13:20
Medlem
Dumlehakets avatar
Citat:
Här var tråden död minsann, borde upplivas igen så fler kan få syn på geniet Buckethead.

Gott initiativ, Pastejköket!

Citat:
Jag upptäckte precis att han släppte en samling skivor 2007, inte mindre än 13 skivor med icke namngivna låtar som han gjort helt själv, dvs ingen inblandning. Jag finner inga ord.

Där kommer du att kunna gräva fram några riktiga guldklimpar.

Citat:
Jag ger mig fan på att jag skulle kunna fylla min I-pod med Buckethead, så mycket han har gjort. Deli Creep, Death Cube X, solokarriären, Guns N Roses och alla samarbeten, det är helt galet hur produktiv mannen är. Han har väl snittat 2-3 album/år de senaste 10 åren och släppte 13+4 år 2007. Är det någon som har lyssnat på all hans musik? Jag är då inte i närheten av hälften, när jag upptäckt hur mycket han har gjort.

Ja, ibland blir man rent av stressad av hans produktivitet. Angående hans sidoprojekt passar jag på att slå ett slag för Praxis senaste; Profanation: Preparation for a Comming Darkness. Iggy Pops gästspel på Furies är riktigt roligt och låtar som Babylon Blackout och i synnerhet den avslutande Endtime är klassiskt lågmälda BH-solostycken.

Citat:
Vet någon om han spelat i Europa eller kommer att göra det? En spelning i Sverige vore guld, att se geniet på nära håll vore en riktig upplevelse. Det måste vara svårt att välja låtar inför spelningarna då han har så helvetiskt många att spela.

Mig veterligen har Buckethead aldrig soloturnerat i Europa, men däremot var han väl med Praxis på några festivalspelningar i slutet av 90-talet. Jag tror själv att han varken har ambition eller motivation att turnera Europa i nuläget, men likväl finns det nog många festivaler som skulle boka honom om tillfället uppenbarade sig. Vi får väl helt enkelt "hoppas" att hans ekonomiska situation förvärras så till den grad att han tvingas masa sig hit någon gång i framtiden.

Citat:
När jag kollar på Wikipedia ser jag att han släppt 2 skivor sedan jag kollade senast, med andra ord 4skivor år 2010, HELT galet.

2011 har börjat riktigt bra med It's Alive och Empy Space. Det för mig mest uppskattade med den sistnämnda är att han gått tillbaka till sina gamla sköna, utdragna rollercoastermonstersolon som han annars varit ganska återhållsam med på senare tid.
Citera
2013-03-03, 15:00
Medlem
Withereds avatar
Nå, är det kanske dags att bumpa den här tråden igen?

Jag har sedan jag upptäckte Buckethead haft perioder där jag nästan uteslutande lyssnar på Buckethead i någon månads tid. Jag är nu åter i början av en sådan period och lyckades hitta en torrent med hela hans diskografi fram till 2011 i FLAC-formad. Gissa om jag är glad!

Nu när jag äntligen lyssnat igenom majoriteten av hans verk, förundras jag åter över hur (i brist av ord) mångsidig han faktiskt är och har varit. Det finns nästan alltid någon eller några av hans skivor som går att lyssna på, oavsett humör. Mängden musik han kläcker ur sig är makalös. I och för sig så innehåller skivorna ofta mediokra låtar eller flertalet fillers á 1min, men de innehåller oftast mycket av kvalitet också.

Så, för att försöka få lite liv i tråden om detta under, så undrar jag vad flashback tycker om de skivor han släppt de senaste 1-2 åren. Tycker själv att många av hans skivor blivit lite "tråkiga" de senaste åren, även om vissa är riktigt jävla bra. Vad tycker ni?
Citera
2013-04-04, 21:37
Medlem
Alltså, om man betänker att mannen i fråga har släppt 40 album i eget namn plus ett tjog andra skivor i olika konstellationer så är det en smått absurd katalog han kan visa upp. Jag har lyssnat uteslutande på honom under mina dagar på jobbet i månader och jag hittar ständigt nya favoriter. Ibland kan man tycka att låten är en ganska tråkig sak bara för att sedan spricka upp i ett episkt solo eller en fantastisk harmoni. Buckethead är ett musikaliskt geni som ständigt hittar nya vägar och han utforskar friskt bland olika genrer. Mindre intelligenta människor menar att han inte har känslan och att han fingrar slumpmässigt på gitarren men det kan inte vara mer fel. Buckethead är det närmaste en Gud jag någonsin kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in