• 1
  • 2
2020-11-05, 22:35
Medlem
MrFreds avatar
Jag är mellan 32-34 år.
Blev socionom runt 2010.
Direkt efter utbildningen reste jag runt i världen i 7 år.
Har mest jobbat inom vården. Typ sammanlagt 3 år. Aldrig med något jobb som är nära "socionom-hållet"

Nu har jag fått jobb på kommunen som socialsekreterare. Så man kan säga att detta är min ingångslön. 32.500 kr.

Tycker ni den är bra?
Citera
2020-11-05, 22:44
Medlem
Beror helt på vart i landet du bor. Men jag skulle säga att det är en bra och hyfsat hög ingångslön mot bakgrund att du inte har någon reell erfarenhet av yrket som sådant.
Citera
2020-11-05, 22:45
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFred
Jag är mellan 32-34 år.
Blev socionom runt 2010.
Har mest jobbat inom vården. Typ sammanlagt 3 år. Aldrig med något jobb som är nära "socionom-hållet"

Nu har jag fått jobb på kommunen som socialsekreterare. Så man kan säga att detta är min ingångslön. 32.500 kr.

Tycker ni den är bra?

Vad menar du med ”bra”? I förhållande till andra socialsekreterare eller i förhållande till en lärare, lokförare eller arkitekt?
Jag tror det bästa är att prata om ”rätt” lön för ett visst arbete istället för en bra lön.
Citera
2020-11-05, 22:48
Medlem
Inte direkt, det är min knegarlön utan utb.

Känner socionomer som tjänar 50.000:-.

Men kommunal verksamhet är ju extremt ineffektiv.
Citera
2020-11-05, 22:56
Medlem
MrFreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Beror helt på vart i landet du bor. Men jag skulle säga att det är en bra och hyfsat hög ingångslön mot bakgrund att du inte har någon reell erfarenhet av yrket som sådant.

Bor i en stad med ca 50.000 människor nära Gävle fast lite längre ner.

Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Vad menar du med ”bra”? I förhållande till andra socialsekreterare eller i förhållande till en lärare, lokförare eller arkitekt?
Jag tror det bästa är att prata om ”rätt” lön för ett visst arbete istället för en bra lön.

Jag undrar om den är bra i förhållande till andra socionomer som jobbar som socsekreterare i min ålder.

Citat:
Ursprungligen postat av Elver
Inte direkt, det är min knegarlön utan utb.

Känner socionomer som tjänar 50.000:-.

Men kommunal verksamhet är ju extremt ineffektiv.

Ja men det där är ju extremt....50 lax liksom.
Citera
2020-11-05, 22:59
Medlem
Addhocs avatar
Citat:

Jag undrar om den är bra i förhållande till andra socionomer som jobbar som socsekreterare i min ålder.

Du kan ju alltid googla socialsekreterare och lön i samma sökning så får du upp statistik i olika län och för olika lång erfarenhet dessutom, men ja jag tror att du har fått en hyfsat rätt lön faktiskt.
Citera
2020-11-06, 00:13
Varken eller skulle jag säga. Finns socionomer som tjänar 40-50t MEN då har de jobbat heltid som socionomer sedan 2010. Kanske gått kbt vidareutbildningar + bytt jobb ett antal gånger. För att nå 50t bör du ha en chefsroll eller jobba uthyrd hit o dit. Vet socionomer som började runt 25t ett par år före 2010 och som sedan höjde lönen med i genomsnitt 1000kr/år 10 år framåt. Så utan större erfarenhet är det nog ok. Sen så har universiteten spottat ut väldigt många socionomer sista åren. Man behöver bara titta på hur antagningspoängen höjts så ser man att det är en attraktiv utbildning. Att byta jobb om möjligt är en bra möjlighet höja lönen fint. För efterfrågan på socionomer är väl relativt stor. Dock så blev det så att många privata aktörer som täljde guld under flyktingströmmarna nu blivit otryggare arbetsplatser, en del fått sluta o kommunerna har blivit attraktivare. Kommunerna har överlag skurit ned på anlita andra utan försöker i möjligaste mån sköta allt själv. Placeringar t ex.
Senast redigerad av lone star 2020-11-06 kl. 00:16.
Citera
2020-11-06, 00:16
Medlem
Citat:
Jag är mellan 32-34 år.
Blev socionom runt 2010.

Tycker ni den är bra?
Intressant. Jag är utbildad socionom men arbetar ej inom branschen. En undran är hur du har uppdaterat dina kunskaper inom lagstiftningen, när du inte har arbetat efter examen?
Citera
2020-11-06, 00:18
Medlem
Citat:

De som tjänar så mycket är väl de som är inhyrda via bemanningsföretag.
Citera
2020-11-06, 01:00
Medlem
revodnebs avatar
Jag tycker det är helt ok, faktiskt bra.
Citera
2020-11-06, 01:30
Medlem
Värdelöst, är väl typ 22-23k efter skatt? Lika mycket som en ”delivery rider” tjänar i Kina men då är levnadskostnaderna lägre än Sverige. Värdelös lön för en akademiker 2020. En villa kostar 4 miljoner i mindre städer.
Citera
2020-11-06, 06:03
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Värdelöst, är väl typ 22-23k efter skatt? Lika mycket som en ”delivery rider” tjänar i Kina men då är levnadskostnaderna lägre än Sverige. Värdelös lön för en akademiker 2020. En villa kostar 4 miljoner i mindre städer.
Men Sverige är en humanitär stormakt. Det är inte Kina!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in