Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-06, 18:10
  #277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Det är visst samma sak?
Kvinnan har klantat sig precis som något som har glömt låsa dörren vilket med den logiken betyder att hon ger bort vad som är i lägenheten om dörren står öppen.

Därav finns det lagstiftning för att inte tattare ska kunna göra vad de vill för att de tolkar som att de har fått något bara för att det dimper ner hos dom som säg posten.

Det är lite skillnad, om du ser en öppen dörr så kräver det att du tar beslut att gå in en lägenhet som du vet att du inte äger tillträde till. Om du sen börjar ta saker så är det ju uppenbarligen stöld.

Om du helt plötsligt får en överföring på 10000 kr från en person du aldrig hört talas om kan det väl liknas med att en säck med pengar faller ner från himlen och landar i din famn. Alla medborgare med en hyfsad uppfattning om rätt och fel vet i det här läget att pengarna är inte deras.

Men faktum kvarstår, pengarna föll i din famn från himlen.
Citera
2020-11-06, 18:19
  #278
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Du reagerade inte på att namnet inte stämde då? det låter konstigt att du säger att det är frugans gamla nummer och nån annan redan hunnit installera swish på den. inte helt trovärdigt kanske.
Det stämde i telefonboken, och sedan var det ett ögonblicks verk att klicka signera.
Allt stämmer, jag hade frugans gamla nummer samt hennes nya. Och det gamla numret var typ 5 år gammalt. Va fan skulle jag hitta på det för?
Citera
2020-11-06, 18:43
  #279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fragbear
Det är lite skillnad, om du ser en öppen dörr så kräver det att du tar beslut att gå in en lägenhet som du vet att du inte äger tillträde till. Om du sen börjar ta saker så är det ju uppenbarligen stöld.

Om du helt plötsligt får en överföring på 10000 kr från en person du aldrig hört talas om kan det väl liknas med att en säck med pengar faller ner från himlen och landar i din famn. Alla medborgare med en hyfsad uppfattning om rätt och fel vet i det här läget att pengarna är inte deras.

Men faktum kvarstår, pengarna föll i din famn från himlen.
Dörren står ju öppen!
Det är fritt fram att ta saker då personen uppenbarligen vill ge bort sina saker!
Hade dörren varit stängd och låst om så inte var fallet?

Så pengarna som hamnar på kontot kommer ifrån ingenstans eller himlen?
Är det ingen avsändare menar du?
Nej det är inget faktum att pengarna bara föll ner från himlen eller kom ur ingenting😆

Om en tant glömmer pengarna i automaten framför dig så är det en skänk ifrån ovan avsedd för dig? 😂
Kom igen ärligt talat?
När du tagit pengarna så är hon tillbaka och frågar om hon kan få dom då du stod bakom henne och det finns video eller vittnen som pekar ut dig så är det fortfarande en skänk ifrån ovan som du egentligen har rätt till då hon mer eller mindre har gett pengarna till dig pga klantighet?
Eller är det ingen skänk längre för att hon kan bevisa att det är hennes pengar?
Eller är det inte längre ens pengar om man inte kan bevisa det om vi enbart ser på det moraliska inte vad som är juridiskt rätt som om man skulle hitta en 500 på gatan.
Hittar du 500 på gatan så ja då är det i närmast en skänk från ovan.
Är det en plånbok med 500 och ett tillhörde id eller körkort nej.
__________________
Senast redigerad av Regnpojken 2020-11-06 kl. 19:34.
Citera
2020-11-06, 21:32
  #280
Medlem
Luckyhorses avatar
Hände mig förra sommaren, fick en swishnotis helt oväntat och döm av min förvåning när det var 25 000. Någon minut senare får jag ett sms där det var nån äldre herre i 60 årsåldern som ursäktade sig med att han skrev 1 siffra fel och pengarna var till för någon bilaffär.

Tyckte det verkade märkligt först så kollade upp gubben på ratsit samt googlade runt om detta var någon ny sorts scam innan jag vänligt swisha tillbaka hela summan. Rätt ska vara rätt så slutet gott, allting gott.
Citera
2020-11-06, 21:38
  #281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyhorse
Tyckte det verkade märkligt först så kollade upp gubben på ratsit samt googlade runt om detta var någon ny sorts scam innan jag vänligt swisha tillbaka hela summan. Rätt ska vara rätt så slutet gott, allting gott.
Det hade varit min första tanke. Finns massa lurt där de stoppar betalningen eller lyckas dra tillbaka överföringen på något sätt. Jag hade pratat med banken innan jag betalade tillbaka. Givetvis hade man betalat tillbaka om allt var som det skulle.
Citera
2020-11-07, 08:16
  #282
Medlem
Fallet är solklart. Det första man ska veta är att svenska banker har fått lagar som precis så som de önskar.
D vs lagarna är skrivna så att det ska gynna banken. Den första lagen säger att om något blivit fel. Så har du som företag eller privatperson inte rätt att behålla överföringen.Det är samma sak med en vanlig räkning. Får du t ex inte en faktura i brevlådan som du brukar. Så är det din uppgift att kolla varför, inte de som fakturerar dig.Men det finns ett annat problem här. Om det skulle bli något problem med en överföring då jag använder t ex mastercard. Ja då är jag kund hos dem och den andra personen också. Då kan jag bara ringa mastercard och de kontaktar båda parter. Och ringer samt sänder papper.
På det sättet löser de problem och fel. Men så funkar inte svenska banker. Även fast båda parter har blivit medlemmar av swish eller helt enkelt att båda har konto hos Swedbank och en felaktig sak händer.Då kan man tycka att det borde vara Swedbanks uppgift att kontakta båda sina kunder och meddela som hjälpa till med ärendet.Men nej, så är inte lagarna skrivna. Här har banken fått önska och då blev det så att de friskriver sig från allt ansvar. Så trotts att det är en felaktighet och det är ett brott att ta emot pengarna. Så kommer inte Swedbank att jobba med fallet.Om de inte vill dvs. De behöver inte det.
Citera
2020-11-07, 19:35
  #283
Avstängd
wwrs avatar
Det var ett tag sedan. Jag kommer inte ihåg detaljerna. Kan inte hitta nu. Jag vill minnas att WADA (antidoping) av misstag lade till en nolla när de skickade pengar till ett västafrikanskt land. Landet skickade inte tillbaka pengarna direkt. Det blev rabalder. Vet inte hur det slutade.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-07 kl. 19:38.
Citera
2020-11-07, 20:37
  #284
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Hur kan folk inte ha lärt sig att man inte får behålla felskickade pengar.
Man är rädd för att skicka tillbaka pengar pga Swish-scams?
https://annonsbladet.com/hissar-varn...h-bedragerier/
Metoden går i korthet ut på att bedragare swishar pengar till en person, och sedan skriver att de swishat fel. Varpå de vill att man swishar tillbaka till ett annat nummer.

Ett av målen beskrivs vara penningtvätt, ett annat kontolänsning och ett tredje att bedragaren “testar” potentiella offer.


Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Hur kan man ens swisha fel, står ju namn på mottagaren innan man skickar till och med, gör man det borde man få stå sitt kast så dumt det är.
Tror det beror på att man är så fokuserad på bank-id-koden att man missar namnet
Citera
2020-11-08, 00:20
  #285
Medlem
braatthas avatar
Min son höll på att få in en betalning för en bil men jag ringde killen som messade först.
Hur hade det blivit om han fått in pengarna då han endast var 14 år och behöver båda föräldrars underskrift,
Mamman är inte speciellt medgörlig och skulle troligen dra en pendylare.
Kan tillägga att vi inte bor ihop eller nära varandra
Citera
2020-11-08, 00:40
  #286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Lagen gällande dessa fall är mycket tydlig. Du har ingen rätt att behålla pengar du felaktigt fått. Utan undantag.

Jag håller inte med om att den är tydlig. Har tittat lite på frågan i ett tidigare sammanhang. I civilrättsligt hänseende är den tydlig men inte i straffrättsligt. Den hovrättsdom som ”etablerade” den här typen av rättstillämpning bygger enligt min uppfattning på ett något långsökt resonemang där det mest framstår som man har försökt pressa in misstagsbetalningssitutioner under paragrafen om olovligt förfogande.
Citera
2020-11-08, 00:49
  #287
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtenslos
Håller med, då faktiskt det krävs så många steg till att det skall bli fel tycker jag avsänder bör skylla sig själv. Nu får vi skattebetalarna betala för dels rensa upp misstaget vars personen gjorde samt reda ut om pengarna skall tillbaka.

Ja, man kan ju tycka att folk borde driva in sina egna skulder istället för att polisanmäla allt som händer. Hade kanske räckt med att hon anlitade KFM och det hade varit över. Istället ska åklagaren göra en utredning om det, och stämma in? Dyr historia för oss minst sagt.
Citera
2020-11-08, 02:09
  #288
Medlem
Banken ska inte försöka ta kontakt med personen, dom ska bara dra 10tkr från mannens konto och betala tillbaka kvinnan. Finns inget där så blir det -10tkr på kontot.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback