2006-05-16, 18:05
Medlem
SebbeBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Va inte huvud problemet att dom åkte nästan oförberedda i bilar utan reargunner ( dom blev skutna bakifrån ) och utan armering, plus lite andra omständigheter.

jo
Citera
2006-05-16, 18:28
Medlem
da-mans avatar
Bara för att man arbetar för ett stort företag som Blackwater betyder det inte att man är "home free" från vägbomber och annat skit.

De PMCs som blev dödade i Falludjah, var som redan sagts, underbemannade och utan bepansrade fordon. Sen så har vi de ständiga artilleriattackerna på den gröna zonen. Medierna rapporterar ofta om att civila dött till följd av dessa attackerna. Det som inte sägs är om det är locals eller om det är PMCs som vaktar ingångarna som strykt med.

SVT sände en dokumentär om ämnet -05. Hittar inte något klipp från det nu men här är hemsidan http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=26895&a=365644
Citera
2006-05-17, 01:05
Medlem
Ankdammsmans avatar
Lite mer om attacken i Fallujah:

Citat:
[The families of the four men and their lawyers] charge that Blackwater knowingly refused to provide guaranteed safeguards, among them: They would have armored vehicles; there would be three men in each vehicle - a driver, a navigator and a rear gunner; and the rear gunner would be armed with a heavy automatic weapon, such as a "SAW Mach 46," which can fire up to 850 rounds per minute, allowing the gunner to fight off any attacks from the rear. "None of that was true," says attorney Callahan. Instead, each vehicle had only two men and far less powerful "Mach 4" guns, which they had not even had a chance to test out. "Without the big gun, without the third man, without the armored vehicle, they were sitting ducks," says Callahan.

The men got lost on the evening of March 30 and eventually found a Marine base near Falluja where they slept for a few hours. [...]

[T]he men left the base and set out for their destination. Without a detailed map, they took the most direct route, through the center of Falluja. According to Callahan, there was a safer alternative route that went around the city, which the men were unaware of because of Blackwater's failure to conduct a "risk assessment" before the trip, as mandated by the contract. The suit alleges that the four men should have had a chance to gather intelligence and familiarize themselves with the dangerous routes they would be traveling. This was not done, according to attorney Miles, "so as to pad Blackwater's bottom line" and to impress ESS with Blackwater's efficiency in order to win more contracts. The suit also alleges that McQuown "intentionally refused to allow the Blackwater security contractors to conduct" ride-alongs with the teams they were replacing from Control Risk Group. (In fact, the suit contends that Blackwater "fabricated critical documents" and "created" a pre-trip risk assessment "after this deadly ambush occurred.")

The men entered Falluja with Helvenston and Teague in one vehicle and Zovko and Batalona in the other. "Since the team was driving without a rear-gunner and did not have armored vehicles, the insurgents were able to literally walk up behind the vehicles and shoot all four men with small arms at close range," the suit alleges. "Their bodies were pulled into the streets, burned and their charred remains were beaten and dismembered." The men, it goes on, "would be alive today" had Blackwater not forced them - under threat of being fired - to go unprepared on that mission. "The fact that these four Americans found themselves located in the high-risk, war-torn City of Fallujah without armored vehicles, automatic weapons, and fewer than the minimum number of team members was no accident," the suit alleges. "Instead, this team was sent out without the required equipment and personnel by those in charge at Blackwater."

Hela artikeln här: Blood Is Thicker Than Blackwater ur The Nation.

Som framgår av artikeln så har familjerna till de som dog stämt Blackwater. Precis som andra redan har påpekat så hade de varken skottsäkra bilar, akterskyttar eller ordentliga kartor.
Citera
2006-05-17, 01:17
Medlem
Musketörs avatar
är det lagligt att gå runt med gevär osv i Irak nu eller har de fått "speciellt" tillstånd från USA eller hur går det till lagligt? För lagar måste det väl ändå finnas och dem här räknas väl som civila?
Citera
2006-05-17, 01:36
Medlem
Ankdammsmans avatar
Från Human Rights Watch:

Citat:
What is the legal status of private security companies hired by the coalition or the Iraqi Governing Council?

The status of private security agencies depends on the role they are playing in Iraq. Should they take a direct part in the hostilities, such as by joining offensive military operations alongside coalition personnel or independently, they may be treated as legitimate military targets subject to attack.

Private security company personnel who are not directly involved in the hostilities, such as those guarding civilians or providing security to factories and oil fields, would not normally be considered to be military targets; attacks directed at such persons would violate international humanitarian law. The legal status of such persons could change as their roles change.

It is not evident how such companies are being held accountable for violations of Iraqi or international law. A Coalition Provision Authority order permits them to possess and use firearms. Media accounts indicate that such companies are not otherwise subject to Iraqi law or military codes, but that their contracts with the U.S. make them accountable under the law of their home countries - it is not clear how provisions could be legally enforced.

Rättsläget är alltså oklart. De privata säkerhetsvakternas rätt att bära vapen vilar på en förordning från Coalition Provision Authority, som numera är upplöst. CPAs befogenheter har tagits över av den irakiska regeringen som alltså (åtminstone teoretiskt) kan upphäva deras rätt att bära vapen.
Citera
2006-05-17, 01:54
Medlem
removes avatar
En utav dom som hängdes/skändades i fallujah var Scott Helveston som var med i serien Combat Missions om ni minns den.

Fanns ett litet reportage i Slitz om jag inte minns fel, om en svensk som är där nere. Han var på ett litet mindre PMC företag som denna britten i början av tråden handlade om, dom (företagen) har ofta irakier för att "fill in the gaps". Som ni ser också så är beväpningen lite olika, diverse ak47/74 och mp5 och m4r.
Svensken hade nån aksu med trummag (som britten) och nån annan bössa som jag inte kommer ihåg nu. Svenskes bolags metod vid VIP-uppdrag var dock att skippa stora SUV'ar utan han körde en risig röd Fiat(eller vad det nu va) som var bepansrad men utifrån såg den ut att vara en "nobody-bil". Dock hade dom då problemet att andra styrkor trodde dom var hajis och det blev en friendly fire olycka, en irakier på svenskens bolag torskade och han kom undan med skottskada i armen.
Citera
2006-05-17, 08:26
Medlem
bingo!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av da-man
Bara för att man arbetar för ett stort företag som Blackwater betyder det inte att man är "home free" från vägbomber och annat skit.

De PMCs som blev dödade i Falludjah, var som redan sagts, underbemannade och utan bepansrade fordon. Sen så har vi de ständiga artilleriattackerna på den gröna zonen. Medierna rapporterar ofta om att civila dött till följd av dessa attackerna. Det som inte sägs är om det är locals eller om det är PMCs som vaktar ingångarna som strykt med.

SVT sände en dokumentär om ämnet -05. Hittar inte något klipp från det nu men här är hemsidan http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=26895&a=365644

jag kan ladda upp den dokumentären på piratbay ifall någon är intresserad.
Citera
2006-05-17, 16:33
Medlem
da-mans avatar
Om du skulle vilja göra det skulle det vara väldigt snällt
Sen finns det en dokumentär gjord av Frontline på www.phs.org men jag hittar den inte nu. Ska försöka hitta länken senare.
Citera
2006-05-18, 13:56
Medlem
removes avatar
da-man om du hade läst tråden hade du insett folk redan skrivit det och länkat till filmen.

bingo! jag e verkligen intresserad =)
Citera
2006-05-18, 14:58
Medlem
da-mans avatar
Ehh...Ops, men den var ju så många sidor bak Måste sluta skriva inlägg precis när man vaknat, men det är ju trevligt att du är imponerad av mig
Citera
2006-05-31, 18:38
Medlem
Al Tikritis avatar
Det var länge sedan den här tråden va 'igång' men jag skriver ändå.

Jag ska försöka få med så mycket som möjligt.

Lön:
I Irak (och andra högriskområden) så får man vad man betalar för. Marknaden är enormt stor och det finns otroligt många säkerhetsföretag. Jag blir fortfarande ibland förvånad när jag möter kollegor med de mest bisarra fordon och utrustning. Lönen varierar alltså stort mellan de olika företagen. Jobbar du för ett 'stort', erkänt företag så kan du räkna på minst 60K / mån. Min lön ligger runt 80K / mån (lite upp och ner beroende på dollarkursen). Jag har hört talas om företag som betalar över 100K / mån men dom är inte många.

Legosoldat:
Jag ser inte mig själv eller mina kollegor som legosoldater. En soldat/kombatant genomför militära operationer (Ta, Försvara, Fördröj etc). Det gör inte en livvakt. Dock så kan en militär myndighet genomföra civila 'operationer' t ex livvaktsskydd (svenska SSG bl a) eller hjälp vid naturkatastrofer.
En livvakt kan dock inte genomföra militära operationer. Pga av hotbilden i dessa länder så krävs det dock en viss sorts utrustning som lätt ger en bild av legosoldatsverksamhet. Om det var liknande hotbild mot t ex Göran Persson så hade SÄPO´s livvakter garanterat varit utrustade med tyngre vapen och uppträtt annorlundare än vad dom gör i dagsläget. Allt handlar om anpassning till rådande situation.
Precis som i sverige så grundar sig allt som vi gör på landets lagar och regler. Precis som i sverige så är det nödvärnsrätten som går i kraft om vi använder våra vapen. Precis som i sverige så finns envars gripande (jag tänker nu på bilden där dom hade tagit några misstänkta insurgents). Jag har dock aldrig varit med om att vi försökt gripa någon då det innebär för stora risker för oss och vår klient.
Angående deras kompetens och uppenbarliga kontrakt på EOD-fronten så kan jag åter igen dra paraleller till det 'vanliga' samhället i sverige. Det finns civila experter som är just experter på att handskas med sprängningar. I Irak så finns det så otroligt mycket OXA att koalitionens EOD resurser inte räcker till för att desarmera eller spränga allt. Därför finns det ett antal firmor som sysslar med detta. Det är ingen militär operation att spränga eller desarmera OXA. Men självklart så kan militära myndigheter utföra sådana arbeten, det hör liksom till sakens natur.

Strid:
Givetvis så hamnar man ibland i strid på ett eller annat sätt när man arbetar i länder som Irak. Dock så är man som livvakt alltid pucktvåa. Du kan inte göra ngt innan någon gjort något mot dig eller din klient.

Farligt:
Ja, det är farligt. Personligen så har jag råkat ut för 3stycken vägbomber och ett antal indirekta granatattacker.

Low Profile vs High Profile:
Att åka obepansrat i en sleten bil fungerar hur bra som helst tills du blir 'spottad' Då har du inte en chans. Å andra sidan så blir du 'spottad' hela tiden om du kör offensivt i bepansrade bilar men när kontakten är ett faktum så har du stor chans att klara dig. Svensken som det stod om i Slitz arbetade nästan garanterat för ett av de 'mindre' företagen då det stod en hel del oseriösa saker i artikeln som att dom svetsade på sin bepansring själva osv. Personerna som man få följa med i dokumentären (tror att dom va italienare) arbetar på ett liknande sätt. Oproffsigt så det skriker.

För övrigt så kan jag bara hålla med en del av er i det ni skriver. Det skulle kunna vara ett mycket vackert land. Områdena runt floden Tigris skulle kunna vara jättevackra och grönskande. Dock så är allt upp och ner just nu. Alla slåss mot alla och mitt i allt så står koalitionen och försöker vara polis. Sicken röra...
Citera
2006-05-31, 20:04
Medlem
Hercule Poirots avatar
>>Al

Intressant.

Vad har du för militär bakgrund?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto