• 1
  • 2
2020-11-01, 12:45
Medlem
Hegamons avatar
Jag vet ni feminister är glada i att använda fula ordboken som att "köna" saker och folk. En herrcykeln vill ni köna likaså en damcykel.

Vilken cykel ska ett tredje kön ha? För att vara helt seriös finns verkligen ett tredje kön? Jag förstår de som blivit av med snabeln i en olycka, det händer faktiskt. Fast de är fortfarande män och inte kvinnor. Eller?

Finns ett tredje kön eller är det bara något ni hittat på?
Citera
2020-11-01, 12:49
Medlem
Unelads avatar
Hur definierar du kön?

För att ta ett exempel från djurvärlden så kan marmorkräftan klona sig själv och befrukta sina egna ägg. Den har då alltså inget förbestämt kön?

Här är min take: Det finns två kön vilket är man och kvinna. En kvinna har två X kromosomer, medans en man har en X kromosom och en Y kromosom i regel. Vare sig du varken identifierar dig som man eller kvinna så kan man inte bortse från det grundläggande.

Däremot får folk kalla sig för vad dem vill, sålänge det inte drabbar andra. Vilket det ofta gör, detta är en väldigt svår fråga egentligen.

Har börjat sett nu att män opererar om sig och tar hormoner för att förvandlas till en kvinna, och sedan dominerar i sporter så som styrkelyft. Är detta OK? I min mening är detta ingen kvinna och kommer aldrig att bli det heller. Inga operationer och hormoner kan förändra detta, svara gärna om du inte håller med.
Senast redigerad av Unelad 2020-11-01 kl. 13:04.
Citera
2020-11-01, 12:50
Medlem
Lättaste är väl att kalla det för cykel bara om man nu ska vara lite korrekt, men fysiskt finns det två kön och lite varianter som hermafroditer och sen finns det personer med penis och äggstockar mm. Sedan om man inte kan identifiera sig rent emotionellt med något av könen, ja då finns det väl ett tredje kön, det ospecifierade eller intersex. De behöver dock knappast en intersexcykel utan får köpa den cykel den modell de vill ha eller hitta på en ny modell. Men cykeln tar ju inte direkt hänsyn till hur man känner sig.
Citera
2020-11-01, 12:52
Medlem
Cannibalizations avatar
Man talar om manligt och kvinnligt som sk "sociala konstruktioner", men det är snarare vad ett sk "tredje kön" isåfall skulle vara.
Citera
2020-11-01, 12:58
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

Jag skulle vilja säga att det inte finns ett tredje kön. Däremot finns det onekligen ett spektra mellan dessa. Det kan handla om fel i körtlar så att hormonproduktion uteblir i olika grad. Det kan handla om fel i körtlar så att det produceras för mycket hormoner. Det finns även något udda kromosomfel som kan uppstå. Folk kan säkert rent psykologiskt råka ut för saker också som påverkar dem åt ena eller andra hållet.

Allt detta gör att vi som betraktare kan uppleva vissa individer svårdefinierade, eller könlösa. Det kan vara så att vi tycker vissa drag de har är manliga och vissa drag de har är kvinnliga. Och de själva kan uppleva det likadant.

Så jag skulle vilja påstå att man kan ha eller sakna olika manliga eller kvinnliga attribut, ja, men att det finns någon tredje typ av attribut, nej.
Citera
2020-11-01, 13:16
Medlem
kalkryggars avatar
Svar NEJ!

Det finns inget ytterligare kön än man och kvinna. Det finns missbildningar (sånt som gått fel). Men det är i så fall antingen en man eller kvinna med diagnos.

Att sen folk får kalla sig och känna sig som vad dom vill har jag inget problem med. Bara dom följer givna lagar som vi har i Sverige. Om dom anser att någon lag är felaktig eller behöver förbättras anser jag att man tar upp det till debatt och sen får politikerna uppdatera lagboken per den demokratiska process vi har.
Citera
2020-11-01, 13:22
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unelad
Här är min take: Det finns två kön vilket är man och kvinna. En kvinna har två X kromosomer, medans en man har en X kromosom och en Y kromosom i regel.
Som regel, visst. Men det finns undantag. En person utan en fungerande SRY-gen, exempelvis, kommer utvecklas till kvinna även om den personen har genuppsättningen XY. Sen finns det personer vars kromosomer är allt möjligt annat än XX eller XY. Turners syndrom, Klinefelters syndrom, XXYY-syndrom, och så vidare.

Det är därför kromosomuppsättningen inte i sig är utslagsgivande för om en person vid födseln ges det juridiska könet "man" eller "kvinna".
Senast redigerad av diseuse 2020-11-01 kl. 13:24.
Citera
2020-11-01, 13:29
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag vet ni feminister är glada i att använda fula ordboken som att "köna" saker och folk. En herrcykeln vill ni köna likaså en damcykel.

Vilken cykel ska ett tredje kön ha? För att vara helt seriös finns verkligen ett tredje kön? Jag förstår de som blivit av med snabeln i en olycka, det händer faktiskt. Fast de är fortfarande män och inte kvinnor. Eller?

Det är såklart hybridcykeln som är det tredje könet.
Citera
2020-11-01, 13:51
Medlem
SittFints avatar
Ytterligare en tråd om detta som bygger på att inte förstå skillnaden mellan biologiskt kön och könsidentitet. Förmodligen beror en del av förvirringen på att både sex och gender översätts till kön på svenska.

I de allra flesta fall är det lätt att avgöra det biologiska könet, men det finns undantag. Anledningen är att vi har en massa könsspecifika egenskaper. Bara som exempel, är en person med XX-kromosomer och kuk man eller kvinna?

Könsidentiteten är något annat. För de allra flesta överensstämmer könsidentiteten med det biologiska könet. Men ibland gör den inte det. Det är just det som är fallet för transsexuella.

Ett "tredje" kön vete fasen. Däremot har både det biologiska könet och könsidentiteten ett spektrum. Det är tyvärr inte så binärt som många vill få det till.

Citat:
Fast de är fortfarande män och inte kvinnor.
Inte relaterat till kontexten i vilken du ställde frågan, men rent generellt när du ställer frågan "Är personen man eller kvinna" så är det viktigt att veta vad man pratar om. I sociala sammanhang är det biologiska könet oftast fullständigt irrelevant. Säg att du har en kollega som ser ut som en man, beter sig som en man och identifierar sig som en man. Du har under flera år trott att han föddes som man. Men så får du veta att han bytt kön. Skulle du då helt plötsligt börja betrakta din kollega som en kvinna?

Och när det gäller cyklar känns det ju lite som att könsbenämningarna spelat ut sin roll Damcyklar kom till för att damer inte kunde cykla på herrcyklar med sina långa klänningar. Jag är man och föredrar damcyklar för att de är lättare att kliva på och mindre risk att krossa kulorna.
Senast redigerad av SittFint 2020-11-01 kl. 13:54.
Citera
2020-11-01, 13:54
Medlem
diseuses avatar
Juridiskt sett finns det i Sverige två kön, varken mer eller mindre.

Biologiskt sett är människan en art med två kön. Det som avgör vilket kön en person tillhör, biologiskt sett, är inte deras könskromosomer. Det avgörande är istället vilka slags könsceller (eller "gameter") de har. Vissa har stora könsceller (som vi kallar "ägg"), vissa har små könsceller (som vi kallar "spermier"). Det normala är att en person med könskromosomerna XX har ägg och de med könskromosomerna XY har spermier. Men det finns undantag.

En liten andel av människorna har inte några fungerande könsceller alls. Vilket kön vi ska säga att de människorna har, biologiskt sett, är möjligen lite oklart. Däremot finns det inga exempel på människor med några andra slags könsceller. Ingen har "mellanstora" gameter. Ingen producerar fungerande gameter av båda sorterna.
Citera
2020-11-01, 14:07
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unelad
Har börjat sett nu att män opererar om sig och tar hormoner för att förvandlas till en kvinna, och sedan dominerar i sporter så som styrkelyft. Är detta OK? I min mening är detta ingen kvinna och kommer aldrig att bli det heller. Inga operationer och hormoner kan förändra detta, svara gärna om du inte håller med.
Man kan diskutera om den egentliga frågan är om kvinnokategorier ens ska existera.

Och för att bli ännu mer filosofisk. Om du nu ska hävda att inga operationer eller hormoner kan ändra ditt kön, så ställer det en del krav på din definition av kön. Hur definierar du det? Det enda sätt jag kan komma på är att det ska ingå i definitionen att könet inte kan ändras.

En liten jämförelse. Många idrotter har viktklasser, och det är helt i sin ordning att banta om du vill hamna i en lägre viktklass.
Senast redigerad av SittFint 2020-11-01 kl. 14:15.
Citera
2020-11-01, 14:32
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Könsidentiteten är något annat. För de allra flesta överensstämmer könsidentiteten med det biologiska könet. Men ibland gör den inte det. Det är just det som är fallet för transsexuella.

Ett "tredje" kön vete fasen. Däremot har både det biologiska könet och könsidentiteten ett spektrum. Det är tyvärr inte så binärt som många vill få det till.
Om en person som inte ser sig som en del av den här binära tudelningen av mänskligheten vill skaffa barn "på det gamla goda sättet" så kan det vara bra att de har koll på
  1. om de själva har stora gameter ("ägg") eller små gameter ("spermier")
  2. om deras partner har stora eller små gameter
Varför är det bra att veta? En person med små gameter måste para sig med en person med stora gameter. Annars blir, ordagrant, inga barn gjorda.

En person utan någon som helst avsikt att någonsin skaffa barn kan förstås glida genom livet lyckligt ovetande om vilken slags gameter de har. Det borde inte behöva ha någon nämnvärd effekt på deras liv.

Ja, jag vet naturligtvis att du redan vet allt det här. Jag tror inte att något av det jag skrev nyss är nyheter för dig. Jag är mest förbluffad över hur folk debatterar sådana här frågor som om det jag just skrev ovan vore helt oväsentligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in