• 1
  • 2
2020-10-30, 17:20
Bannlyst
Ännu värre tar studielån????

Jag menar all kunskap jag om tex matematik och elektronik, latin och lingvistik har jag lärt mig via böcker och youtube. Varför söka till högre utbildning när man kan sätta sig på bibblan eller gå in och beställa lite böcker ifrån amazon för samma kunnskap?
Citera
2020-10-30, 17:23
Medlem
För att få ett examensbevis.
Citera
2020-10-30, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow

Jag menar all kunskap jag om tex matematik och elektronik, latin och lingvistik har jag lärt mig via böcker och youtube. Varför söka till högre utbildning när man kan sätta sig på bibblan eller gå in och beställa lite böcker ifrån amazon för samma kunnskap?

För att det är inte kunskap som värdesätts, jättemånga som inte kan ett skit efter de studerat då allt de lärt sig är kortvarigt.
Citera
2020-10-30, 17:29
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Varför söka till högre utbildning när man kan sätta sig på bibblan eller gå in och beställa lite böcker ifrån amazon för samma kunnskap?

För att de ska lära sig stava till "kunskap", kanske.

Nä, rent krasst: för att de behöver formella intyg på att de kan det de kan om någon arbetsköpare ska ta deras kunskaper på allvar. Lite trist, men begripligt.
Citera
2020-10-30, 17:31
Medlem
Briasccas avatar
Det är träningen i intellektuell förmåga, reflektion och förmågan att se mönster som är belöningen vid universitetsstudier, inte kunskapen i sig. Den här tankeförmågan kan du sedan använda för att lösa problem som ingen tänkt på.

Information kan man precis som du skriver hämta i böcker, på Youtube osv, men för att producera repeterbar kunskap, och där du kan förklara vad som händer, behöver du ha läst på universitet.

För att använda en dator behöver du inte gått på universitet. Men för att konstruera en behöver du det.

För att bli vaccinerad mot Covid-19 behöver du inte gått på universitet. Men för att konstruera ett vaccin måste du det.
Citera
2020-10-30, 17:32
Medlem
Citat:

Så du kan gå till vilket universitet som helst och lyckas med tentorna?
Citera
2020-10-30, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
För att de ska lära sig stava till "kunskap", kanske.

Nä, rent krasst: för att de behöver formella intyg på att de kan det de kan om någon arbetsköpare ska ta deras kunskaper på allvar. Lite trist, men begripligt.
om de ska lära sig stava kan de väl bara köpa en bok?
jag kunde inte ett ord svenska när jag kom hit ifrån iran, sket i gymnasiet trots allt det lär jag ut matematik, hur kommer det sig? Jag läste böcker och utbildade mig fan i skogen och på t-banan när de andra söp.
Citera
2020-10-30, 17:35
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
om de ska lära sig stava kan de väl bara köpa en bok?

Det funkade ju tydligen inte för dig...

Nä, jag angav ju det egentliga skälet också. Om jag ska anställa dig vill jag ha något mer påtagligt bevis för dina meriter och kunskaper än att du slänger in en lista på böcker du har läst.
Citera
2020-10-30, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkpussy
Så du kan gå till vilket universitet som helst och lyckas med tentorna?
Skulle nog kunna säga att det jag fått ifrån böcker skulle klara inledande kurser på universitetet utan ens anstränga mig inom matematik ja. Tycker Dovers böcker är bra. Hört att Indier börjar med linjär algebra ifrån andra skolåret.
Citera
2020-10-30, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
För att det är inte kunskap som värdesätts, jättemånga som inte kan ett skit efter de studerat då allt de lärt sig är kortvarigt.
Så kan det vara MEN de har läst i X antal terminer och tagit en examen som de kan söka jobb på. Fixat alla tentor och uppsatser vilket är ett bra jobb. "Smarta" översittare kan ju starta egna företag kanske? Har svårt att tro att man kan få jobb som civilingenjör om man inte har några betyg och papper?
Citera
2020-10-30, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Det funkade ju tydligen inte för dig...

Nä, jag angav ju det egentliga skälet också. Om jag ska anställa dig vill jag ha något mer påtagligt bevis för dina meriter och kunskaper än att du slänger in en lista på böcker du har läst.
Svenska kanske inte min största kunskap, men vill du utmana mig på matematik eller andra språk?
Citera
2020-10-30, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Så kan det vara MEN de har läst i X antal terminer och tagit en examen som de kan söka jobb på. Fixat alla tentor och uppsatser vilket är ett bra jobb. "Smarta" översittare kan ju starta egna företag kanske? Har svårt att tro att man kan få jobb som civilingenjör om man inte har några betyg och papper?
Finns absolut arbetsgivare som om jag säger "jag är grym" på detta och finner mig intressant inbjuder till en intervju tex som proggare och jag klarar deras lite utmanande tester skiter var jag läst, jag är en de vill ha. De flesta matermatikerna har inte satt sin fot utanför deras hemkommun i USA. Finns så många begåvningar som skulle kunna sätta sig på en collegetenta i U.S.A för freshman och knulla sönder 50 % av de som antagit första kursen i Calculus på M.I.T. Vad vet du om matematik mer än att addera naturliga tal tex?
Senast redigerad av MaxVSydow 2020-10-30 kl. 17:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in