2020-10-29, 18:37
Medlem
Hej

Måste man köpa akitern (äga) den först för att kunna lägga in stop loss?

Eller kan man trycka på sälj och sen lägga in stop loss? Blir det som att man har köpt den då?

Exempelvis på Avanza
Du hittar en ny akiter men trycker på sälj istället för köp, Och sen lägger in stop loss på sälj
Citera
2020-10-29, 18:54
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 201221
Hej

Måste man köpa akitern (äga) den först för att kunna lägga in stop loss?

Eller kan man trycka på sälj och sen lägga in stop loss? Blir det som att man har köpt den då?

Exempelvis på Avanza
Du hittar en ny akiter men trycker på sälj istället för köp, Och sen lägger in stop loss på sälj
Du skriver som en idiot.
Det heter inte aktiern, utan aktien. Det heter inte ens ny akiter’, utan en ny aktie.
Du verkar inte fatta vad en stop loss-order är. Det är en order att köpa, eller sälja, till ett förutbestämt pris.
Inte mer komplicerat än så.
https://www.swedbank-aktiellt.se/201...rstop_loss.csp
Mitt tips, köp fonder, verkar som att aktier är lite för komplicerat för dig.
Citera
2020-10-29, 20:16
Medlem
S.O.Stolps avatar
Felstavat, javisst men skit i det. Stoploss kan du inte lägga på en aktie som du inte äger såklart.

Däremot kan du ju ha kurslarm. Skapa en bevakning så får du ett larm antingen via mejl eller SMS när kursen på ditt värdepapper når en viss nivå.
Citera
2020-10-29, 21:13
Medlem
T.rex2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du skriver som en idiot.
Det heter inte aktiern, utan aktien. Det heter inte ens ny akiter’, utan en ny aktie.
Du verkar inte fatta vad en stop loss-order är. Det är en order att köpa, eller sälja, till ett förutbestämt pris.
Inte mer komplicerat än så.
https://www.swedbank-aktiellt.se/201...rstop_loss.csp
Mitt tips, köp fonder, verkar som att aktier är lite för komplicerat för dig.

Vad gör fonder mer nybörjarvänliga jämfört med aktier?
Citera
2020-10-29, 21:23
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.rex2
Vad gör fonder mer nybörjarvänliga jämfört med aktier?

Bakom en fond ansvarar ofta en fondförvaltare och ett team av högt kompetenta personer som hanterar investerares innehav.

Självklart finns det också aktieförvaltare.

Fonder är nödvändigtvis inte mer nybörjarvänliga, men en viss förkunskap behövs inte på samma sätt som när det gäller aktier. Syftar i första hand på entrys/exit och att följa samt analysera kursförändringar. Många har ju varken kunskap, tid, eller lust att lägga på detta.
Citera
2020-10-29, 23:00
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Felstavat, javisst men skit i det. Stoploss kan du inte lägga på en aktie som du inte äger såklart.

Däremot kan du ju ha kurslarm. Skapa en bevakning så får du ett larm antingen via mejl eller SMS när kursen på ditt värdepapper når en viss nivå.
Klart du kan, du kan lägga en stop loss köporder likväl som en säljorder
Citat:
Du kan använda en Stop Loss på många olika sätt t.ex. för att:

Sälja dina aktier om kursen går under en viss kursnivå. Detta för att du vill undvika att göra en förlust.

Sälja dina aktier om kursen når upp till en viss kursnivå. Detta för att säkra hem en vinst.

Köpa en aktie om den går ner till en viss kursnivå. Detta för att du tror på en vändning och stigande kurs.

Köpa en aktie om det når upp till en viss kursnivå. Detta för att du tror att det sedan kommer att stiga ännu mer.
https://www.avanza.se/kundservice.ht...-fungerar-det/
Stop loss är en automatiserad order att köpa eller sälja till en viss kurs, som jag skrev.
Citera
2020-10-29, 23:39
Medlem
stockcocks avatar
Citat:

Stop loss är en automatiserad order att köpa eller sälja till en viss kurs, som jag skrev.

Stop-lossen kan ju å andra sidan vara glidande.

Jag är ganska anti stop-lossar dock, det är vanligt med manipulerade kurser för att utlösa dessa och vips har du råkat sälja av ditt innehav och kursen rättar upp sig fort i form av rekyl. Men detta känner du säkerligen till, just pointing it out.

Vill man torska pengar på börsen är stop-lossar det man ska använda sig av. Bättre är att använda sig av kurslarm och sedan övervaka kursen i realtid när det börjar bli nödigt. Men alla har ju inte tid till detta. Stop-lossar kan självklart vara en god lösning, men oftast skjuter man sig själv i foten.
Citera
2020-10-30, 08:02
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:

Nja, fast en regelrätt stop loss används för att minimera förluster genom att en säljorder automatiskt läggs om kursen når en i förväg bestämd nivå. Sen finns det andra funktioner i avanzas tjänst "Stop Loss". Till exempel triggerkurs köp och triggerkurs sälj. TS pratade om att sälja ser jag.
Citera
2020-10-30, 12:21
Medlem
Tack för era svar!

Så om jag uppfattat det rätt.
Så kan jag ikväll när börsen är stängd
Tryck på sälj på en aktier (som jag inte redan har köpt) och lägga in stopp loss på en lägre kurs att säljas om den kommer dit?
Då går den till avslut (köpt aktiern)
Samt att det finns en stop loss på den?
Citera
2020-10-30, 12:34
Medlem
Citat:
Tack för era svar!

Tryck på sälj på en aktier (som jag inte redan har köpt) och lägga in stopp loss på en lägre kurs att säljas om den kommer dit?

Nä, du kan inte trycka sälj på ”en aktier” och inte heller ”köpa aktiern”. Dessutom blir jag seriöst förvirrad av ditt resonemang. Vad är det du vill uppnå?
Citera
2020-10-30, 12:35
Medlem
Citat:
Tack för era svar!

Du kommer inte hitta någon stoploss att aktivera. Det finns inget att stoppa när du inte äger aktien
Citera
2020-10-30, 12:39
Medlem
Jag trodde man kunde köpa en aktier och direkt lägga in en stop loss på den,
Ifall den skulle sjunka,
Speciellt om man lägger en order när de stängt
Men då måste man alltså köpa en aktier få den till avslut och sen lägga en stop loss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in