• 1
  • 2
2020-10-29, 13:05
Medlem
doggydees avatar
Jag har ca en miljon i kontanter som jag inte behöver använda till något speciellt just nu. Tänkte det kunde vara lika bra att investera de i något. Men finns det några bra investeringar just nu? Eller det är bättre att vara likvid?

Funderar på t.ex. köpa lägenhet att hyra ut, köpa crypto eller någon aktie eller fond. Men man kanske ska hålla ut ett tag till och vänta på att priser ska sjunka?
Citera
2020-10-29, 13:07
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggydee
Jag har ca en miljon i kontanter som jag inte behöver använda till något speciellt just nu. Tänkte det kunde vara lika bra att investera de i något. Men finns det några bra investeringar just nu? Eller det är bättre att vara likvid?

Funderar på t.ex. köpa lägenhet att hyra ut, köpa crypto eller någon aktie eller fond. Men man kanske ska hålla ut ett tag till och vänta på att priser ska sjunka?

Köp aktier. Typ en gratis svensk indexfond och en billig global indexfond. Du kan köpa för säg 100 000 kr per månad för att minska risken att köpa in dig i en topp, om du vill.

Aktier är andelar i företag som tjänar pengar och de har således ett positivt väntevärde. Crypto är ren spekulation, då de inte producerar något inneboende värde. Lägenhet kan väl vara OK, men då måste du dels hitta en ägarlägenhet, dels lägga ner tid varje månad/år på det.
Citera
2020-10-29, 13:09
Medlem
Ekonomipappans avatar
Jag skulle avvakta börsen ett tag med anledning av Corona. Alternativt pytsa IOM mindre belopp regelbundet under en tid tex ett år.

Konst och antikviteter kan vara en god och trevlig investering. Köpa lägenhet att hyra ut funkar säkert också beroende på var du bor. Så länge räntan är låg håller sig säkert bostadspriserna.

Klokt att investera. Att enbart ha pengarna på banken går du back på...
Citera
2020-10-29, 13:11
Medlem
ostfrallan39s avatar
Osäkra tider nu, antingen kan du utnyttja det och köpa in dig "billigt", eller vara likvid. Utgår från aktier.

Hade lagt in en hyfsad andel i stabila aktier med DA och lite i riskfyllda läkemedelsbolag (jag gillar risker).
Citera
2020-10-29, 13:14
Medlem
Citat:

Har du en miljon liggandes hemma i kontanter så borde första steget vara att sätta in dom på baken om du nu kan bevisa hur du kommit över så pass mycket. Pga av pengatvätt så får du nog räkna med en del frågor. Tänker du logga ute med pengarna en längre tid är en lägenheter eller värdepapper en bra idé. Eller så skiter du bara i allt och har roligt för dom
Citera
2020-10-29, 13:16
Medlem
MASSAGATTIs avatar
En mille i kontanter.. Ja du det kan bli lurigt att lösa. Först kommer det bli en hel del samtal med myndigheter då de oftast vill veta vart pengarna kommer ifrån då det kan röra sig om pengatvätt,rånbyte,drogförsäljning. Men ett tips är att kontakta en bank så du vet vart du ska börja. Att köpa en lägenhet med en säck pengar funkar inte riktigt så.

Du kanske menade att du har en miljon på ett bankkonto och inte i kontanter ?
Citera
2020-10-29, 13:49
Medlem
mats_lindqvists avatar
Mycket osäkerhet just nu inte minst pga corona, centralbankers pengatryckande. Jag skulle stanna likvid, köpa guld/silver. fastigheter och aktier är uppblåsta.
Citera
2020-10-29, 15:02
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
En mille i kontanter.. Ja du det kan bli lurigt att lösa. Först kommer det bli en hel del samtal med myndigheter då de oftast vill veta vart pengarna kommer ifrån då det kan röra sig om pengatvätt,rånbyte,drogförsäljning. Men ett tips är att kontakta en bank så du vet vart du ska börja. Att köpa en lägenhet med en säck pengar funkar inte riktigt så.

Du kanske menade att du har en miljon på ett bankkonto och inte i kontanter ?

Så är det Jag har pengarna på banken redan. Det är inga skumma pengar utan de är rena och skattade.

Tack för tipsen som kommit hittils. Känns osäkert att handla aktier och fonder när man inte är så insatt i det. Har handlat aktier ett par gånger förut för mindre summor men jag förlorade pengar. En lägenhet hade varit intressant. Men frågan är ju om folk inte kommer ge upp sina lägenheter snart. Fler och fler jobbar hemifrån. Färre kommer vilja hyra. Så det kanske kommer ett ras om säg 6-12 månader med billiga priser. Just nu verkar priserna ligga ännu högre än innan Corona.
Citera
2020-10-29, 15:26
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Så är det Jag har pengarna på banken redan. Det är inga skumma pengar utan de är rena och skattade.

Tack för tipsen som kommit hittils. Känns osäkert att handla aktier och fonder när man inte är så insatt i det. Har handlat aktier ett par gånger förut för mindre summor men jag förlorade pengar. En lägenhet hade varit intressant. Men frågan är ju om folk inte kommer ge upp sina lägenheter snart. Fler och fler jobbar hemifrån. Färre kommer vilja hyra. Så det kanske kommer ett ras om säg 6-12 månader med billiga priser. Just nu verkar priserna ligga ännu högre än innan Corona.

Om du nu inte behöver pengarna så kan du överföra dem till mig, snabbt och lätt
Ärligt så skulle jag satsa på fonder om du nu ändå inte har behov av pengarna nu eller närmaste åren. Köp en billig (alltså med låg avgift) globalfond. Lite av pengarna kan du satsa på aktier om du vill, du kan alltid få hjälp med sånt från din bank så kan de tipsa dig om vad de tycker är bäst just nu.
Citera
2020-10-29, 17:18
Medlem
insvepts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
du kan alltid få hjälp med sånt från din bank så kan de tipsa dig om vad de tycker är bäst just nu.

Banken kommer förmodligen tipsa om fonder där banken själv tar en fet avgift.

Som nämnts tidigare i tråden, köp ett par indexfonder med låg avgift. Pytsa in lite då och då om du är rädd för att pricka toppen. Om du inte behöver pengarna på minst 5 år.
Citera
2020-10-31, 15:23
Medlem
Citat:

Skicka PM till mig så ger jag dig en tips!
Citera
2020-10-31, 16:55
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av smagdy
Skicka PM till mig så ger jag dig en tips!
Doggydee, tipsar att läsa smagdys tidigare inlägg innan du mot förmodan kontaktar, så kan du avgöra om det är en person du ska ta råd ifrån eller inte....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in