Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2020-10-31, 14:29
Medlem
anonymidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Visst - men har du inte rett ut den "juridiska detaljen" först så känns din kalkyl ganska ointressant.

Om jag varit en betald rådgivare hade jag köpt din kritik, nu verkar du mest bara vara nöjd över att du kunde hitta ett fel i min servettskiss.

Nu har jag för övrigt gjort min hemläxa, det finns tröghetsregler så man kan få dispans i ett år även om man hyr ut, och kan man dessutom hävda att hyresgästen är närstående så verkar man dessutom kunna klassa det som en bostadsfastighet permanent. Utrett och klart, under flera omständigheter så stämmer min första analys, under andra omständigheter stämmer det inte. Man kan självklart ifrågasätta mycket av mina antaganden, de flesta är nog långt ifrån korrekta, och för att göra en riktig investeringsanalys behöver man lägga många timmar för komfort, men den visar hur värdeskapande görs genom fastighetsinvesteringsr trots att fastigheter generellt är lågavkastande tillgångar.
Senast redigerad av anonymidiot 2020-10-31 kl. 14:40. Anledning: Trevligare formulering
Citera
2020-10-31, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad är det för lägenheter som blir förstörda av daglig duchning? Får nog ses som normslt slitage i så fall...

Haha kravet på hyresrätten får vara o duscha max en gång i veckan 😂
Jag duschar 2 gånger per dag o min lägemhet verkar hålla än så länge

Men för o va seriös har också kollat på ägarlägenheter men eftersom jag redan har en bostadsrätt så vill jag inte köra in ännu mer pengar på svenska bostadsmarknaden men skulle helt klart köpa en ägarlägenhet att hyra ut om jag nu bodde i hyresrätt om det nu tillåts att äga en bostad då

Eller så hade jag investerat pengarna i reits vilket är andelar i fastighetsbestånd där de ger utdelning på 90 procent av vinsten o man slipper allt huvudvärk som kmr med att hyra ut en bostad själv
Citera
2020-10-31, 16:06
Medlem
knurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Tänk på att hyresgästen kan förstöra lägenheten speciellt om den ex duschar varje dag

Gör inte alla det? Hur förstör det lägenheten?
Citera
2020-10-31, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltpeter-gbg
Hej !

https://www.jm.se/stockholm-lan/stockholm-kommun/spanga/gunhild-agarlagenheter/81002/

Ser att det finns ägarlägenheter till försäljning.

Borde väl funka att hyra ut en sådan lägenhet för 6000 per månad.

Avgift 1740. Då får man in 5260*12= cirka 63 000 per år.

Avkastning 2% på investering med angivet pris 3 msek.

Låter som mkt jobb för liten avkastning eller hur?

Bästa att lägga ner projektet och köpa någon aktie som avkastar 5% istället.

hyr ut lägenheten till migrationsverket för ockerhyra.
Citera
2020-11-02, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymidiot
Hej, du har säkert rätt, jag är inte expert på den här typen av gränsdragningar, men jag tycker du missar huvudpoängen och snöar in dig på en juridisk detalj: kraften av kombinationen rimlig direktavkastning, hävstång och inflation. TS måste rimligen göra sin egen analys av juridiska och kommersiella aspekter men jag tycker det är tråkigt om investeringsmöjligheter avfärdas på siffror som är orimligt konservativa.

Om det är en näringsfastighet öppnas ju andra möjligheter om man äger fastigheten i ett AB, till exempel möjlighet att helt skydda sig från skatt under många år genom avdragsgilla avskrivningar, sälja till realisationsvinst skattefritt genom att paketera i dotterbolag, dra av för driftkostnader etc. , men hur dessa värden sen ska kunna överföras från AB till TS, det får någon annan utlåta sig om.

Bra tankar, bra ideer, har redan ett AB men jag är lite mer försiktig i mina kalkyler. Skall bli intressant att se hur corona på verkar hyresmarknaden på sikt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in