Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-10-26, 23:31
  #1
Medlem
Hej,

Detta är verkligen inte nån form av annons, men idag när jag var på apoteket så fastnade jag för just denna medicin. Jag som alltid trott att melatonin är receptbelagt, stämmer tydligen inte.

Frågade kassörskan om det hela, hon sa att det håller på att ”oreceptbelagt”. Hursomhelst så ville jag bara dela med mig av detta då det är en medicin som gjort mirakel när det gäller min sömn.

Edit: Jag har inte testat denna, men melatonin som melatonin

https://www.apoteket.se/produkt/mela...ister-1329999/

mvh
__________________
Senast redigerad av nionde 2020-10-26 kl. 23:35.
Citera
2020-10-26, 23:37
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nionde
Hej,

Detta är verkligen inte nån form av annons, men idag när jag var på apoteket så fastnade jag för just denna medicin. Jag som alltid trott att melatonin är receptbelagt, vilket inte stämmer tydligen.

Frågade kassörskan om det hela, hon sa att det håller på att ”oreceptbelagt”. Hursomhelst så ville jag bara dela med mig av detta då det är en medicin som gjort mirakel när det gäller min sömn.

Edit: Jag har inte testat denna, men melatonin som melatonin

https://www.apoteket.se/produkt/mela...ister-1329999/

mvh

Säkert bra men endast 10 tabletter i förpackningen om jag såg rätt. Det är för dåligt. Melatonin kan inte bara förbättra sömnen, utan kan ses som en antioxidant som möjligen kan göra äldre personer piggare. Djupare sömn.
Citera
2020-10-26, 23:38
  #3
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nionde
Hej,

Detta är verkligen inte nån form av annons, men idag när jag var på apoteket så fastnade jag för just denna medicin. Jag som alltid trott att melatonin är receptbelagt, stämmer tydligen inte.

Frågade kassörskan om det hela, hon sa att det håller på att ”oreceptbelagt”. Hursomhelst så ville jag bara dela med mig av detta då det är en medicin som gjort mirakel när det gäller min sömn.

Edit: Jag har inte testat denna, men melatonin som melatonin

https://www.apoteket.se/produkt/mela...ister-1329999/

mvh
Haha, var hälsokost rätt länge, svindyra tabletter, sedan blev det farmaka, och nu igen naturpreparat? Clowner...
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Säkert bra men endast 10 tabletter i förpackningen om jag såg rätt. Det är för dåligt. Melatonin kan inte bara förbättra sömnen, utan kan ses som en antioxidant som möjligen kan göra äldre personer piggare. Djupare sömn.
Tala för dig själv, då det inte stämmer. Har du någon källa så fram med dem bara, skulle ju vara kul att rucka på tidigare fakta.
Citera
2020-10-26, 23:39
  #4
Medlem
neuron-drones avatar
Så positivt att de släpper det. Då kan man även bestalla lagligt skitbilligt från EU för då är vi inte på deras svarta lista.
Citera
2020-10-26, 23:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Säkert bra men endast 10 tabletter i förpackningen om jag såg rätt. Det är för dåligt. Melatonin kan inte bara förbättra sömnen, utan kan ses som en antioxidant som möjligen kan göra äldre personer piggare. Djupare sömn.

Kan hålla med dig om det där. Själv har jag på recept och behöver inte betala för det. Har grova sömnproblem därav måste jag ta det varje kväll.

Men kanske för människor som befinner sig i temporära svackor med sömnproblem. Hursomhelst väldigt intressant att det inte är receptbelagt!

mvh
Citera
2020-10-26, 23:41
  #6
Medlem
karlaxelsosts avatar
Då behövs det inga fler benso nu då enligt dig...
Men ärligt talat, man somnar inte på melatonin. Man mår bara illa. Lite som den där valeriana som luktar fotsvamp. Inte effektivt.
För att få minsta lilla effekt måste man bokstavligen äta hela burken/kartongen, och två dagar senare är man tolerant. Melatonin sägs dock vara bra som antioxidant.
Citera
2020-10-26, 23:41
  #7
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Så positivt att de släpper det. Då kan man även bestalla lagligt skitbilligt från EU för då är vi inte på deras svarta lista.
Var lagligt naturpreparat i alla fall 2010, svindyrt även då...
Citat:
Ursprungligen postat av karlaxelsost
Då behövs det inga fler benso nu då enligt dig...
Men ärligt talat, man somnar inte på melatonin. Man mår bara illa. Lite som den där valeriana som luktar fotsvamp. Inte effektivt.
För att få minsta lilla effekt måste man bokstavligen äta hela burken/kartongen, och två dagar senare är man tolerant. Melatonin sägs dock vara bra som antioxidant.
Vänderot är mycket potent men hjälper bara vid specifikt symtom. Och mycket riktigt så är tabletterna mycket svaga. Vänderot blir drygt 1,5m hög och det är stammen som används.
__________________
Senast redigerad av GoUoD 2020-10-26 kl. 23:43.
Citera
2020-10-26, 23:41
  #8
Medlem
Jagersros avatar
Har samma erfarenhet som du avseende Melatonin ... sover kanon bra nu ! Fick melatonin på recept. Var som du ovetande om att det är receptfritt.... Hoppas bara att du har rätt ! mvh
Citera
2020-10-26, 23:42
  #9
Medlem
karlaxelsosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Var lagligt naturpreparat i alla fall 2010, svindyrt även då...
Finns på bl.a. Iherb, Ebay och Amazon, jättebilligt.
Citera
2020-10-26, 23:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Haha, var hälsokost rätt länge, svindyra tabletter, sedan blev det farmaka, och nu igen naturpreparat? Clowner...

Tala för dig själv, då det inte stämmer. Har du någon källa så fram med dem bara, skulle ju vara kul att rucka på tidigare fakta.

Skönt nu bara att de är receptfritt
Citera
2020-10-26, 23:47
  #11
Medlem
Jag är inte läkare men om jag är rätt informerad producerar tallkottskörteln sömnhormonet melatonin. Det lite tråkiga är att produktionen avtar med åldern.

Man är väl inte säker på hur tallkottskörteln reagerar när man tillför hormonet. Men det finns veteskapsmän som har för sig att bättre sömn för äldre personer, ja för all del också medelålders, borde kunna förbättra reparationsarbetet i kroppen som sker under sömnen.

Äldre motionärer som vill springa fortare kan ha nytta av reparationsarbetet och möjligen för dom som tror dom har ett långt liv som mål. Mycket är oklart.
Citera
2020-10-26, 23:57
  #12
Medlem
Melatonin har blivit så himla inne helt plötsligt trots att knappt en jävel har brist på hormonet.
Var inte många år sedan det endast fanns på licensansökan.
Saknas långtidstudier på hur det påverkar kroppen och doseringarna är i regel alldeles för höga.
Man ska hålla sig till runt 0,2-0,5 mg.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback