2020-10-20, 21:37
Medlem
Som rubriken lyder så är jag en person som har lätt att noja över massa olika saker... Kan noja hur mycket som helst över en specifik sak under en period för att det sedan nästan tvärvänder och jag tänker inte på grejen öht. Det är som att hjärnan hela tiden ska leta efter något att noja in sig på. Detta är ett ganska jobbigt fenomen, finns det någon som känner igen sig i detta? Någon som har något tips på hur man kan noja mindre? Ger en massa andra effekter också såsom ångest/oro...
Senast redigerad av E.R. 2020-10-20 kl. 21:49.
Citera
2020-10-20, 21:44
Medlem
HermaeusMoras avatar
Detta har jag inte testat själv men har en vän som också nojar och övertänker allt och då brukar han laga mat om han är hemma förstås.
Något annat du kan testa är att ha med dig något sorts litet hjärnpuzzel typ en rubiks kub som du kan ta fram och pilla med ifall du skulle vara ute.

Edit: Har du någon aning om varför du nojar?
Senast redigerad av HermaeusMora 2020-10-20 kl. 21:50.
Citera
2020-10-20, 21:46
Medlem
pineapple-expresss avatar
Jag kan känna igen mig en del.
Kan ofta få känslan av att någon ska dyka upp hemma oanmäld även fast det aldrig gör det. Vet inte heller vad det kan bero på.
Citera
2020-10-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.
Som rubriken lyder så är jag en person som har lätt att noja över massa olika saker... Kan noja hur mycket som helst över en specifik sak under en period för att det sedan nästan tvärvänder och jag tänker inte på grejen öht. Det är som att hjärnan hela tiden ska leta efter något att noja in sig på. Detta är ett ganska jobbigt fenomen, finns det någon som känner igen sig i detta? Någon som har något tips på hur man kan noja mindre? Ger en massa andra effekter också såsom ångest/oro...

Jag rekommenderar att du läser/lyssnar på boken Tänk om: En studie i oro av Roland Paulsen, den kan ge lite perspektiv på det hela från dina symtom till vilka behandlingsmetoder som kan vara lämpliga. Nysläppt, finns på Adlibris t.ex. Själv har jag lyssnat på den på Bookbeat om det är ett alternativ, annars kan jag tänka mig att den finns på andra ljud- och e-bokstjänster.
Citera
2020-10-20, 22:35
Medlem
Du skulle kunna ha ”Pure OCD”. En form av tvångstankar som skapar stort lidande för den som har det. Kan vara särskilt specifika teman man övertänker som bidrar till rejäl ångest och paranoia.

Sen kan du vara orolig av natur bara som människa men ifall det försämrar din livskvalitet så borde du söka hjälp. Finns bra sådan att få.

Vi övertänker allt och förstorar alla problem i huvudet och de scenarion vi spelar upp för oss själva är alltid värre än hur de hade varit i praktiken.
Citera
2020-10-20, 23:02
Medlem
Bemöt det och bryt ner det, mycket är jobbigt men när du möter tillräckligt blir det likgiltigt.
Citera
2020-10-20, 23:17
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Det är som att hjärnan hela tiden ska leta efter något att noja in sig på. Någon som har något tips på hur man kan noja mindre?
Skaffa boken Sluta älta och grubbla av Olle Wadström (ISBN 9789163945373).
Citera
2020-10-21, 18:32
Medlem
Citat:

Känner definitivt igen mig. Har varit nojig så länge jag kan minnas och tror därför att jag är sådan till naturen. Får liksom fix idéer som sätter sig fast.

När jag var liten och toalett-dörren gick i baklås såg jag framför mig hur mitt skelett låg i toalett-rummet. Får katastroftankar direkt, per automatik. När familjen var på resa i utlandet irrade jag bort mig från övriga och storgrät och var övertygad om att det var ute med mig.
Citera
2020-10-26, 15:17
Medlem
Tack för alla svar... Ska kolla in dessa böcker.
Citera
2020-10-26, 15:34
Medlem
Se till att styra upp de saker i ditt liv du kan få kontroll över. Bemöt de negativa tankarna och löp linan ut gällande olika scenarion. Då blir det enklare att förebygga det som kan förebyggas och acceptera det som står utom din kontroll. Kan också vara bra att ha någon professionell att prata med och utreda ifall det är något bakomliggande kroppsligt som bidrar till oron.
Citera
2020-10-29, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gwynbleidd
Se till att styra upp de saker i ditt liv du kan få kontroll över. Bemöt de negativa tankarna och löp linan ut gällande olika scenarion. Då blir det enklare att förebygga det som kan förebyggas och acceptera det som står utom din kontroll. Kan också vara bra att ha någon professionell att prata med och utreda ifall det är något bakomliggande kroppsligt som bidrar till oron.
Tack för vettigt tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in