Citat:
Ja kul för dig. Det är väldigt svårt att veta vad vi har ätit i historiskt. Är inte frukt naturligt? Bär? Skulle stenåldersmänniskor skippat sån mat. Knappast.
Citat:
Jag trodde jag skrev det? Naturligt är de vanor våra förfäder troligtvis har haft i 1000-tals generationer innan. Både vad vi ätit och hur. Inte hur någon annan primat har ätit. Allt snack om att vi bör äta som en organism med en annan genuppsättning än vår egen är givetvis helt tossigt.
Ja det är tossigt. Det är också tossigt att tro att vi skulle levt på nästan enbart animalier. Man åt det man kunde om man ska tro något som är lite rimligt. Även massor med kolhydrater. De naturfolk man studerar idag äter mycket kolhydrater.
Citat:
Man kan äta så ofta man vill, men vill du optimera metabolismen låter du den regelbundet vila. Äter du kolhydrater under hela dagen och sent på kvällen kanske du inte ens får en riktig natt-fasta, dvs du går i princip aldrig in i ketosis. Det är inte nyttigt. Igen, hur tror du vi evolutionärt har ätit?
Jag tror inte vi har levt på en väldigt hög andel animalier. Kanske vissa folk men knappast alla. Man behöver naturligtvis inte äta 5 gånger om dagen men finns inget som säger att det skulle vara skadligt. Man behöver inte gå in i ketosis.
Edit: Man behöver inte äta kolhydrater. Men det är gott, nyttigt, billigt, mättande och får en att prestera och må bättre så jag tror jag fortsätter med det.
Edit2: Men jag tror också det är bättre att äta mer "naturligt" än processat: Det är bättre att äta ägg, frukt, kött, potatis, bär, bönor, linser tex än att äta chips, kakor, pommes, läsk, pizza och wienerbröd. Men socker är absolut inget gift.
Senast redigerad av ensam87a 2020-10-22 kl. 11:35.
Senast redigerad av ensam87a 2020-10-22 kl. 11:35.