• 8
  • 9
2020-10-22, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Tvärt om. Det är den första frågan jag ställer numer när jag ska försöka ta ställning till ett påstående om långsiktig hälsa och kost är just - Hur har det sett ut historiskt? Vad är vi troligtvis genetiskt anpassade för?

Ja kul för dig. Det är väldigt svårt att veta vad vi har ätit i historiskt. Är inte frukt naturligt? Bär? Skulle stenåldersmänniskor skippat sån mat. Knappast.

Citat:
Jag trodde jag skrev det? Naturligt är de vanor våra förfäder troligtvis har haft i 1000-tals generationer innan. Både vad vi ätit och hur. Inte hur någon annan primat har ätit. Allt snack om att vi bör äta som en organism med en annan genuppsättning än vår egen är givetvis helt tossigt.

Ja det är tossigt. Det är också tossigt att tro att vi skulle levt på nästan enbart animalier. Man åt det man kunde om man ska tro något som är lite rimligt. Även massor med kolhydrater. De naturfolk man studerar idag äter mycket kolhydrater.

Citat:
Man kan äta så ofta man vill, men vill du optimera metabolismen låter du den regelbundet vila. Äter du kolhydrater under hela dagen och sent på kvällen kanske du inte ens får en riktig natt-fasta, dvs du går i princip aldrig in i ketosis. Det är inte nyttigt. Igen, hur tror du vi evolutionärt har ätit?

Jag tror inte vi har levt på en väldigt hög andel animalier. Kanske vissa folk men knappast alla. Man behöver naturligtvis inte äta 5 gånger om dagen men finns inget som säger att det skulle vara skadligt. Man behöver inte gå in i ketosis.

Edit: Man behöver inte äta kolhydrater. Men det är gott, nyttigt, billigt, mättande och får en att prestera och må bättre så jag tror jag fortsätter med det.

Edit2: Men jag tror också det är bättre att äta mer "naturligt" än processat: Det är bättre att äta ägg, frukt, kött, potatis, bär, bönor, linser tex än att äta chips, kakor, pommes, läsk, pizza och wienerbröd. Men socker är absolut inget gift.
Senast redigerad av ensam87a 2020-10-22 kl. 11:35.
Citera
2020-10-22, 14:12
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:
Super-hälsa mao. Hur hade du ställt dig till LDL värden (antar att du inte har en läkare som pratar om förhållandet LDL/HDL utan idiotier som "totalkolesterol" och "dåligt" vs "bra") var ordentligt ovanför "det rekommenderade spannet" och du blev ordinerad statiner? Hade du oroat dig och tagit dem?

Svårt svara på. Om jag hade extrema kolesterol värden så nog hade jag funderat en del. Statiner har nog sin plats för vissa grupper, hyperkolesterolemi etc. Är dock övertygad att det skrivs ut alldeles för ofta.

Var för övrigt lite lustigt efter jag hade återkopplingssamtal efter mina provsvar. Fick snacka med en sjuksköterska, angående kolesterol rekommenderade hon light produkter, byta ut smör mot olja vid matlagning, äta mindre kött än jag gör, färre ägg per dag osv. Var en äldre kvinna och känns som hon inte riktigt hängt med i hur synen på kolesterol har förändrats. Var väldigt "80-tal" över samtalet.

Det jag främst personligen var intresserad av när det kom till hälsokontrollen var mitt fastande blodsocker, triglyceridvärde(TG) och TG:HDL kvot.

Hade tex 0.5 för TG:HDL kvot. ( 0.4 mmoL för triglycerider och 2.0 HDL) vilket är ett extremt bra värde

Går att kolla sin kvot via https://www.thebloodcode.com/calculators ( måste dock först omvandla till mg/dL
Senast redigerad av Stryp-Enok 2020-10-22 kl. 14:20.
Citera
2020-10-23, 10:38
Medlem
Kommer inte ta preparat för att gå ner i vikt.
Det är inte svårt att hålla en sund kost och få in motion.

Tycker det är rent idiotiskt att använda sig av sådana medel för att det ska underlätta viktnedgången. Det är en vana och ett beteende som är den stora faktorn till ett återfall.
Citera
2025-10-20, 05:34
Medlem
Ät rött kött fågel fisk undvik kolhydrater
Citera
2025-10-20, 08:05
Medlem
Jag och gumman har dragit ner rejällt på kolhydrater.

Tycker min buk har blivit mindre och känns lättare i kroppen.

Det stora plusset för mig är att toabesöken är "normala" . Avföringen är fast och fin, skithuggen är borta. Förut kunde jag gå på dass 5 ggr per dag. Nu är det 2.

Sedan får jag ej dessa dippar vid luch där kag i princip vill sova. Nu är jag pigg/klar i huvudet jämt. Och sötsuget har minskat drastiskt.

190cm/110 kg. Målet är väl 95.
Citera
2025-10-22, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Svårt svara på. Om jag hade extrema kolesterol värden så nog hade jag funderat en del. Statiner har nog sin plats för vissa grupper, hyperkolesterolemi etc. Är dock övertygad att det skrivs ut alldeles för ofta.

Var för övrigt lite lustigt efter jag hade återkopplingssamtal efter mina provsvar. Fick snacka med en sjuksköterska, angående kolesterol rekommenderade hon light produkter, byta ut smör mot olja vid matlagning, äta mindre kött än jag gör, färre ägg per dag osv. Var en äldre kvinna och känns som hon inte riktigt hängt med i hur synen på kolesterol har förändrats. Var väldigt "80-tal" över samtalet.

Det jag främst personligen var intresserad av när det kom till hälsokontrollen var mitt fastande blodsocker, triglyceridvärde(TG) och TG:HDL kvot.

Hade tex 0.5 för TG:HDL kvot. ( 0.4 mmoL för triglycerider och 2.0 HDL) vilket är ett extremt bra värde

Går att kolla sin kvot via https://www.thebloodcode.com/calculators ( måste dock först omvandla till mg/dL

Det där är de kostråden hon måste ge. Alla måste ge dem inom tex vården i Sverige och man får absolut inte ge andra råd.
Diabetiker får kostråd om att äta kolhydrater. Det är den verkligheten vi har. Smör anses farligt så vi tvingas råd om olja, kolhydrater, mindre rött kött.

Vi svenskar måste sätta ner foten. Det måste ligga i allas intresse att vi får bra kostråd så vi kan hålla oss friska och pigga genom livet tänker jag.

Kostråden i USA tror jag de flesta vet är katastrof. Men Sverige ligger inte heller bra till.
Citera
2025-10-22, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det där är de kostråden hon måste ge. Alla måste ge dem inom tex vården i Sverige och man får absolut inte ge andra råd.
Diabetiker får kostråd om att äta kolhydrater. Det är den verkligheten vi har. Smör anses farligt så vi tvingas råd om olja, kolhydrater, mindre rött kött.

Vi svenskar måste sätta ner foten. Det måste ligga i allas intresse att vi får bra kostråd så vi kan hålla oss friska och pigga genom livet tänker jag.

Kostråden i USA tror jag de flesta vet är katastrof. Men Sverige ligger inte heller bra till.
Jag misstänker att ekonomin är en faktor här. När jag periodvis äter keto/LCHF då kan jag nästan dubbla mitt matkonto. Det är betydligt dyrare med kött och fisk än kolhydrater. Tänk dig själv om vården och skolan skulle servera LCHF, det skulle bli väldigt mycket dyrare. Socialtjänsten skulle hehöva höja bidragen om de rekommenderar mer kött och avråder från bröd och pasta.

Därför tror jag att de är väldigt benägna att hålla fast vid att man ska äta 50% kolhydrater och gärna billig potatis, pasta och annat spannmål, helt enkelt för att spara pengar. Det finns inga extra pengar i kommunerna i dag, de har det pressat som det är. Klimatmålen kan också vara en faktor, köttproduktion brukar associeras till högre klimatbelastning.
Citera
2025-10-22, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag misstänker att ekonomin är en faktor här. När jag periodvis äter keto/LCHF då kan jag nästan dubbla mitt matkonto. Det är betydligt dyrare med kött och fisk än kolhydrater. Tänk dig själv om vården och skolan skulle servera LCHF, det skulle bli väldigt mycket dyrare. Socialtjänsten skulle hehöva höja bidragen om de rekommenderar mer kött och avråder från bröd och pasta.

Därför tror jag att de är väldigt benägna att hålla fast vid att man ska äta 50% kolhydrater och gärna billig potatis, pasta och annat spannmål, helt enkelt för att spara pengar. Det finns inga extra pengar i kommunerna i dag, de har det pressat som det är. Klimatmålen kan också vara en faktor, köttproduktion brukar associeras till högre klimatbelastning.

Jag vet inte hur mycket dyrare det skulle bli. I vissa verksamheter blir det kanske dyrare. Beror på hur man löser det. Kommer bli nya maträtter iaf.

Men att behandla människor för sjukdomarna kolhydratkost innebär måste vara dyrare för samhället tänker jag. Över 50% av svenskarna är idag överviktiga och 20% av dessa har fetma (bmi över 30). Man säger att detta är vår nya pandemi. Sjukvården har redan idag krisläge över hur de ska kunna ta hand om våra sjuka i framtiden. Just nu har ingen någon bra lösning.

Människor som går till sjukvården för att de ätit sig sjuka kommer få fel råd igen och igen. Inte konstigt att de blir sjukare och tillslut får mediciner.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in