2020-10-20, 09:08
Medlem
Hej!

Jag och min kollega har haft en diskussion nu på morgonen gällandes vilken typ av mat som är bäst att äta för att gå ner i vikt.

Jag har nu sen i april gått ner ca 35kg ( 122 kg till 86,6) med hjälp av kost och väldigt väldigt långa promenader. Jag lyfte då för min kollega exakt vad min plan har varit samt även vad jag har fått i mig under denna tid.

Det han dock påstår är att om jag hade ätit en "viss typ av mat", så hade jag rasat ännu mer.
Han påstod att jag borde ha ätit mat som innehåller x-kcal men bränner y-kcal att smälta för att gå ner i vikt genom att äta.

Jag står kluven i detta eftersom att jag har varit strikt emot att tänka "gör jag si så får ja äta så" och "jag kan äta en brysselkål för då blir en godisbiten lika kalorität".

Vad tycker ni kring detta?
Har min kollega rätt?

Hej Svejs
Citera
2020-10-20, 09:13
Medlem
DaChiefs avatar
De flesta kan gå ner genom att skippa skräpmat och ligga på kaloriunderskott.

Men vill du trimma bort det sista/ha specifika resultat får du se till att äta cleant och räkna på protein, kolhydrater och fett.
Citera
2020-10-20, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
De flesta kan gå ner genom att skippa skräpmat och ligga på kaloriunderskott.

Men vill du trimma bort det sista/ha specifika resultat får du se till att äta cleant och räkna på protein, kolhydrater och fett.

Ja du har helt rätt. Min viktnedgång gick som tåget då jag bara valde bort skräpmat, chips, godis och starköl.

Jag ligger i dag på 1900 kcal intag och jag försöker gå minst 15 000 steg / dag.
Vilket ger mig en fortsatt stabil viktminskning.

Men det min kollega påstod var att jag bör äta mat som bränner mer kcal att smälta än vad det ger att stoppa i sig dom. Vilket känns helt efterblivet att jobba efter.
Citera
2020-10-20, 09:28
Medlem
Briasccas avatar
All mat innehåller energi (kalorier) och beroende på livsmedelsval får du i dig olika mycket. Inget konstigt med det. Däremot kan du förstås äta saker som du inte kan tillgodogöra energin från (eller bara kan tillgodogöra dig en del av energi) och då faller du i vikt, t.ex äta gräs, halm, trä, läder, ben osv. Det finns livsmedel som stimulerar en ökning av kroppens ämnesomsättning, kanske är det det som din kollega menar?
Citera
2020-10-20, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
All mat innehåller energi (kalorier) och beroende på livsmedelsval får du i dig olika mycket. Inget konstigt med det. Däremot kan du förstås äta saker som du inte kan tillgodogöra energin från (eller bara kan tillgodogöra dig en del av energi) och då faller du i vikt, t.ex äta gräs, halm, trä, läder, ben osv. Det finns livsmedel som stimulerar en ökning av kroppens ämnesomsättning, kanske är det det som din kollega menar?

Jag förstår vad du menar. När jag skulle gå ner i vikt så fanns det oändligt med trådar där folk frågade efter "fatburners". Det är som upplagt att misslyckas om man ska tro att tre piller ska bränna fett när man inte ändrar på livsstilen.
Citera
2020-10-20, 09:54
Medlem
Jag skulle ändå säga att lågkolhydratskost är att rekommendera, sedan har jag läst mycket forskning om periodisk fasta som hjälper en att gå ner i vikt då man undviker småätande.
Citera
2020-10-20, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oasble
Jag skulle ändå säga att lågkolhydratskost är att rekommendera, sedan har jag läst mycket forskning om periodisk fasta som hjälper en att gå ner i vikt då man undviker småätande.

Jo, finns en jäkla massa dieter som faktiskt fungerar. Dock tror jag starkt på att man själv måste vilja gå ner i vikt. Att man jobbar mot en målsättning där man har ett VARFÖR i allt man gör.
Varför ska jag gå ut och gå?
Varför ska jag skippa chipsen idag?
Varför ska jag planera mina måltider och hålla koll på kaloriintaget?

Har man svar på alla dom frågorna och går efter sin plan så löser det sig.
Citera
2020-10-20, 10:12
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kritaen5a
Hej!

Jag och min kollega har haft en diskussion nu på morgonen gällandes vilken typ av mat som är bäst att äta för att gå ner i vikt.

Jag har nu sen i april gått ner ca 35kg ( 122 kg till 86,6) med hjälp av kost och väldigt väldigt långa promenader. Jag lyfte då för min kollega exakt vad min plan har varit samt även vad jag har fått i mig under denna tid.

Det han dock påstår är att om jag hade ätit en "viss typ av mat", så hade jag rasat ännu mer.
Han påstod att jag borde ha ätit mat som innehåller x-kcal men bränner y-kcal att smälta för att gå ner i vikt genom att äta.

Jag står kluven i detta eftersom att jag har varit strikt emot att tänka "gör jag si så får ja äta så" och "jag kan äta en brysselkål för då blir en godisbiten lika kalorität".

Vad tycker ni kring detta?
Har min kollega rätt?

Hej Svejs
Möjligt att din kollega har rätt men det låter som det du gör är den rätta vägen att gå för bestående viktnedgång som du kan hålla. Alla kan banta men att stanna där är det svåra och då behövs det en livsstilsändring som du verkar ha gjort.
Citera
2020-10-20, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Möjligt att din kollega har rätt men det låter som det du gör är den rätta vägen att gå för bestående viktnedgång som du kan hålla. Alla kan banta men att stanna där är det svåra och då behövs det en livsstilsändring som du verkar ha gjort.

Ja, livsstiländringen är oerhört viktig. Har levt i flera år nu med en dekadent stil och syn på saker. "jag är redan fet" tänkte jag många gånger.

Men nu är jag oerhört lycklig att jag tog detta steg och började ta hand om mig själv. Förutom alla komplimanger man får så känner jag nu att jag verkligen flyger fram i motionsspåret.
Citera
2020-10-20, 10:27
Medlem
kalkryggars avatar
Hitta en kost som du är nöjd med och gör att du går ner i vikt. Spelar väl ingen roll om det tar 4 eller 6 månader när du under tiden lever som du känner att det känns bra att leva.

Men nu när du är nere på 86 kg så börjar det bli dags att köra små löprundor. För att till våren bränna milen 2 gånger i veckan. Då kommer du till sommaren/hösten att vara nere på runt 70-75 kg.

Kosten som du kör fungerar ju för dig verkar det som och du verkar må bra av det så bara att köra vidare.

Men vad exakt är det den andra talar om att du skall äta?
Citera
2020-10-20, 10:29
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kritaen5a
Ja, livsstiländringen är oerhört viktig. Har levt i flera år nu med en dekadent stil och syn på saker. "jag är redan fet" tänkte jag många gånger.

Men nu är jag oerhört lycklig att jag tog detta steg och började ta hand om mig själv. Förutom alla komplimanger man får så känner jag nu att jag verkligen flyger fram i motionsspåret.
Precis, det är livsstilsändringen som är det viktigaste, inte att gå ner fort.

Grattis till viktnegången, bra jobbat
Citera
2020-10-20, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Hitta en kost som du är nöjd med och gör att du går ner i vikt. Spelar väl ingen roll om det tar 4 eller 6 månader när du under tiden lever som du känner att det känns bra att leva.

Men nu när du är nere på 86 kg så börjar det bli dags att köra små löprundor. För att till våren bränna milen 2 gånger i veckan. Då kommer du till sommaren/hösten att vara nere på runt 70-75 kg.

Kosten som du kör fungerar ju för dig verkar det som och du verkar må bra av det så bara att köra vidare.

Men vad exakt är det den andra talar om att du skall äta?

Vill tillägga att jag är 188cm lång. Borde ha nämnt det tidigare. Målvikten är kring 83 kg.

En del påpekar att jag ska prova fat burners, proppa i mig chili, te och mat som sägs bränna mer kcal att smälta än vad man får energi av att äta det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in