2020-10-19, 22:17
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilali
Det har jag inte sagt någonting emot.
Jag framför endast åsikten att det är mycket möjligt att inte alla personer i massgraven dog pga av pandemin.
En pandemi kan utnyttjas av opportunister för att dölja brott.
Inte för att någon egentligen brydde sig om hur man behandlade "patienterna" på mentalsjukhusen på den tiden.

Ja, OK då, visst. Du menar att nån passade på att döda någon, antingen med flit, eller av oaktsamhet/vanvård och så doldes det dödsfallet tillsammans med 49 andra som dog av den synnerligen besvärliga snuvan som gick just då...

...det är inte omöjligt.
Citera
2020-10-19, 22:24
Medlem
lilalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ja, OK då, visst. Du menar att nån passade på att döda någon, antingen med flit, eller av oaktsamhet/vanvård och så doldes det dödsfallet tillsammans med 49 andra som dog av den synnerligen besvärliga snuvan som gick just då...

...det är inte omöjligt.

Jag menade endast att det hade varit intressant att veta om alla i massgraven verkligen dog av sjukdomen eller dess följder, med tanke på de fruktansvärda brott som systematiskt begåtts på sådana institutioner.
Men jag tror inte det kommer läggas några resurser på att försöka ta reda på något som kanske inte ens är möjligt att få reda på så här långt efteråt, där alla inblandade sedan länge är döda.
Citera
2020-10-19, 22:33
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Jag menade endast att det hade varit intressant att veta om alla i massgraven verkligen dog av sjukdomen eller dess följder, med tanke på de fruktansvärda brott som systematiskt begåtts på sådana institutioner.
Men jag tror inte det kommer läggas några resurser på att försöka ta reda på något som kanske inte ens är möjligt att få reda på så här långt efteråt, där alla inblandade sedan länge är döda.

Nej, precis. Det finns liksom ingen vits med det, psykvården har hunnit reformeras flera gånger sedan dess.

Vill man lära sig något av historiska misstag för att göra dagens vård bättre borde man studera misstag som begåtts mer i närtid.

Möjligen att historiker eller arkeologer skulle kunna hitta nåt intressant, men graven är för färsk, de som ligger där borde få ligga i fred om någon undrar vad jag tycker.
Citera
2020-10-19, 22:39
Medlem
potatislandets avatar
https://www.op.se/artikel/skriken-satt-kvar-i-vaggarna

Intressant artikel. Den var inte låst för mig.
Citera
2020-10-19, 22:45
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potatislandet
https://www.op.se/artikel/skriken-satt-kvar-i-vaggarna

Intressant artikel. Den var inte låst för mig.

Så gjorde man på den tiden, och de 50 gravarna är från Spanska sjukan, man försökte isolera sjukan med att gräva ned dem. Rätt bra tänkt.
Citera
2020-10-19, 23:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Finns massor av sådana begravningsplatser. Alla större städer har kolerakyrkogårdar som antingen är anonyma eller bara omnämns med någon liten informationstavla.
Varför?
Folk har alltid dött, och det måste hanteras.
När epidemier härjar behöver man lösa det på något praktiskt sätt.
Inte alltid vackert, men nödvändigt.

Tänkte just skriva exakt detta!
Citera
2020-10-19, 23:07
Medlem
Hur kan en gravplatsen vara glömd när man höll på där tills 1988? Det är bara 32 år sedan man senast använde den vid en begravning. Men som vanligt med allt ont här i landet så är det väl Socialdemokraterna som försökt gömma undan sina försökskaniner i sin rasbiologi, utveckling av tandvård och sterilisering av svagbegåvade!
Citera
2020-10-19, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur kan en gravplatsen vara glömd när man höll på där tills 1988? Det är bara 32 år sedan man senast använde den vid en begravning. Men som vanligt med allt ont här i landet så är det väl Socialdemokraterna som försökt gömma undan sina försökskaniner i sin rasbiologi, utveckling av tandvård och sterilisering av svagbegåvade!

Mentalsjukhuset användes fram till 1988, inte gravplatsen.
Citera
2020-10-20, 06:59
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innominata
Sen kommer anhörigas krav på ekonomisk ersättning från staten.
Det är absolut inte pengarna man är ute efter, det är ursäkten som är det viktiga. Avlägsna släktingar kommer tycka 100 000 vore en lämplig ersättning till varje person som kan uppvisa något som helst släktskap.

Det är möjligt, men skulle aldrig hända att de får såna pengar.
Citera
2020-10-20, 07:10
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Folk dog av andra orsaker också, även under spanska sjukan. En del kanske dog av sånt vi idag skulle betrakta som vanvård eller effekter av primitiva behandlingsformer. De fick säkert åka ner i samma grav som de andra om det skedde under samma tid.
Citera
2020-10-20, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Finns massor av sådana begravningsplatser. Alla större städer har kolerakyrkogårdar som antingen är anonyma eller bara omnämns med någon liten informationstavla.
Varför?
Folk har alltid dött, och det måste hanteras.
När epidemier härjar behöver man lösa det på något praktiskt sätt.
Inte alltid vackert, men nödvändigt.

I Stockholm finns det en hel park (Stureparken) som är en massgrav från pestepidemin 1710. Det ligger flera tusen personer begravda där. Det kommer fortfarande upp benrester när parkförvaltningen planterar om buskar där.
Citera
2020-10-20, 15:52
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Ja, se dessa Socialdemokrater - är det inte experiment på zigenare och tvångssterilisering på dessa och/eller skallmätning, ja då är det massmord på mentalsjuka. De ger sig aldrig dessa nazistvurmare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in