• 1
  • 2
2020-10-15, 15:05
Medlem
Muslimer har en del egenheter fr sig nr det gller mat. Dom r rtt likriktade.
Min bror jobbar i kassan p Lidl och har vetenskapligt gjort en lista med typiska musliminkp.

Vrst r negrar frn Somalia. De kper vldigt mycket av f saker.

Strsocker
Rostbrd
Mat/frityrolja
Fryst Kyckling och Hna av allra billigaste sorten.
Mjlk med lng hllbarhet.
Jttebillig juice, mera t safthllet. Typ Euroglocken.
...och givetvis lsk

Det kan rra sig om typiskt en vagn fylld med ovan.

Vad gr dom med 13 limpor rostbrd och 10 paket strsocker?
Blir knappast ngon meny av det?.

Vad r mera typisk svensk muslimmat.
Citera
2020-10-15, 15:29
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KGkoret
Muslimer har en del egenheter fr sig nr det gller mat. Dom r rtt likriktade.
Min bror jobbar i kassan p Lidl och har vetenskapligt gjort en lista med typiska musliminkp.

Vrst r negrar frn Somalia. De kper vldigt mycket av f saker.

Strsocker
Rostbrd
Mat/frityrolja
Fryst Kyckling och Hna av allra billigaste sorten.
Mjlk med lng hllbarhet.
Jttebillig juice, mera t safthllet. Typ Euroglocken.
...och givetvis lsk

Det kan rra sig om typiskt en vagn fylld med ovan.

Du brjar inlgget med att pst att muslimer r likriktade gllande mat fr att avsluta med frgan vad som r typiskt svensk muslimmat. Vad r det du vill diskutera?

Ca: 1.6miljarder av jordens befolkning r muslimer. Vill pst att de knappast r likriktade gllande mat. Gissar att de enda dom r enade kring r att flsk r haram.

Edit: r ni muslimer eller balter? Frgar med tanke p att din bror jobbar p Lidl.
Citera
2020-10-15, 15:35
Medlem
ZeunertsJulmusts avatar
Falafel, ris, bananer och vattenmelon
Citera
2020-10-15, 15:41
Att negrer kper mycket kyckling av billigaste sort r en frdom som bevisats otaliga gnger. Araber sin sida r vldigt frtjusta i socker och den som ngon gng provat arabiska bakverk vet att de ofta r frskrckligt sta. Araber r inte feta av en slump. Drfr kan vi utg ifrn att kamelskndarna ter stora mngder socker, vitt brd, fikon och dadlar, kakor och skljer ner alltihop med lsk och stad tysk juice. Det r drfr arabungarna ser ut som kttbullar redan innan de brjar skolan.
Citera
2020-10-15, 15:41
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Jag r vertygad om att det finns goda matrtter ver hela vrlden.

Folk fr vl handla vad de vill? Det r vl bra mkt vrre att man tvingas frsrja bra mnga fler n man borde.
Citera
2020-10-15, 20:18
Medlem
Fokus nu!

Det r ingen myt att muslimer kkar smsta Eldoradokycklingen.

Men jag r fortfarande intresserad, vad ter egentligen de tjocka somalier- mamman hemma i den socbetalade hyresbarren.

Vad gr hon med allt socker och allt rostbrd

En tanke var att de geggan ihop brdet med socker och friterar det.
Citera
2020-10-15, 22:32
Medlem
Nr det gller brdet s kanske det handlar om strre familjer dr det gr t mycket brd? Ser att bland annat somalier nmns i trdstarten, och det r rtt vanligt att somalier har stora familjer. S istllet fr att kpa lite brd och ofta, s storhandlar man brd. En del fryser man in och plockar fram vid behov.

Strsocker kan anvndas till mycket, och har lng hllbarhet. S det r ocks ngot som man kan storhandla, och frvara torrt, tills dess man har frbrukat allt. Kollade lite snabbt p somalisk mat. Det frekommer en del socker i olika matrtter. Finns till exempelvis en grt (mishaari) dr man tillstter socker. Precis som Cambuulo, en rtt med bnor (oftast azukibnor). Samtidigt som det verkar finnas en del andra rtter som innehller socker. Troligen storhandlar de socker, bland annat fr att det gr t en del samtidigt som det har lng hllbarhet som sagt.
Citera
2020-10-15, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KGkoret

Enligt min erfarenhet s lskar somalier socker, iaf i kaffet. 9-10 sockerbitar i en kopp r inte ovanligt. Detta observerade jag nr pluggade p en folkhgskola som ocks hade sfi-utbildning.

En pse chips(minst) tycker jag alltid observerar nr jag ser en somalisk familj handla, ofta kan snorungarna inte hlla sig tills de kommer hem heller, utan det ska brja kalasa p chipsen s fort dom nr den vid nden av bandet.

r potatis vanligt bland somalier? Jag jobbade med en somalier en gng, det var alltid potatis till lunch. Potatis med pasta eller ris var en favorit.
Citera
2020-10-16, 20:19
Medlem
neuron-drones avatar
Massor av frukt.
Rd mjlk alltid (standardmjlk) med laktos. Aldrig grn eller bl. Trodde afrikaner ofta var laktosintoleranta.
Massor av vetemjl.
Och frityrolja av bara helvete.
Citera
2020-10-17, 10:11
Medlem
TraXzmans avatar
Skulle tippa p

ris
olja
mjl
gst

bland annat
Citera
2020-10-17, 10:14
Medlem
ragingcows avatar
Stora sckar med gul lk.
Citera
2020-10-17, 11:16
Medlem
TraXzmans avatar
Tror skert man kan se mycket tydligare mnster och slentrian i deras ensidiga storkp p typiska produkter mycket mer n vad man kan se i svenskarna mer varierade inkp

Skulle tippa p mer inkp av torra bnor och linser men det r iofs bra basmat
Tror generellt att svenskar ter mycket onyttigare mat (fabricerat) iaf men vra kroppar behver det
Tror det r betydligt vanligare ochs fr muslimer att samarbeta i matlagning kanske 10 st i kket att gra gigantiska grytor som sen fryses in fr flera mnaders ranson
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in