• 1
  • 2
2020-10-14, 08:45
Medlem
NegerFittaBingBongs avatar
Jag tycker inte om ljudet när det börjar låta. Det känns lite obehagligt. Så därför så växlar jag in i varje växel. Jag har hört att det sliter på bilen. Men sliter inte också ett högt varvtal vid en låg växel?

Ja det går lite sakta ibland när man svänger och sen kommer på en 70 väg. Men liksom acceleration eller leka med en spak. Jag föredrar leka med en spak. Jag försöker växla så mycket som möjligt. Det kan dock bli lite jobbigt när man åker bilar som har liten skillnad mellan växlarna.

Vad jag då menar är att man måste byta växel ganska tidigt. Det finns dock bilar som har växlar som funkar för många olika hastigheter. Dessa bilar tycker jag inte om. För det blir liksom för lätt. Sen förstår jag inte heller argumentet att det skulle var dåligt för miljön.

Samma argument där också när det kommer till miljön. Högt varvtal en kort stund släpper säkert ut lika mycket avgaser.

Men även om accelerationen påverkas så spelar det inte roll om man är snabbt med kopplingen. Men det betyder dock att man måste veta mycket kärt hur bilens koppling är.
Citera
2020-10-14, 08:47
Medlem
GanjaFarfars avatar
Vilket ljud är det du är rädd för? Ljudet av att bilen varvar upp? Detta är ingenting skadligt sålänge du inte håller varvtalet på "det röda" en längre stund på varvtalsmätaren.

Angående miljö/bränsleförbrukningen så funkar det att jämföra med hur det är när man cyklar. Om du startar från stillastående så blir det enklare och enklare att trampa på 1ans växel fram till en gräns där du måste trampa jättesnabbt för att över huvud taget hålla hastigheten, tricket är att byta till rätt växel vid rätt tillfälle.
Om du byter från 1ans växel till 5an innan du har fått upp rätt hastighet så kommer det att bli jättetrögt. Samtidigt kommer du att behöva "trampa luft" väldigt mycket om du kommer upp i 1ans "maxhastighet" och sedan byter till 2an osv.
Senast redigerad av GanjaFarfar 2020-10-14 kl. 08:57.
Citera
2020-10-14, 09:38
Medlem
BekraftadNegers avatar
Obegriplig fråga och inlägg

Undrar du varför man hoppar över en växel när man går från 1:an till högre växlar? Finns inget speciellt syfte mer än att det kan vara bränslesparande.

Du gillar inte ljud? Lämna in bilen om du har något fel på den.

Du tycker det är för lätt att köra bilar som har växlar som fungerar i flera hastigheter. Dessa bilar är troligen bilar med bra vridmoment. Dvs större motorer eller turbo. En klen bil kan inte köras i 50 på 4an.
Citera
2020-10-14, 09:40
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Jag kör också på alla växlarna (just nu 6 st, bensin och ingen monstermotor) och varvar inte någon växel i botten för att kunna skippa mellanväxeln. En kraftig acceleration borde rendera i högre bränsleförbrukning och isåfall vara sämre för miljön än att köra och växla i en jämn takt.

Däremot är det ju såklart bra att kunna köra både lugnt och aggressivt när det krävs.
Citera
2020-10-14, 10:16
Medlem
Har kört med automat i över 40 år, så slipper fundera på antal växlar som skall hanteras eller hoppas över!

I normalläget är det dock lämpligast att använda alla fyra växlarna, eller fem om bilen skulle vara försedd med det. Allt annat innebär att rätt höga varv erfordras på den föregående växeln vid överhoppning.
Citera
2020-10-14, 12:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har kört med automat i över 40 år, så slipper fundera på antal växlar som skall hanteras eller hoppas över!

I normalläget är det dock lämpligast att använda alla fyra växlarna, eller fem om bilen skulle vara försedd med det. Allt annat innebär att rätt höga varv erfordras på den föregående växeln vid överhoppning.

Moderna manuella har oftast 6 växlar idag faktiskt, 4-växlade lådor försvann nog på sent 80-tal om jag minns rätt

Såhär skriver en site om ämnet vilket ingår i ecodriving:

"Hoppa över växlar
Genom att hoppa över växlar kommer du snabbare upp i hastighet samt att du undviker extra kopplingsarbete.

Låt oss säga att du kör med 2:ans växel och svänger in till en 50-väg. Du gasar upp farten utan att passera 3000 varv per minut och sedan lägger du i 4:ans växel och fortsätter att köra med en jämn och fin fart. Du har nu alltså hoppat över 3:ans växel.

De vanligaste växelhopp är följande:

Från växel 2 till 4.
Från växel 3 till 5.
Från växel 4 till 6.
Att hoppa över växlar är något som man tittar på i uppkörningen. Får du in tekniken att hoppa över växlar så får du en jämnare körning. Kom dock ihåg att växlarna sitter olika på olika växelspakar. Undersök därför innan uppkörningen vilken bilmodell som du kommer att köra så du håller koll på det."

https://teoriakuten.se/korkortsteori/ecodriving
Citera
2020-10-14, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Moderna manuella har oftast 6 växlar idag faktiskt, 4-växlade lådor försvann nog på sent 80-tal om jag minns rätt

Såhär skriver en site om ämnet vilket ingår i ecodriving:

"Hoppa över växlar
Genom att hoppa över växlar kommer du snabbare upp i hastighet samt att du undviker extra kopplingsarbete.

Låt oss säga att du kör med 2:ans växel och svänger in till en 50-väg. Du gasar upp farten utan att passera 3000 varv per minut och sedan lägger du i 4:ans växel och fortsätter att köra med en jämn och fin fart. Du har nu alltså hoppat över 3:ans växel.

De vanligaste växelhopp är följande:

Från växel 2 till 4.
Från växel 3 till 5.
Från växel 4 till 6.
Att hoppa över växlar är något som man tittar på i uppkörningen. Får du in tekniken att hoppa över växlar så får du en jämnare körning. Kom dock ihåg att växlarna sitter olika på olika växelspakar. Undersök därför innan uppkörningen vilken bilmodell som du kommer att köra så du håller koll på det."

https://teoriakuten.se/korkortsteori/ecodriving
Märkligt sätt att köra på... För många växlar på bilarna verkar det som! Sexväxlad manuell bil har jag aldrig kört, oftast var det fyra, men fem har ju funnits ett tag. Gick bra när bilarna var treväxlade också, tror ingen skulle komma på idén att hoppa över tvåan på en sådan.

Ett obefintligt problem om bilen växlar själv, eller med elbil, det finns endast en växel framåt.
Citera
2020-10-14, 13:48
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Märkligt sätt att köra på... För många växlar på bilarna verkar det som! Sexväxlad manuell bil har jag aldrig kört, oftast var det fyra, men fem har ju funnits ett tag. Gick bra när bilarna var treväxlade också, tror ingen skulle komma på idén att hoppa över tvåan på en sådan.

Ett obefintligt problem om bilen växlar själv, eller med elbil, det finns endast en växel framåt.
Verkar det som att Ts kör automat eller elbil?
Citera
2020-10-14, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Verkar det som att Ts kör automat eller elbil?
Nej, har heller inte påstått det. Mer ett konstaterande att det är något man inte behöver fundera på då. Ej heller lär väl ts ha en manuell bil med tre växlar, de är rätt sällsynta numera.
Citera
2020-10-14, 13:55
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Jag kör 6-vxl manuell och tycker det är kanonbra, diesel och riktigt lågvarvigt till och med på motorvägen. Hoppar ofta växlar 2-4, 4-6 och skulle inte vilja gå tillbaks till forna tiders tröskverk med 4 växlar.
Citera
2020-10-14, 13:58
Medlem
Citat:
Jag kör 6-vxl manuell och tycker det är kanonbra, diesel och riktigt lågvarvigt till och med på motorvägen. Hoppar ofta växlar 2-4, 4-6 och skulle inte vilja gå tillbaks till forna tiders tröskverk med 4 växlar.
Lockar inte hellre med automat?
Har automat i samtliga bilar på gården, vill inte ha något med tre pedaler! Jo, en har faktiskt en pedal till parkeringsbromsen, det är godkänt.
Citera
2020-10-14, 14:05
Medlem
Citat:

Ecodriving, är det något fenomen de börjat med i bilskolorna numera? Eller mest en genomgång av vad det kan innebära på sidan du länkade till kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in