• 5
  • 6
2021-02-04, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigaz
Hej alla! Jo, jag har börjat en utbildning, jag är 35 går från ett industrijobb som jag haft i 14 år, har alltid velat komma bort därifrån och valde att satsa på studier, en vän sa att han tyckte jag skulle kika på ett program som "mjukvaruutvecklare inom industriell iot" eftersom han tyckte jag passade som det(har intresse för datorer, men aldrig kodat) eller jo! För 18 år sedan när jag gick programmering a och b(pascal tiden) dock kikade jag på min kompis och fattade inte något, och fick ändå g.. Sjukt. Men iaf, redo att prova och första kursen var skitlätt(projektkunskap 50p av 50 möjliga) nu har jag börjat med c och visst har jag gjort framsteg, men jag fattar ändå NOLL känns det som. Detta får mig att börja tvivla på mig väldigt mycket "gör en funktion som säger jämför en char[] och skriver ut om det är en palidrom(namn som skrivs baklänges blir lika som framlänges.. Ja jag vet inte, jag är helt nollad, just nu känns det som att alla kan allt i kursen, jag är sämst jag fattar noll kan ingenting. (har suttit och programmerat 210 timmar på 3 veckor. Varje dag minst tio timmar/dag har 3 barn och är helt slut på kvällarna, ska det vara såhär svårt? Mvh mig.

Jag vill inte krossa dina drömmar, men om du suttit i 230 timmar (geniunt 230 timmar?) och inte lyckats med detta så tycker jag du ska titta på andra yrken. Men visst med lite mer effort så kanske det lossnar.

Jag har nog kommit upp i 10000 timmar. Den första tiden var jobbig som ny, jag bytte bana jag med till programmering vid 29 år.

Men tycker inte det ska ta 230 timmar att få ihop en funktion som jämför om en char array är ett palindrom. Men om du gjort en del annat så...

Men till ditt försvar, det handlar inte om timmarna alltid, du har bara suttit 3 veckor.
Programmera inte 10 timmar i sträck, vila emllanåt. De flesta problem löser hjärnan undermedvetet efter en god natts sömn. <--- alla programmerare känner till detta fenomen
Senast redigerad av carlydeveloper 2021-02-04 kl. 19:16.
Citera
2021-02-04, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Om du är intresserad av USA-valet kan ju detta vara något. Vissa stater är så kallade "toss-up" dvs det kan gå hur som helst-nästan!
Kod:
/* slumptal för toss_up_stater */
#include <stdio.h> 
#include <stdlib.h> 
#include <time.h> 

#define IO 6
#define OH 18
#define NC 15
#define GA 16
#define FL 29
#define ME 4
#define NE 5
#define  N  100
#define BIG 100

int main()
{
  int a[N], i,j;

srand(time(NULL));
  for(i=0; i < N; i++) a[i] = rand()%BIG;
  int blue_sum=0, red_sum=0; 

for(j=0; j< 90; j+=7)
   {
   int blue=0, red=0;

if (a[0+j]>50) blue=blue+IO; else red=red+IO;
   if (a[1+j]>50) blue=blue+OH; else red=red+OH;
   if (a[2+j]>50) blue=blue+NC; else red=red+NC;
   if (a[3+j]>50) blue=blue+GA; else red=red+GA;
   if (a[4+j]>50) blue=blue+FL; else red=red+FL;
   if (a[5+j]>50) blue=blue+ME; else red=red+ME;
   if (a[6+j]>50) blue=blue+NE; else red=red+NE;

printf("Blåa laget(DEM) får: %d ", blue);
   printf(" Röda laget(REP) får: %d ", red);
   printf("\n");
   blue_sum=blue_sum+blue;  red_sum=red_sum+red;
   }
  printf("Blåa totalt får: %d ", blue_sum);
   printf(" Röda totalt får: %d ", red_sum);
   printf("\n Är detta slump? \n");
    return 0;
}

Vilken fruktansvärd kod, ögonen blöder
Citera
2022-06-10, 10:27
Medlem
Citat:
Hej alla! Jo, jag har börjat en utbildning, jag är 35 går från ett industrijobb som jag haft i 14 år, har alltid velat komma bort därifrån och valde att satsa på studier, en vän sa att han tyckte jag skulle kika på ett program som "mjukvaruutvecklare inom industriell iot" eftersom han tyckte jag passade som det(har intresse för datorer, men aldrig kodat) eller jo! För 18 år sedan när jag gick programmering a och b(pascal tiden) dock kikade jag på min kompis och fattade inte något, och fick ändå g.. Sjukt. Men iaf, redo att prova och första kursen var skitlätt(projektkunskap 50p av 50 möjliga) nu har jag börjat med c och visst har jag gjort framsteg, men jag fattar ändå NOLL känns det som. Detta får mig att börja tvivla på mig väldigt mycket "gör en funktion som säger jämför en char[] och skriver ut om det är en palidrom(namn som skrivs baklänges blir lika som framlänges.. Ja jag vet inte, jag är helt nollad, just nu känns det som att alla kan allt i kursen, jag är sämst jag fattar noll kan ingenting. (har suttit och programmerat 210 timmar på 3 veckor. Varje dag minst tio timmar/dag har 3 barn och är helt slut på kvällarna, ska det vara såhär svårt? Mvh mig.

Tror jag gick på exakt samma kurs som du gick på för några år sedan. Antar att han Ronnie fortfarande är ansvarig? Hade lätt för kursen speciellt C, men "industriella molnlösningar" och "enterprise manufacturing solutions" gav mig prostata-cancer. I övrigt så är kursen ganska lätt, men du måste sätta dig in i det. Du kan inte bara stirra på koden och förvänta dig ett svar, utan du behöver aktivt tänka på problemet i hand. Det Engelska ordet: "Immersion" är rätt precist det du vill leta efter.

Det finns olika sätt att lösa problemet på (Vissa använder sig av bland annat getchar om jag inte minns fel). Själv så skapar jag en ny array (wordBackwards) som räknar från c som sitt första index, och därefter jämför i andra for-loopen arrayerna med varandra:

Kod:
word = ['a', 'b', 'c']; 
char wordBackwards= str[sizeof(word) / sizeof(int)]; //sizeof är storleken på word, dvs 3 (eller 2 indenter om man skall vara noga men mer otydlig
int cBoolean = 1; // Integer boolean utav lathet 0 = falskt 1 = sant

// så skriver du en for loop i c på följande sätt:
for(i = (sizeof(word) / sizeof(int)); i > 0; i--) {
    wordBackwards[i] == word[i];
}

// Jämför de två orden med varandra
for(i = 0; i < sizeof(word) / sizeof(int); i++{
    if(word[i] =! wordBackwards[i]) {cBoolean = 0};
} 

printf("The word is a palindrome: 1 = true, 0 = false %d", cBoolean);

// Kompilerade inte koden utan skrev direkt på FB så du för själv lösa kompilations-problemen, men i övrigt så tror jag det ser rätt ut
// Finns många som använder sig utan av snuskiga funktioner (Exempelvis getchar) för detta, men jag anser att detta problemet bäst löses med så tydlig kod som möjligt.
Senast redigerad av klosor6 2022-06-10 kl. 10:45.
Citera
2022-06-10, 10:30
Medlem
Citat:
Shit vilken grejj! Det var smidigt! Jag har väldiga problem med att vet inte hur jag ska förklara det, men förstå hur man tänker som programmerare, lägger upp uppgifter, tänker ut dom, tolka dom osv. Logiskt tänkande.

Tror poängen är att du skall lösa problemet själv, och inte leta efter färdiga lösningar, även om det är vad programmerare oftast gör ute i arbetslivet.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback