Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-12, 23:44
Medlem
Hej alla! Jo, jag har börjat en utbildning, jag är 35 går från ett industrijobb som jag haft i 14 år, har alltid velat komma bort därifrån och valde att satsa på studier, en vän sa att han tyckte jag skulle kika på ett program som "mjukvaruutvecklare inom industriell iot" eftersom han tyckte jag passade som det(har intresse för datorer, men aldrig kodat) eller jo! För 18 år sedan när jag gick programmering a och b(pascal tiden) dock kikade jag på min kompis och fattade inte något, och fick ändå g.. Sjukt. Men iaf, redo att prova och första kursen var skitlätt(projektkunskap 50p av 50 möjliga) nu har jag börjat med c och visst har jag gjort framsteg, men jag fattar ändå NOLL känns det som. Detta får mig att börja tvivla på mig väldigt mycket "gör en funktion som säger jämför en char[] och skriver ut om det är en palidrom(namn som skrivs baklänges blir lika som framlänges.. Ja jag vet inte, jag är helt nollad, just nu känns det som att alla kan allt i kursen, jag är sämst jag fattar noll kan ingenting. (har suttit och programmerat 210 timmar på 3 veckor. Varje dag minst tio timmar/dag har 3 barn och är helt slut på kvällarna, ska det vara såhär svårt? Mvh mig.
Citera
2020-10-12, 23:53
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigaz
Hej alla! Jo, jag har börjat en utbildning, jag är 35 går från ett industrijobb som jag haft i 14 år, har alltid velat komma bort därifrån och valde att satsa på studier, en vän sa att han tyckte jag skulle kika på ett program som "mjukvaruutvecklare inom industriell iot" eftersom han tyckte jag passade som det(har intresse för datorer, men aldrig kodat) eller jo! För 18 år sedan när jag gick programmering a och b(pascal tiden) dock kikade jag på min kompis och fattade inte något, och fick ändå g.. Sjukt. Men iaf, redo att prova och första kursen var skitlätt(projektkunskap 50p av 50 möjliga) nu har jag börjat med c och visst har jag gjort framsteg, men jag fattar ändå NOLL känns det som. Detta får mig att börja tvivla på mig väldigt mycket "gör en funktion som säger jämför en char[] och skriver ut om det är en palidrom(namn som skrivs baklänges blir lika som framlänges.. Ja jag vet inte, jag är helt nollad, just nu känns det som att alla kan allt i kursen, jag är sämst jag fattar noll kan ingenting. (har suttit och programmerat 210 timmar på 3 veckor. Varje dag minst tio timmar/dag har 3 barn och är helt slut på kvällarna, ska det vara såhär svårt? Mvh mig.

Det där är väl inget svårt. Palindrom är ett ord som blir samma sak åt båda hållen. Bara att göra en spegelvänd kopia och tugga igenom och kolla att alla tecken stämmer.

t.ex ”apa”

Sedan går det väl att göra utan att coppa den också, men fan orka vara smart. Det spelar ingen roll bara du löser uppgiften.
Senast redigerad av bithax 2020-10-12 kl. 23:56.
Citera
2020-10-12, 23:59
Medlem
10 h / dag lät mycket. Sitt 1 h / dag och ha små mål som du når varje gång. Det viktiga är kontinuiteten. Lite grann varje dag så hjärnan blir van.

Programspråket C är ett svårt nybörjarspråk. Många små detaljer att tänka på hela tiden därför är det viktigt att ta små steg så det sitter ordentligt. Annars får man som du har nu svårt med en relativt enkel grej.
Citera
2020-10-13, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det där är väl inget svårt. Palindrom är ett ord som blir samma sak åt båda hållen. Bara att göra en spegelvänd kopia och tugga igenom och kolla att alla tecken stämmer.

t.ex ”apa”

Det är liksom det jag menar, vadå göra spegelvänd kopia och kolla så alla tecken stämmer? Jag har googlat och löst uppgiften, men fattar ändå noll. Inget kommer liksom naturligt. Jag får mycket prestationsångest, om jag tycker detta är svårt, hur fan blir det sen? Obs jag vill inte ha svar, bara era åsikter om ni tror att det är nån idé att fortsätta.
Citera
2020-10-13, 00:01
Medlem
kalkryggars avatar
Kämpa ett tag till och så faller polletten ner skall du se. Kan du inte be om hjälp? Kan du se på någon C++ tutorial på Youtube eller Udemy?

Jag vet att den här kursen är bra:
www.udemy.com/course/beginning-c-plus-plus-programming

Bara ett tips.

Klart att du skall fortsätta. Dött lopp är det när dina nära gräver ner dig, sjunger en visa och fäller en tår. Tills dess så programmerar du C++ om du tycker det är kul. Jag kan C++ väldigt bra och kan intyga dig om att det är jag jävligt glad att jag kan.
Citera
2020-10-13, 00:02
Medlem
Även tips mottages gärna.
Citera
2020-10-13, 00:03
Medlem
Clint Ruins avatar
Typisk nybörjaruppgift. Anropa bara funktionen strrev() för att jämföra:
Kod:
include <stdio.h>
#include <string.h>
int main()
{
  char a[100], b[100];

printf("Enter a string to check if it's a palindrome\n");
  gets(a);

strcpy(b, a);  // Copying input string
  strrev(b);  // Reversing the string

if (strcmp(a, b) == 0)  // Comparing input string with the reverse string
    printf("The string is a palindrome.\n");
  else
    printf("The string isn't a palindrome.\n");

return 0;
}
Senast redigerad av Proton 2021-02-04 kl. 19:20.
Citera
2020-10-13, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Typisk nybörjaruppgift. Anropa bara funktionen strrev() för att jämföra:

include <stdio.h>
#include <string.h>
int main()
{
char a[100], b[100];

printf("Enter a string to check if it's a palindrome\n");
gets(a);

strcpy(b, a); // Copying input string
strrev(b); // Reversing the string

if (strcmp(a, b) == 0) // Comparing input string with the reverse string
printf("The string is a palindrome.\n");
else
printf("The string isn't a palindrome.\n");

return 0;
}
Shit vilken grejj! Det var smidigt! Jag har väldiga problem med att vet inte hur jag ska förklara det, men förstå hur man tänker som programmerare, lägger upp uppgifter, tänker ut dom, tolka dom osv. Logiskt tänkande.
Citera
2020-10-13, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Kämpa ett tag till och så faller polletten ner skall du se. Kan du inte be om hjälp? Kan du se på någon C++ tutorial på Youtube eller Udemy?

Jag vet att den här kursen är bra:
www.udemy.com/course/beginning-c-plus-plus-programming

Bara ett tips.

Klart att du skall fortsätta. Dött lopp är det när dina nära gräver ner dig, sjunger en visa och fäller en tår. Tills dess så programmerar du C++ om du tycker det är kul. Jag kan C++ väldigt bra och kan intyga dig om att det är jag jävligt glad att jag kan.

Tack så mycket ska kika imorgon
Just nu känns allt väldigt tungt bara.
Citera
2020-10-13, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvarellfoto
10 h / dag lät mycket. Sitt 1 h / dag och ha små mål som du når varje gång. Det viktiga är kontinuiteten. Lite grann varje dag så hjärnan blir van.

Programspråket C är ett svårt nybörjarspråk. Många små detaljer att tänka på hela tiden därför är det viktigt att ta små steg så det sitter ordentligt. Annars får man som du har nu svårt med en relativt enkel grej.

Tack så mycket, dock med 100 % studietakt känns det som att det inte funkar..
Citera
2020-10-13, 00:14
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Det är liksom det jag menar, vadå göra spegelvänd kopia och kolla så alla tecken stämmer? Jag har googlat och löst uppgiften, men fattar ändå noll. Inget kommer liksom naturligt. Jag får mycket prestationsångest, om jag tycker detta är svårt, hur fan blir det sen? Obs jag vill inte ha svar, bara era åsikter om ni tror att det är nån idé att fortsätta.

Allt är svårt i början.
Läs boken och öva.
Kolla youtube.
Citera
2020-10-13, 00:24
Medlem
Clint Ruins avatar
Citat:
Shit vilken grejj! Det var smidigt! Jag har väldiga problem med att vet inte hur jag ska förklara det, men förstå hur man tänker som programmerare, lägger upp uppgifter, tänker ut dom, tolka dom osv. Logiskt tänkande.

C kanske inte är det lättaste programspråket för nya programmerare att lära sig, men om man väl kommer över tröskeln så är det ett kompakt och kraftfullt programspråk.

Kan vara litet knepigt till en början med de speciella operatorer som används (a++, a+=b, osv), och att förstå vad/hur pekare används. Om grunderna sitter har man dock goda framtidsutsikter.

Du fixar det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in