Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-07-11, 21:05
  #13
Medlem
Porrpojkes avatar
Maxalt?

Tjo boys, har fått Maxalt utskrivet för min förbannade migrän som jag alltid trott berodde på mina drogvanor etc men som har smugit med mig även i mitt nya, drogfria liv vilket suger fet getpung...frågan är hur pass effektiv den är jämnfört med ex Eeze som jag använt tidigare dock utan resultat...nån som har en susning? Har styrka 10mg o ska ta en när anfallet är i inledningsfasen o hjälper inte det så tar jag en till 2 timmar efter den första...erfarenheter?
//PP
Citera
2007-07-12, 09:53
  #14
Medlem
Porrpojkes avatar
Har svaret själv:S Fick en föraning om ett anfall igår vid 19:00, tog en tablett vid 19:15 o vid 19:30 small det till galet, klingade inte av alls utan stegrade o gjorde så åthelvete ont så vid 22:10 tog jag en till...då flimmrade det för ögonen o jag kunde inte ens tänka...låg sen sömnlös till 3:50 o först då började det släppa...somnade vid 4 o sen var det bara att gå upp vid 6:45 i morse...är duktigt trött nu kan jag lova, slutar 12 o sen blir det hem o sova...ingen huvudvärk dock vilket är skönt. Men Maxalt sög...
Citera
2014-04-15, 20:17
  #15
Avstängd
KvasiOrkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatita
Själv migräniker sedan 7-årsåldern, dock nästintill vuxit ifrån detta, tack och lov då jag blev knalldålig och hade det ofta. Flera gånger per dag och vecka ibland.

Jag har testat typ rubbet av migränmediciner (Anervan, Imigran, Zomig, Voltaren i olika kombinationer, Orstanorm, Cafergot, Naramig, Maxalt..) men inte ens Imigran hjälpte då jag var 12 år gammal. Kräktes alltid och kunde inte behålla tabletter så det blev sprutor, nässpray, stolpiller.
Även testat opiater utan effekt.

Får man några sköna bieffekter av dessa serotonin-agonister, naratriptan t.ex? När man kräks av ecstacy efter hög serotoninfrisättning mår man ju samtidigt jävligt bra.
Citera
2014-04-15, 22:39
  #16
Medlem
Såg en snutt på Youtube där en menade att 80% av all migrän uppstår pga konsumtion av följande livsmedel, rangordnat:mjölkprodukter, choklad, ägg, citrus, kött, vete, nötter, tomater, majs, lök, äpple, bananer.

En lång lista tyvärr, vet inte om det stämmer. Är övertygad om att kosten spelar in för vanlig huvudvärk.
Citera
2014-05-06, 20:46
  #17
Avstängd
KvasiOrkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vk52
Såg en snutt på Youtube där en menade att 80% av all migrän uppstår pga konsumtion av följande livsmedel, rangordnat:mjölkprodukter, choklad, ägg, citrus, kött, vete, nötter, tomater, majs, lök, äpple, bananer.

En lång lista tyvärr, vet inte om det stämmer. Är övertygad om att kosten spelar in för vanlig huvudvärk.

Det låter ju rimligt, flera av de där du nämner är tryptofanrika läkemedel, förstadium till serotonin och vissa av dem bildar alkohol med.

Migränmediciner verkar på serotoninreceptorer på något vis. Folk som tagit serotonerga psykedeliska droger som svamp och LSD har också sagt att deras huvudvärk försvunnit ett långt tag.
Citera
2014-05-07, 01:41
  #18
Medlem
Till att börja med är både Panodil/paracetamol samt Alvedon(paracetamol) mer till en febernedsättande effekt och Ipren(ibuprofen) samt Diklofenak mer till för ledvärk samt en vanlig huvudvärk.

Sedan rekommenderar jag er starkt att uppsöka husläkare för att utreda hennes migrän, vilket oftast är ofarligt men kan också vara väldigt jobbigt. Många kan idag blanda ihop migrän med hjorton huvudvärk och migrän med migrän. Det finns olika typer av migrän så klart och det som oftast hjälper för en migrän där man inte spyr utav är sumatriptan 100 mg(recept) och detta preparat kan hjälpa både innan migränanfall och under migränanfall. Dock ger det ingen lika stark effekt i fall man har migrän som också man spyr utav- då hjälper Zomig(recept). Man bör tänka på att absolut inte använda tramadol då det är ett morfinpreparat som ges ut till människor som har allt från ledvärk till muskelvärk och alla preparat fungerar självklart på olika vis. Rekommenderar er ännu en gång att starkt låta en husläkare titta på det istället för att chansa sig fram då bruket av tramadol kan minska effekten utav andra preparat eftersom det är betydligt starkare på sitt vis än migränpreparat.

Andra saker som ni kanske ska kolla djupare på- äter hon minipiller/p piller?
Har hon utslag på huden som kommer och går?
Har hon synfel?(astigmatism är ytterst vanligt som också kan blandas ihop med hjortan, migrän och huvudvärk)
Vilken tid på året får hon migrän oftare än vanligt eller är det mellan jämna mellanrum oavsett årstid?

Lycka till

mvh Mona
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback