2020-11-04, 20:01
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jo, men har du fonder så betalar du en fondavgift, som syns genom att din avkastning blir sämre än om du haft aktier. Och fondavgiften är i 99% av fallen högre än t.ex ISK-skatten. Det är alltså inte rimligt att tro att avkastning av fonder och aktier blir samma under en så lång period som 30 år.

Enda anledningen till att jag har fonder (noga utvalda) är att dessa placerar pengarna på ett sätt som har en chans att slå index. Då slipper jag att göra dessa val och omplaceringar (är inte så intresserad av att bevaka marknaden varje timme).
Mina fonder har gått väldigt bra. Det är absolut rimligt att tro att de slår index då de har en vetenskapligt verifierad strategi för att lyckas med detta. Har haft Odin fonder i snart 30 år. Deras Sverigefond har haft runt 18% årlig avkastning (det är extremt svårt att slå).

Läs detta: https://www8.gsb.columbia.edu/sites/...-QbfRZzZ3--dS0
Citera
2020-11-04, 21:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Enda anledningen till att jag har fonder (noga utvalda) är att dessa placerar pengarna på ett sätt som har en chans att slå index. Då slipper jag att göra dessa val och omplaceringar (är inte så intresserad av att bevaka marknaden varje timme).
Mina fonder har gått väldigt bra. Det är absolut rimligt att tro att de slår index då de har en vetenskapligt verifierad strategi för att lyckas med detta. Har haft Odin fonder i snart 30 år. Deras Sverigefond har haft runt 18% årlig avkastning (det är extremt svårt att slå).

Läs detta: https://www8.gsb.columbia.edu/sites/...-QbfRZzZ3--dS0

Detdär med förvaltade fonder som slår index har ju ifrågasatts å det bestämdaste.
Citera
2020-11-04, 22:02
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Detdär med förvaltade fonder som slår index har ju ifrågasatts å det bestämdaste.
Ja, men du orkade inte läsa faktalänken jag skickad ?
Den visar att värdeorienterade fonder kan slå index (om man har långt tidsperspektiv (som jag har)).
Du kan ju annars förklara hur Odin Sverige har presterat 18% per år (5200 % på 28 år).
Citera
2020-11-04, 22:05
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Ja, men du orkade inte läsa faktalänken jag skickad ?
Den visar att värdeorienterade fonder kan slå index (om man har långt tidsperspektiv (som jag har)).
Du kan ju annars förklara hur Odin Sverige har presterat 18% per år (5200 % på 28 år).

Nix, jag läste inte din länk men tack för tipset om Odinfonden!
Citera
2020-11-05, 08:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Du visade med ett exempel att resultatet med och utan fondskatt blev 1300 respektive 1348 kronor. Vi som kan räkna ser att skillnad i procent mellan dess två siffror är ca 3,5%.

Det är en av många skatter man måste ta hänsyn till om man vill räkna på bästa möjliga sätt att förvalta sina pengar.

Jag vet precis hur jag ska räkna och resonera varje december. Du gör det inte.

Det är nästan så att man kan tro att du inte har några pengar att förvalta.

Som jag och andra har sagt hela tiden så blir skillnaden med och utan fondskatt ca 3,5% efter 30 år.

Detta tjafsar du om. Om och om igen. Trots att dina egna siffror kom fram till samma sak.

Som alla ser redovisar jag fakta i vartenda inlägg medan dina argument oftast är att du är bäst och att alla andra har fel. Så här:

Eller så här:

Ja, det är ju alla andra som inte begriper.

Att du kan allt bäst förstod jag redan för ett och ett halvt år sedan:

Ok, jag ska argumentera med samma stil som du gör, tex nyligen här:

Du säger att om du gör 0,12% vinst och får betala 0,12% i fondskatt, då betalar du 100% i skatt. Ok.

Hur många procent skatt betalar matematikern då om han gör 0% vinst?

Tror du att det är oändligt med skatt eller är det en odefinierbar skatt?

Förutom skatteverket och alla som följer lagen.

Mitt råd till dig är att inte räkna på annat sätt än vad skatteverket tycker. Det kan straffa sig.
Det blir lite parodiskt när du letar upp gamla slängar mot dig själv. I ett inlägg fyllt med slängar mot andra.

Om jag leker Dr Phil så är det enda dina inlägg egentligen handlar om är att du efter mycket omsorg valde avanza zero för dina egna pengar, som är 6:e sämsta Sverige-fond som existerar, och att jag var ofin att påpeka det. Därför kommer du att jaga mig hela ditt FB-liv, jag vet hur kränkt Asberger fungerar. Det gör inget!

Nej, även skatteverket är enbart intresserade av avkastningen, inte av grundbeloppet. Både ISK och schablonskatten på fonder är utformade som avkastningsskatter. De kommer att ändras om avkastningen ökar generellt i Sverige (statsskuldräntan går upp), inte om kapitalet ökar. Det är bara du som gör det ovanliga påståendet "skatten är 3.5% av det insatta beloppet", när sanningen är "skatten är 16% av vinsten". Och hela tråden handlar om avkastningen, som vem som helst kan se i TS. Försök nu hålla dig till topic.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-05 kl. 08:16.
Citera
2020-11-05, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Js, såklart väldigt svårt att säga konkret, men på en höft ungefär. Det skiljer sig såklart om man har på ett spar konto eller om man investerat i fonder. Vad ligger vanlig ränta på i ett sparkonto? Vad får man för avkastning i en bra aktieportfolio?

Vi säger att parametrarna är följande; jag har 50 miljoner sparade i ett konto. hur gör man för att få högsta möjliga avkastning på detta, och vad skulle det i så fall kunna bli?
Om jag hade 50 miljoner så skulle jag placera 10 miljoner i räntepapper. Räntefonder, statsobligationer eller sparkonto med ränta. Det ger inte någon avkastning över inflation men är säkra investeringar. Oavsett vad som händer så kommer du ha kvar detta och 10 miljoner räcker för att slippa oroa sig för framtiden.

35 miljoner skulle jag investera i tråkiga gubbaktier som brukar avkasta runt 2,5 % per år. Ger 875 000 kr per år (73 000 per månad). Tänker då på bolag som Skanska, Volvo, Axfood, ABB, Nordea. Gärna även några utländska även om de flesta av dem arbetar på en global marknad.

Max 5 miljoner skulle jag satsa på att köpa roliga företag för. Antingen förhoppningsbolag eller att gå in som aktiv ägare i mindre lokala företag. Med de pengar som du har så kan du gå in som aktiv delägare i flera bolag. Om det skulle gå åt pipan så gäller det att våga ta förlusten och inte knycka från de andra 45 miljonerna.

Lycka till!
Citera
2020-11-05, 10:45
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det blir lite parodiskt när du letar upp gamla slängar mot dig själv. I ett inlägg fyllt med slängar mot andra.

Om jag leker Dr Phil så är det enda dina inlägg egentligen handlar om är att du efter mycket omsorg valde avanza zero för dina egna pengar, som är 6:e sämsta Sverige-fond som existerar, och att jag var ofin att påpeka det. Därför kommer du att jaga mig hela ditt FB-liv, jag vet hur kränkt Asberger fungerar. Det gör inget!
Som sagt, det här är fan Twilight Zone.

Jag har ca 12% Avanza Zero. Jag har även andra fonder. Det kallas diversifiering. Ytterligare något du kan lära dig.

Alla mina fonder har för övrigt gått bättre än dina XACT bear.

Jävla bra "sakargument" du har.
Citat:
Nej, även skatteverket är enbart intresserade av avkastningen, inte av grundbeloppet. Både ISK och schablonskatten på fonder är utformade som avkastningsskatter. De kommer att ändras om avkastningen ökar generellt i Sverige (statsskuldräntan går upp), inte om kapitalet ökar.
Nej!

Hur mycket fel kan du ha?

Att du inte skäms ögonen ur dig!

Varje inlägg du skrivit i denna tråd innehåller grova sakfel och räknefel.

Du glömde såklart också att svara på nånting.
Citat:
Det är bara du som gör det ovanliga påståendet "skatten är 3.5% av det insatta beloppet", när sanningen är "skatten är 16% av vinsten". Och hela tråden handlar om avkastningen, som vem som helst kan se i TS. Försök nu hålla dig till topic.

Jag ger upp igen. Du måste trolla.

Det är omöjligt att någon kan vara så korkad.
Citera
2020-11-07, 18:32
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Det jag talade om är att VÄRDEORIENTERADE fonder kan slå index på lång sikt. Jag länkade till en vetenskaplig studie som bekräftade detta. De flesta år missar de index, men på lång sikt slår de index (över 5 års perspektiv).
Tror man inte att några fonder kan slå index bör man ju köpa index. Själv anlitar jag enbart förvaltare som är värdeorienterade. Det har gått bra än så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in