Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2020-10-04, 20:23
  #85
Medlem
Storslaeggans avatar
Några fler frågor som jag funderar på:

Det här med lojalitet gentemot sina ordensbröder, hur förhåller ni som är medlemmar er till det? Jag vet att man inte får utnyttja sitt medlemskap för egen vinning osv, men samtidigt kommer medlemskapet kanske med en förväntan om att ställa upp och hålla ihop?

Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Det som lockar mig är istället flera andra saker. T.ex att jag saknar ett umgänge där man pratar om något annat än vardagstugget på jobbets fikarum och datorspelssnacket det ofta blir med kompisarna, något som har ett djupare syfte ihop med likasinnade. Och att jag haft för få män i min umgängeskrets senaste åren. Och att det känns som att jag tappat musten i att medvetet försöka bli en bättre människa senaste åren, snarare blivit mer passiv och cynisk, och det är en trend jag vill vända och tänker att det kan vara bra med en grupp som även de vill vara bättre människor.

En annan sak jag och min kompis har gemensamt är pessimism... och "allt är egentligen banalt och tråkigt" har varit min approach till lite för mycket senaste åren, så det känns som att mentalt ger jag inte SMFO en ärlig chans. Som sagt, något får många medlemmar att stanna i åtskilliga år.

Bra svar! Jag är nog lite inne på samma spår som du, att det hade varit väldigt trevligt med ett umgänge som gav "något mer" än skvaller och kallprat. Gärna ett sammanhang som är lite mer uppstyrt och där folk är intresserade av att prata om lite större frågor än det som hände i senaste Paradise Hotel.

Sen tänker jag på det där du skriver om pessimism. Jag tror jag förstår den känslan. Jag tänker att som pessimist kan man alltid välja att gå in med väldigt låga förväntningar och sedan bara bli positivt överraskad. Saker och ting blir ju vad man gör det till.

Citat:
Ursprungligen postat av TwenTwen
Alla passar inte som frimurare. Men det finns många frimurare. I vilken "orden" eller "sällskap" man hör hemma beror på din talang/förmåga/makt. Vissa sällskap är mäktigare än andra.

Tack för ett bra inlägg! Jag funderar lite på det där du skriver om talang/förmåga/makt. Skulle du kunna utveckla det? Jag förstår om du inte vill gå in på detaljer, men vad är din personliga bild av hur de olika ordenssällskapen skiftar på den punkten?
Citera
2020-10-05, 20:43
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storslaeggan
Några fler frågor som jag funderar på:

Det här med lojalitet gentemot sina ordensbröder, hur förhåller ni som är medlemmar er till det? Jag vet att man inte får utnyttja sitt medlemskap för egen vinning osv, men samtidigt kommer medlemskapet kanske med en förväntan om att ställa upp och hålla ihop?

Jag skrev det tidigare men upprepar gärna. Om du försöker använda ditt medlemskap för att få fördelar blir du fort Persona non grata. Och, om du förväntar dig fördelar lär du bli besviken.

Med det sagt så träffar du ju en hel del människor, precis som i en schackklubb, idrottsförening eller vilket annat sammanhang som helst. Om de du träffar tycker att de verkar bra, trevlig och kunnig så visst kan du få glädje av det. Om de å andra sidan upptäcker att du är en lätting, oduglig och allmänt otrevlig så inte lär du ha någon glädje av att ni är med i samma Orden. Sorry.
Citera
2020-10-06, 09:27
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Vilken orden avser du när du säger "vi"? Intressant att höra om Mariaordern!
Han har redan skrivit att han är Frimurare.
Citera
2020-10-11, 22:20
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Det var inga problem, jag var välkommen. Om en person numera vill lämna SFMO, så har man infört ett val: antingen med möjlighet till återinträde (det ger mig något, men hinner inte med just nu), eller ett mer permanent adjö (det här var inget för mig). Det förra ger möjlighet att återinträda i den grad du hade när du lämnade orden.

Det där med 2 sorters avslut var inget som fanns när jag gick ur för några år sen, mer än att jag anmälde utträde och fick ett underskrivet brev av stormästaren (glömt vad det kallas), och då är man alltid välkommen tillbaka.

Man kan ju bara strunta i att betala medlemsavgiften också, men då är man inte lika välkommen.

Finns risk att jag fått en sån notering dock, då jag fick flera påminnelser om att betala medlemsavgift efter att jag fått det påskrivna utträdesbrevet, så det var väl nån miss i kommunikationen där.

Har hänt samma i ett annat sällskap jag är med i, där jag är kassör, och jag inte blivet informerad om utträden, och således fortsätter skicka påminnelser.
Citera
2021-05-05, 18:57
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
En studera på egen hand kurs som gör att du sparar en massa tid genom inte behöva åka någonstans eller avlägga en massa löften som du inte tror på men tvingas göra för att du vill vara kvar i kaffeklubbsgemenskapen, för Dig som även har annat viktigt att ta hand om:



https://www.amorc.nu/se

"Önskar du:

ta i bruk dina dolda krafter, förmågor du kanske inte visste att du hade?
lära dig att leva i harmoni med universum?
bygga din egen livsfilosofi, baserad på hur DU förstår tillvaron?"

Billigare än de flesta andra sällskap, den kanske är mest ekonomisk.

Skulle du tappa intresset så är det bara att säga upp medlemskapet, du behöver inte motivera varför och ingen kommer att försöka övertala Dig att stanna kvar.


Obs! Detta inlägg är ingen reklam eller marknadsföring, endast allmän konsumentupplysning. Jag har inte påstått att ovanstående organisation garanterar några fördelar för någon. Universum har inga favoriter och ger ingen något gratis som inte förtjänar det.

Texten från sidan är ingen garanti för något. Medlemskapet kan ses som en bokklubb där individen eventuellt kan hitta något hen kommer att ha nytta eller glädje av. Det bästa är att inte förvänta sig något alls och ta allt annat som en bonus.

Ja, du kan vara med där och dricka ett glas öl ibland, ingen kommer att bry sig.

Nej, du kommer inte att dyrka Satan eller något annat negativt utan det handlar bara om kunskap som inte cirkulerar allmänt på svenskens normala livsvägar.
Är du medlem och i så fall, tycker du att du utvecklat dig, lärt dig viktiga saker osv?
Citera
2021-08-21, 12:24
  #90
Medlem
321js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är du medlem och i så fall, tycker du att du utvecklat dig, lärt dig viktiga saker osv?


Har varit medlem, medlemskapet var mycket utvecklande, man får tillgång till mycket kunskap som definitivt utvecklar alla människor, sedan är ju utvecklingsprocessen helt individuell. Det är verkligen värt att testa ett medlemskap.
Citera
2021-08-23, 09:08
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Har varit medlem, medlemskapet var mycket utvecklande, man får tillgång till mycket kunskap som definitivt utvecklar alla människor, sedan är ju utvecklingsprocessen helt individuell. Det är verkligen värt att testa ett medlemskap.
Jag har kommit till Neofyt
Citera
2022-06-17, 01:30
  #92
Medlem
Jag är Siriusbroder och kan väl enkelt säga att det överhuvudtaget inte finns några som helst dåliga sidor av orden. Var en god människa, bry dig om dina medmänniskor (även utanför orden) och dit liv kommer bli fullare. Siriusorden står bara för tro på godhet. Låter kanske tråkigt, men så enkelt är det.

Citat:
Ursprungligen postat av Storslaeggan
Ärade Flashbackianer!

Jag har under flera års tid varit fascinerad av ordenssällskapens förtrollande värld. Det senaste året har jag gjort lite djupare efterforskningar och kommit fram till att jo, någon gång skulle jag nog vilja gå med i ett av dessa sällskap. Därför har jag helt enkelt försökt att ta reda på så mycket jag kan och fått svar på en hel del. Lyckligtvis för den här trådstarten återstår ännu flera frågor att besvara. Hursomhelst: Jag behöver er hjälp att komma vidare i min jakt på det perfekta ordenslivet! Vem vet, kanske blir jag faktiskt medlem en vacker dag.

När det gäller mitt egna informationsinhämtande om de olika sällskapen känner jag att jag har kommit lite till vägs ände, utan att samtidigt nörda ner mig totalt. Jag har läst på en hel del på Internet och tagit del av diverse poddar och dokumentärer. Jag börjar få ett ganska bra grepp om hur sällskapens aktiviteter ser ut, utan att för den sakens skull röja ceremonierna alltför mycket.

För egen del har jag kommit fram till att SFMO, Odd Fellow och Bifrost känns mest intressanta. Utöver dessa tre har jag också sneglat på exempelvis Par Bricole och Siriusorden. Vilket sällskap som passar bäst är såklart individuellt, men för mig har det känts viktigt att de finns på många orter, har en relativt lång historia och att de kan ge någon form av djupare mening i tillvaron.

Slutligen har jag också en fundering om tid. Dels funderar jag mycket på om jag hinner engagera mig i ett ordenssällskap, dels funderar jag på vilken ålder som egentligen är optimal att gå med vid.

Så, till mina frågor:

Borde jag läsa på mer om de olika sällskapen? Hur gör jag det, i så fall?

Hur vet man vilket sällskap som blir bäst för en? Har ni några tips?

Vid vilken ålder är det optimalt att bli medlem? Hur mycket tid tar det att vara med?


(Med reservation för att fler frågor dyker upp längs vägen.)
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback