Vilka är de största psykfallen i svensk kulturhistoria?
Enligt vad jag själv har läst, sett och hört så är Gustaf Fröding, August Strindberg, Peter Wahlbeck och Jonas Inde självskrivna i sammanhanget...
Känner ni till några galningar som är värre än dessa?
Om Fröding på Wikipedia:
Jonas Inde har i intervjuer öppet berättat att han faktiskt är galen - men i fallet Peter Wahlbeck så är nog hans gigantiska ego ett hinder för att han skall kunna få nån som helst sjukdomsinsikt...
Enligt vad jag själv har läst, sett och hört så är Gustaf Fröding, August Strindberg, Peter Wahlbeck och Jonas Inde självskrivna i sammanhanget...
Känner ni till några galningar som är värre än dessa?
Om Fröding på Wikipedia:
Citat:
Om Strindberg på Wikipedia:
Under resten av sitt liv vistades han ofta på olika vårdhem och mentalsjukhus för sin alkoholism och sina psykiska problem. Från och till under den första halvan av 1890-talet tillbringade han flera år på anstalten Suttestad i Lillehammer i Norge, där han bland annat kom att sammanställa sin tredje diktsamling Stänk och flikar som publicerades 1896. Stora delar av materialet till denna diktsamling hade han redan påbörjat under en tidigare ettårig vistelse på en nervanstalt i Görlitz i Tyskland.
Citat:
Under det korta äktenskapet (1893–1897) med den österrikiska journalisten Frida Uhl, med vilken han fick dottern Kerstin, drabbades Strindberg av en psykisk kris. Sett till den kända symptombilden har forskare på området gjort bedömningen att det kan ha rört sig om en paranoid psykos. Denna period, från augusti 1894 till slutet av 1896, har kallats Infernokrisen och gestaltades i de delvis självbiografiska Inferno, som skrevs på franska för en publik som var intresserad av det ockulta och handlar om hans religiösa och psykiska kris i Paris och Österrike, Legender och Till Damaskus.
” Hallucinationer, fantasier, drömmar synas mig ega en hög realitet. Om jag ser min hufvudkudde antaga menskliga former, så finnas dessa former der, och säger någon att de endast (!) danas i min fantasi, så svarar jag: -- Ni säger endast? -- Hvad mitt inre öga ser är mig mer!
– Strindberg i ett brev 1897
Mellan 1893 och 1896 bodde han av och till i byarna Dornach där Frida Uhls morföräldrar bodde (det ligger strax norr om Amstetten, vid Donaus strand), i Saxen och i Klam, alla i Oberösterreich i distriktet Perg. Två år senare återvände han för att träffa sin dotter Kerstin och bodde då i byarna Klam och Saxen. Han fick sina uppenbarelser om helvetet på jorden i Saxen i ravinlandskapet Klamschlucht. Byborna kallade honom för ”ein Spinner”, en knäppgök.
” Hallucinationer, fantasier, drömmar synas mig ega en hög realitet. Om jag ser min hufvudkudde antaga menskliga former, så finnas dessa former der, och säger någon att de endast (!) danas i min fantasi, så svarar jag: -- Ni säger endast? -- Hvad mitt inre öga ser är mig mer!
– Strindberg i ett brev 1897
Mellan 1893 och 1896 bodde han av och till i byarna Dornach där Frida Uhls morföräldrar bodde (det ligger strax norr om Amstetten, vid Donaus strand), i Saxen och i Klam, alla i Oberösterreich i distriktet Perg. Två år senare återvände han för att träffa sin dotter Kerstin och bodde då i byarna Klam och Saxen. Han fick sina uppenbarelser om helvetet på jorden i Saxen i ravinlandskapet Klamschlucht. Byborna kallade honom för ”ein Spinner”, en knäppgök.
Jonas Inde har i intervjuer öppet berättat att han faktiskt är galen - men i fallet Peter Wahlbeck så är nog hans gigantiska ego ett hinder för att han skall kunna få nån som helst sjukdomsinsikt...
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2020-09-30 kl. 23:05.
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2020-09-30 kl. 23:05.