Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-30, 13:29
  #1
Medlem
Limma skinkbits avatar
Läste nånstans att Partylite skulle lägga ner i Sverige. Inte förvånad i och med att, som jag fattat det, så säljer man produkter som är marginellt bättre (om ens det) än vad man kan hitta på typ Rusta och Ikea men till ett betydligt högre pris. I och för sig är det väl så med de flesta MLM-produkter...
Men just Partylite är jag lite extra nyfiken på eftersom det dyker upp då och då i mitt sociala medier-flöde och som medelålders man är jag till 100 % ointresserad av produkterna, men fenomenet i sig tycker jag intressant. Vad är det för folk som håller på med det här? Har jag rätt i mina fördomar när jag tror att det uteslutande är kvinnor och till största delen lågutbildade sådana från små och medelstora städer? Kan man tjäna några pengar på så generiska produkter som ljusstakar och stearinljus? Eller är det mer eventen som lockar? "Jodå jag är en riktig business-woman nu, får åka på konferenser och grejer!" Konferenser som jag ANTAR att de får betala själva, eller?

Och har inte tiden runnit ut för all sån här MLM-försäljning egentligen? Jag kan fatta Tupper-Ware på 80-talet då varken näthandel fanns eller lågprisvaruhus var särskilt utbredda. Dessutom var det säkert mysigt att samlas hemma hos en väninna, dricka vin och köpa lite prylar. Men idag samlas de väl inte ens hemma hos varandra? Det marknadsförs via Facebook och Instagram.
Citera
2020-09-30, 13:36
  #2
Medlem
constants avatar
Min tanke med MLM är att det från början var ett amerikanskt hemmafru-fenomen. De kunde ordna små fester och kränga på sina väninnor allsköns prylar.

Finns det även män som bjuder hem andra män på små fester där de kan köpa typiskt manliga produkter?
Citera
2020-10-01, 08:05
  #3
Medlem
MLM-drömmen är ju de kapitalsvagas "chans" till passiv inkomst, (dvs tjäna pengar utan att arbeta)

Det är dock lite av en motsägelse, kapitalsvaga är de för att de är "inte så smarta" och "inte så bra på pengar".

det syns även statistiskt när man tittar på "income disclosure" för "seriösa mlm" företag, det går på 100 individer som säljer herbalife/venma/mary kay/amway/avon säljare ungefär följande resultat.

60st förlorar pengar (och tid) på sitt mlmande
28st går + ca 1000skr-100000skr /år
10st tjänar 200`000-300`000 /år (dvs minimumwage, de jobbar givetvis heltid med det)
1,8 tjänar mer dvs 300`000-500`000
0,2 tjänar mer än 500`000 (där hittar du även nån enstaka miljonär (eller flera om du tittar på de största mlmsen)

MLM är verkligen värdelöst för alla utom "företaget"
Citera
2020-10-01, 22:22
  #4
Medlem
EttKiloKapriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Min tanke med MLM är att det från början var ett amerikanskt hemmafru-fenomen. De kunde ordna små fester och kränga på sina väninnor allsköns prylar.

Finns det även män som bjuder hem andra män på små fester där de kan köpa typiskt manliga produkter?


I USA finns det iaf, de kränger typ glasköppnare och sådan skit som säljs under möten där de grillar korv.
Citera
2020-10-04, 23:47
  #5
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Läste nånstans att Partylite skulle lägga ner i Sverige. Inte förvånad i och med att, som jag fattat det, så säljer man produkter som är marginellt bättre (om ens det) än vad man kan hitta på typ Rusta och Ikea men till ett betydligt högre pris. I och för sig är det väl så med de flesta MLM-produkter...
Men just Partylite är jag lite extra nyfiken på eftersom det dyker upp då och då i mitt sociala medier-flöde och som medelålders man är jag till 100 % ointresserad av produkterna, men fenomenet i sig tycker jag intressant. Vad är det för folk som håller på med det här? Har jag rätt i mina fördomar när jag tror att det uteslutande är kvinnor och till största delen lågutbildade sådana från små och medelstora städer? Kan man tjäna några pengar på så generiska produkter som ljusstakar och stearinljus? Eller är det mer eventen som lockar? "Jodå jag är en riktig business-woman nu, får åka på konferenser och grejer!" Konferenser som jag ANTAR att de får betala själva, eller?

Och har inte tiden runnit ut för all sån här MLM-försäljning egentligen? Jag kan fatta Tupper-Ware på 80-talet då varken näthandel fanns eller lågprisvaruhus var särskilt utbredda. Dessutom var det säkert mysigt att samlas hemma hos en väninna, dricka vin och köpa lite prylar. Men idag samlas de väl inte ens hemma hos varandra? Det marknadsförs via Facebook och Instagram.

Nu under coronapandemin träffas man kanske inte hemma hos varandra, men annars gör man fortfarande det. Något gott att dricka och lite tilltugg, så kan man sitta tillsammans och sniffa på te-ljus (mycket viktigt, det är te-ljus som PartyLite säljer, inte vanliga värmeljus!).
Blir inbjuden emellanåt, men går sällan. Det är för dyra grejer, och de "hetsar" en att handla för att värdinnan ska få gratis grejer.
Citera
2020-10-05, 00:57
  #6
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttKiloKapris
I USA finns det iaf, de kränger typ glasköppnare och sådan skit som säljs under möten där de grillar korv.
Kan nästan se det framför mig, gossar som vill vara män. Som i typiska amerikanska filmer.
Citera
2023-08-10, 07:13
  #7
Medlem
Har börjat dyka upp i Sverige igen men de verkar som att de som arrangerar försäljningen tar dem från typ polen?

Undrar hur det ser ut med redovisning av inkomst då! 😂

Givetvis bara grupper fyllda av medelålders kvinnor osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback