Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-09-30, 23:26
  #13
Medlem
har du wifi extender eller Homeplug ?
Citera
2020-10-01, 01:21
  #14
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykteristJaVisst
Se ovan
Har du kollat efter drivrutiner hos tillverkarens hemsida för nätverkskortet eller sökte du bara i enhetshanteraren i Windows? Själv varit med om att Windows inte alltid hittar senaste versionen nämligen.
Uppdatering av firmware görs inte automatiskt och jag förmodar att du inte har samma märke och modell av nätverkskort i din laptop som den stationära så har routern något problem med datorns nätverkskort kan uppdatering hjälpa men logga in i routerns system och sök där ...Har själv uppdaterat min router flera gånger sedan några år nu vilket har förbättrat diverse saker.
Citera
2020-10-01, 05:37
  #15
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estan
har du wifi extender eller Homeplug ?
Verkar vara en homeplug!
Citera
2020-10-01, 05:52
  #16
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har du kollat efter drivrutiner hos tillverkarens hemsida för nätverkskortet eller sökte du bara i enhetshanteraren i Windows? Själv varit med om att Windows inte alltid hittar senaste versionen nämligen.
Uppdatering av firmware görs inte automatiskt och jag förmodar att du inte har samma märke och modell av nätverkskort i din laptop som den stationära så har routern något problem med datorns nätverkskort kan uppdatering hjälpa men logga in i routerns system och sök där ...Har själv uppdaterat min router flera gånger sedan några år nu vilket har förbättrat diverse saker.

Yes, drivrutiner från tillverkarens hemsida.
Citera
2020-10-01, 06:49
  #17
Medlem
Du har inte varit inne och pillat i BIOS då och råkat komma åt något?
Citera
2020-10-01, 09:28
  #18
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Du har inte varit inne och pillat i BIOS då och råkat komma åt något?

Nej. Har reparerat windows en gång och ominstallerat en gång. Båda gångerna har jag installerat det nyaste BIOS drivrutinerna. Internet funkar helt felfritt om jag stoppar kabeln i de andra datorerna. Det funkar inte ens om jag stoppar ethernet kabeln direkt i routern från denna dator.

Hyffsat fräsch och ny dator
Intel i5 9600k 3.7GHz
Asus RTX 2060 6GB
24GB Ram
Asus moderkort Z370-P
Citera
2020-10-01, 10:40
  #19
Medlem
Avaktivera ipv6 att testa.(dator)
Kontrollera mac filtrering eller lease time dhcp (router)
Citera
2020-10-01, 12:25
  #20
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doom27
Avaktivera ipv6 att testa.(dator)
Kontrollera mac filtrering eller lease time dhcp (router)

Testat avaktivera. Fungerar ej
Hittar ej MAC filtering någonstans i inställningar, även googlat.

Lease time DHCP:
https://imgur.com/a/ZleeYpV

Kommer ej in lokalt på min router via 192.168.42.98

Ska jag slänga min dator i papperskorgen?
Har kontaktat någon IT firma (Mingeek) och hoppas de kan komma och hjälpa mig få igång detta.
Citera
2020-10-01, 14:22
  #21
Medlem
TinFoilHats avatar
Om du har en stationär dator så kanske det är värt att köpa/låna ett löst PCIe-nätverkskort och ploppa in i burken?

Kan ju visa sig vara en snabb fullösning som gör att du slipper felsöka längre (om du inte sen felsöker just för sportens skull).
Citera
2020-10-01, 15:44
  #22
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Om du har en stationär dator så kanske det är värt att köpa/låna ett löst PCIe-nätverkskort och ploppa in i burken?

Kan ju visa sig vara en snabb fullösning som gör att du slipper felsöka längre (om du inte sen felsöker just för sportens skull).

Haha exakt det jag nyss köpte. Och det har börjat funka hahahahaha. Felsökte för sportens skull i 30h. Nu fixat! Tack så väldigt mycket alla som hjälpte. Fick ytterligare hjälp i en timma av en snubbe som jobbat i 20 år och vi kom fram till att nätverkskortet var fucked på något sätt. SKUMT som fan dock då det inte fysiskt hänt något i moderkort, rengjort och allt för inte så länge sen.
Citera
2021-04-29, 13:17
  #23
Medlem
beepbeepbajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykteristJaVisst
Haha exakt det jag nyss köpte. Och det har börjat funka hahahahaha. Felsökte för sportens skull i 30h. Nu fixat! Tack så väldigt mycket alla som hjälpte. Fick ytterligare hjälp i en timma av en snubbe som jobbat i 20 år och vi kom fram till att nätverkskortet var fucked på något sätt. SKUMT som fan dock då det inte fysiskt hänt något i moderkort, rengjort och allt för inte så länge sen.

Ni kom inte fram till det. Han kom fram till det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback