2020-09-30, 10:00
Medlem
Orkar faktiskt inte leta upp källan. Men det finns forskning som visar på en tydlig toleransutveckling även för dessa piller. Så om man vill ha fortsatt effekt så måste dosen höjas kontinuerligt, för annars slutar dom ge effekt mot depression.

Med andra ord så förvärrar dessa mediciner ens sjukdomsbild i längden istället för att lindra den.

Finns säkert många därute som tycker att medicinen fungerar bra, men placeboeffekten är också ett bevisat fenomen...
Citera
2020-09-30, 10:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blazaren
Finns säkert många därute som tycker att medicinen fungerar bra, men placeboeffekten är också ett bevisat fenomen...
Vad menar du med det? Att de hos vissa fungerar tack vare placeboeffekten, inte tack vara det verksamma ämnet?
Citera
2020-09-30, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HjalpaSpelberoende
Jag har börjat researcha SSRI då jag funderar på att börja ta det för min generella nedstämdhet. Det jag inte förstår är varför folk som hjälps av ssri slutar att ta det? Även om depressionen är över, varför sluta ta det om det hjälper en till en bättre vardag?

Slutade pga bieffekter som kroppssmärta, magont, huvudvärk och skakighet i nästan tre år... Dock var det otroligt obehagligt att sluta, trappade ner över två-tre månaders tid men utsättningssymtomen var så jävla jobbiga
Citera
2020-09-30, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad menar du med det? Att de hos vissa fungerar tack vare placeboeffekten, inte tack vara det verksamma ämnet?
Jag säger ingenting om varför det fungerar för vissa.

Oavsett orsaken till att den fungerar, så är det viktiga ”att det fungerar” för vissa. Och dessa ska givetvis fortsätta med sin medicin om den ger mer livskvalité oavsett orsak till ”att den fungerar”.

Ibland är inte det viktiga ”varför det fungerar”, utan ”om det fungerar”...
Och där gäller det att vara 100% ärlig mot sig själv för att inte hamna i en nedåtgående spiral med mediciner som förvärrar ens tillstånd i det långa loppet...
Citera
2020-09-30, 10:10
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HjalpaSpelberoende
Jag har börjat researcha SSRI då jag funderar på att börja ta det för min generella nedstämdhet. Det jag inte förstår är varför folk som hjälps av ssri slutar att ta det? Även om depressionen är över, varför sluta ta det om det hjälper en till en bättre vardag?

Jag gjorde en snabb forumsökning, och precis som de flesta har skrivit i denna tråd beskrivs överallt på Flashback.

Jag själv testade SSRI & SNRI efter gymnasiet då jag åkte på en depression och för mig var det rena rävgiftet.
Jag blev totalt känslokall, tappade all sexlust och förmåga att bibehålla en erektion och upplevde hemska bi-effekter så som ryckningar, stötar i hjärnan, grova mardrömmar samt svettningar vid minsta lilla fysiska aktivitet.
Citera
2020-09-30, 10:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag säger ingenting om varför det fungerar för vissa.

Oavsett orsaken till att den fungerar, så är det viktiga ”att det fungerar” för vissa. Och dessa ska givetvis fortsätta med sin medicin om den ger mer livskvalité oavsett orsak till ”att den fungerar”.

Ibland är inte det viktiga ”varför det fungerar”, utan ”om det fungerar”...
Och där gäller det att vara 100% ärlig mot sig själv för att inte hamna i en nedåtgående spiral med mediciner som förvärrar ens tillstånd i det långa loppet...
Men jag förstår inte varför du kallar det för placeboeffekt.

Läkemedlet fungerar uppenbart, men kanske inte för alla.

Men när det fungerar, varför skulle det då vara en placeboeffekt för vissa? Finns det studier som talar för det?
Citera
2020-09-30, 10:22
Medlem
Opaques avatar
SSRI har en stor fail-rate
I studier med en kontrollgrupp som åt sockerpiller och de som fick äkta vara, hade sockerpiller ungefär lika stora signifikanta effekter som de som fick äkta vara. Men båda var lika dåliga allt som allt. Ca. 30-33 % i båda grupper kände betydande positiva effekter. Det borde betyda att 7 av 10 som har SSRI förskrivet just nu i Sverige inte åstadkommer ett skit - Förutom roliga bieffekter som att befinna sig i en bubbla, matsmältningsproblem,letargi och sexuell dysfunktion.

Placebo är en mäktig kraft.

Här är bara 1 av många studier som bedrivits (Placebo/SSRI effekter)
https://nedtrappning-psykofarmaka.se...-over-placebo/

Det mest läskiga är att SSRI :" hos individer som utsätts för kraftiga antagonister till SSRI under längre perioder”.(6) Sådana farhågor förvärras av forskning som associerar antidepressiva medel med en betydligt högre risk för återfall efter upphörandet av läkemedlet jämfört med placebo."

Alltså, kroppens egna hormonsystem för välbefinnande har under tiden slagits ut av SSRI
Senast redigerad av Opaque 2020-09-30 kl. 10:29.
Citera
2020-09-30, 10:22
Medlem
Straals avatar
Grejen med SSRI är att de tar bort de djupa dalarna du har när du mår riktigt dåligt men de tar också bort dom höga topparna när du mår riktigt bra. Vilket lämnar en som en grådassig människa, allt blir mellanmjölk. Jag tror dom allra flesta människor till slut behöver känna mera än så, men SSRI kan också vara räddningen när man åtminstone kan gå från att vara riktigt dålig till att "bara" vara grå i sitt känsloliv. Då kan det vara rätt schysst att gå från att vilja skära halsen av sig till att leva i det gråa.
Citera
2020-09-30, 10:25
Medlem
Mitt tips till er deprimerade är att sök lite på t ex psilocybin och depressioner. Dom försöker ta fram mediciner mot depression genom detta ämne som visar mycket lovande resultat.

Har själv mycket erfarenhet av DMT, psilocybin m.m..

Dessa preparat får igång ens egna endogena system genom att kickstarta igång system till ens ursprungliga form vi är menade att ha med signalsubstanserna i hjärnan. Dom reparerar skador som uppstått i hjärnan med felkopplingar (enkelt förklarat).

Mediciner som normala läkare skriver ut ”hämmar” ofta signalsubstanser eller tillåter hjärnan behålla mer utav något ämne som med (seratoninåterupptagningshämmare) vilka ger en obalans i längden istället, och löser inte problemen på sikt utan förvärrar på sikt...

Det gäller att uppreglats ens egna system istället för att nedreglera systemet i hjärnan om man vill ha varaktiga resultat istället för att sätta ”plåster på såren” för stunden.
Citera
2020-09-30, 10:26
Medlem
Citat:
Men jag förstår inte varför du kallar det för placeboeffekt.

Läkemedlet fungerar uppenbart, men kanske inte för alla.

Men när det fungerar, varför skulle det då vara en placeboeffekt för vissa? Finns det studier som talar för det?
Finns många studier som visar lika stark effekt med placebo som vanliga läkemedel.

Jag säger inte att alla har en placeboeffekt. Jag säger att placeboeffekten kan vara lika stark som medicineffekten.
Googla så finner du undersökningar.
Citera
2020-09-30, 10:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Finns många studier som visar lika stark effekt med placebo som vanliga läkemedel.

Jag säger inte att alla har en placeboeffekt. Jag säger att placeboeffekten kan vara lika stark som medicineffekten.
Googla så finner du undersökningar.
Vi släpper det här nu. Men det var inte placeboeffekten som jag ifrågasatte. Jag vet mycket väl att den finns och att den fungerar.
Citera
2020-09-30, 10:35
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Vi släpper det här nu. Men det var inte placeboeffekten som jag ifrågasatte. Jag vet mycket väl att den finns och att den fungerar.

Varför "släppa", när det är viktiga fakta ?

Det finns andra vägar att gå för de som är måttligt deprimerade (Som tycks vara i majoritet av de som får SSRI förskrivet av husläkarna)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in