Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2020-10-02, 13:42
  #37
Medlem
Handeldsbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuronT
Jag skulle inte säga att det är värre eller sjukt men för ca 10 år sedan hade jag ett ex som jobbade i självscanningen på en ICA Maxi. När vi storhandlade vid ett tillfälle ville han "tuffa till sig" och visa sina färdigheter. Han scannar kupong efter kupong av rabatter och intalar mig att jag var en slarvig handlare som inte var uppmärksam när det fanns möjlighet till lägre pris. Jag blir jätteglad och lämnar butiken vid gott mod, dryga 100 kr rabatt för något som borde landat på 300kr, det är ju för bra för att vara sant!

Mycket riktigt var det också för bra. Precis när vi ska sätta oss i bilen kommer personal springandes efter oss. De stoppar oss innan vi sätter oss i bilen och frågar om vi tänker ge dem pengarna eller om de ska ringa polis. Jag är mållös, förstår ingenting och får sedan förklarat för mig att exet hade scannat alla möjliga random kuponger. På den tiden (vet iof inte om det funkar än idag) kunde man scanna kupongen oavsett om artikeln kupongen gällde fanns med i varukorgen. Således fick jag 20 kr rabatt för Yes diskmedel när jag egentligen hade scannat godis etc, ni fattar.

Exet jobbade för övrigt på en annan ICA Maxi och påtalade länge för mig att hans kollegor aldrig har gjort så mot honom. Jag själv som aldrig så mycket som snattat ett tuggummi kände mig djupt kriminell i flera veckor efter detta. Det slutade med att vi fick byta affär och börja handla på Willys istället. Skammen var allt för stor.


Och hur lade de märke till detta? Tycker verkligen de får skylla sig själva om de har ett så korkat system.
Citera
2020-10-02, 20:36
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
Man gör vad man vill?
Så om jag åker hem till dig och trashar ditt hem lite och skjuter dig i knäskålen är det helt ok med dig eftersom det är vad jag vill?

Jag är redo med klubban. come on MF.
Citera
2020-11-07, 10:53
  #39
Medlem
godboys avatar
Det fuskas ju garanterat något så överjävligt med scanning. Men detta är ju handlarna självfallet medvetna om, dock så är det mer lönsamt med självscanning än att bemanna flera kassor trots svinnet. Jag har nästan aldrig avstämning och senaste avstämningen jag hade var säkert ett år sen och det var bara en delavstäming, helavstämning var evigheter sedan. Så visst skulle jag kunna snatta, men börjar man och fortsätter så kommer man ju så småningom åka dit.

En anekdot: Jag julhandlade för sisådär åtta tio år sen och jag skannade allt som man skulle, tänkte inte så mycket på det men tyckte ändå att det blev några hundra billigare än jag förväntat mig. Kollade kvittot när jag kom hem och jag fann inte julskinkan på kvittot, jag var dock helt säker på att jag skannat den. Men kollade igenom kvittot och då fann jag att jag enligt kvittot köpt en påse aprikoser för 12 kr. Jag hade dock inte köpt några sådana så således hade julskinkan gått in som torkade aprikoser. Alla julskinkor har ju individuella streckkoder då de väger olika och sannolikt så har det blivit en bugg just för den EAN koden så att den sammanföll med aprikoskoden. Var ju bara att tacka och ta emot.
Citera
2020-12-23, 01:10
  #40
Medlem
AuronTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldsbanken
Och hur lade de märke till detta? Tycker verkligen de får skylla sig själva om de har ett så korkat system.

Så här i efterhand var det ganska uppenbart att de hade koll på oss. Jag minns det oförskämt tydligt trots att det gått ca 9-10 år.

Det var lite folk vid självscanningskassorna. Personal stod knappt 2m bort. Exet ber mig stå nära och nästa krama maskinen samtidigt som han själv kramar om den och trycker in kupong efter kupong. Samtidigt viskar vi sinsemellan. Jag kan verkligen föreställa mig att det måste ha varit varningslampor i pannbenet på oss från personalens perspektiv. Att jag själv inte fattade att han gjorde något fel är ett mysterium för mig, men så är jag naiv till den grad att det säkerligen finns en bokstavskombination djupt i skallen.

Systemet är ju ändå byggt på tillit så jag tycker inte nödvändigtvis att detta var dåligt. Snarare primitivt, kan inte krävas många kodrader i ett excelark för att kuponger enbart ska aktiveras på utvalda artiklar. Vet dock som sagt inte om det funkar än idag, som paragrafryttare har jag aldrig haft en tanke på att testa.

Vill även lägga till att jag än idag får lite ont i magen när jag ska använda kuponger vid självscanning. Jag är extra långsam och verkligen fladdrar tydligt med kupongerna för att personal ska se hur jag är noga med att göra rätt för mig.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback