Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2020-10-01, 10:36
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QRkoden
Tråden behöver insider info från olika butiker och hur deras kassa system funkar.

Vad ser personalen på skärmen?
Kläder står det färg?
Står det tröja eller sko elker t shirt?
Kanske kvitto kan säga en hel del?

Det brukar finnas en bildskärm vid kassan som är riktad mot kunden där man ser i realtid vad kassören skannar.
__________________
Senast redigerad av Snullerux 2020-10-01 kl. 11:20.
Citera
2020-10-01, 12:07
  #38
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
  1. man väger själv i Sverige med i självskanning

    Passerade en kartong som frukt ?

Som jag förstod det snackade han med kassörskan som distraktion och han hade ändå mycket grejer för ganska mycket pengar.
Sen var jag ju givetvis inte med, så kan inte alla detaljer, men trots att polaren är en oärlig fan brukar han inte ljuga skrytsamt.
Citera
2020-10-02, 05:18
  #39
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QRkoden
Tråden behöver insider info från olika butiker och hur deras kassa system funkar.

Vad ser personalen på skärmen?
Kläder står det färg?
Står det tröja eller sko elker t shirt?
Kanske kvitto kan säga en hel del?

Är systemen kassa behövs ingen insiderinfo. Då går det enkelt att manipulera ändå.
Citera
2020-10-02, 07:34
  #40
Medlem
wpgnoks avatar
Eller varför inte tömma flingkartongen som ett exempel och lägg in en dyrare vara etc finns ju hur mkt som helst om man vill.
Citera
2020-10-03, 10:30
  #41
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Kom gärna med ett förslag på ett säkrare system för prismärkning av dagligvaror, som går att motivera för butiken.

Dagens system är kostnadseffektivt, de flesta accepterar villkoren (att betala angivet pris för varan). Sen finns det alltid en minoritet parasiter som snattar ellet trixar med streckkoderna. Kostnaden fördelas på alla hederliga kunder. Att återgå till 40-talets butiksköp över disk skulle ge ett högre snittpris på dagligvaror och det gagnar varken hederliga kunder eller snattare/streckkodsbedragare.

Samma balans gäller klädkedjor som H&M. Butikskedjan låter den hederliga kundstocken betala för det snattarna kapar åt sig. Företagets lönsamhet är aldrig i fara, men kunderna betalar ett pris justerat för ett visst mått av stölder och svinn. Finns ingen anledning att införa ett mer avancerat prismärknigsystem.

De som systematiskt försöker lura systemet med egna streckkoder åker förr eller senare dit för bedrägeri eller något annat brott.

Det där är lite naivt att tro. Det kan funka så inom det offentliga, men i en marknadsekonomi så kommer det snarare belasta vinsten. Kan dom ta 99 kr för en t-shirt med snattare i bilden, så kan dom den utan snattare i bilden också. Dom kommer inte sänka priset bara för att dom har råd.
Citera
2020-10-03, 15:58
  #42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det där är lite naivt att tro. Det kan funka så inom det offentliga, men i en marknadsekonomi så kommer det snarare belasta vinsten. Kan dom ta 99 kr för en t-shirt med snattare i bilden, så kan dom den utan snattare i bilden också. Dom kommer inte sänka priset bara för att dom har råd.
Är det flera butiker som konkurrerar så kommer butiker som tar ut för mycket övervinster att bli utkonkurrerade av andra butiker. Är kanske en sak om det handlar om en mindre håla där det bara finns en matvarubutik på orten men i städerna kan ju kunderna gå till den butik som är billigare.
Citera
2020-10-03, 16:08
  #43
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är det flera butiker som konkurrerar så kommer butiker som tar ut för mycket övervinster att bli utkonkurrerade av andra butiker. Är kanske en sak om det handlar om en mindre håla där det bara finns en matvarubutik på orten men i städerna kan ju kunderna gå till den butik som är billigare.

Med matvaror fungerar det till viss del så, men inte med kläder. Där sätts priset utefter vilket värde man lyckas lura konsumenten att plagget har. Om allt snatteri slutade över en natt så skulle det inte göra någon som helst skillnad för priset på en skjorta på H&M.

Men även mat säljs till stor del för vad vi är beredda att betala snarare än i relation till kostnad.
__________________
Senast redigerad av Trollfeeder 2020-10-03 kl. 16:13.
Citera
2020-10-04, 07:20
  #44
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Ja, det kan säkert fungera om du göra streckkodsbytet snabbt och smidigt samt kan få streckkoden att se autentisk ut. Speciellt om det ser ut som något som skulle kunna vara en olyckshändelse. Exempelvis att en hel oxfilé blir inskannad som rostbiff / fransyska, eller entrecote som flankstek. Per tillfälle kan du säkert då spara hundratals kronor per kg. Blir du påkommen låtsats du ju förstås som att du inte har någon aning vad som är fel, "jaha oj". Kanske funkar det t.om. att sätta pris från fläskfilé på oxfilén/ lammytterfilén. Är det en trött kassörska eller en neger bakom spakarna lär det ju aldrig märkas. Själv hade jag dock gått till olika butiker varje gång och köpt massa andra grejer samtidigt, samt använt självskanningen. Även om lampan lyser till för inspektion har jag aldrig varit med om att de går igenom ens grejer på typ ICA. Återigen, skulle butiksanställde vara jävligt uppmärksam får man väl bara låtsats som det regnar.


Så länge ingen sett streckkodsbytet/ fångat dig på övervakningskameran känns det långsökt att du skulle bli påkommen.


Andra grejer du lätt kan göra vid självskanningen är ju t.ex. att fuska med invägningar på frukt/ grönt. Är det mycket folk kan du bara trycka fel. Paprikan för 49.90:-/kg blev plötsligt potatis för 7,90:-/kg. Jag ser detta som betalning för det arbetet jag gör åt butikerna genom att sköta inskanning själv. Sparar flera hundringar i månaden och kommer aldrig bli påkommen.

I butiken jag jobbar har dom i scanningen stenkoll..
Det går inte att köra ”oj, jag visste inte att detta var paprika” när du vägt den som potatis exempelvis.
Vi har noll tolerans mot all form av snatteri/bedrägeri och väktare tillkallas alltid.
Vi tar dagligen folk som försöker sig på det där.
Och nu med dom nya papperspåsarna till frukt & grönt kör dom i kassan med PLU och väger själv även om kunden vägt och klistrat på egen etikett, alltför många kunder som ”råkat” väga fel.
Det som snattas mest hos oss är ändå sushi..

Bara häromdagen hade två 12-åriga tjejer stoppat på sig sushi för 1200:- tex.
Vi har även butiksväktare som går hos oss dagarna i ända, privatklädda då.

Tråkigt att höra att det finns butiker där personalen i scanningen inte verkar bry sig. Blinkar lampan rött och jag går dit skummar jag alltid igenom vad kunden scannat in för att se om något ser ”misstänkt” ut.
Vi har maxgräns på 12 varor vid scanningen för att det ska gå snabbt att använda sig av.
Dvs inte där du använder en handscanner.

Att byta ut streckkod på varor kan jag nästan garantera inte hade gått hos oss. Dom flesta i kassan jobbar inte bara där utan vissa kör även plock/deli etc och har bra koll på varorna.

Svårt att förklara, men magkänslan och erfarenhet brukar vara till bra hjälp.
__________________
Senast redigerad av MissDecibella 2020-10-04 kl. 07:23.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback