Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-29, 01:53
  #1
Medlem
... Har en V70 med Oyster Grey Pearl färg med ett och annat dörruppslag. Bilia har originalfärg både som lackstift och på sprayburk.

Min idé: maskera med tejp runt ett dörruppslag och ev. tidningpapper och spraya på ett tunt lager i ett eller två svep. Därefter klarlack med fin pensel.

Bra eller anus? Att enbart köra lackstift blir aldrig riktigt bra. Och nej, jag tänker inte spendera 1000-tals kr. hos en lackfirma. Och nej, jag har inte tillgång till polermaskiner och dylikt. Allt ska ske för hand.

Tips välkomnas.
Citera
2020-09-29, 05:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
... Har en V70 med Oyster Grey Pearl färg med ett och annat dörruppslag. Bilia har originalfärg både som lackstift och på sprayburk.

Min idé: maskera med tejp runt ett dörruppslag och ev. tidningpapper och spraya på ett tunt lager i ett eller två svep. Därefter klarlack med fin pensel.

Bra eller anus? Att enbart köra lackstift blir aldrig riktigt bra. Och nej, jag tänker inte spendera 1000-tals kr. hos en lackfirma. Och nej, jag har inte tillgång till polermaskiner och dylikt. Allt ska ske för hand.

Tips välkomnas.
Varför inte spraya på klarlacken också? Man kan väl säga att normalt blir det inte riktigt bra med spray heller om man inte har stort tålamod och efterpolerar, det du ska tänka på när du maskerar är att inte göra det för tätt inpå skadan låt det finnas lite utrymme och spraya på det viset att det dammar ut där på den oskadade lacken. Det är egentligen det dammet som du sedan polerar så att färgen tonas ner så att det inte blir för skarp kontrast. Är det bara små skador kan det kanske fungera att polera för hand.
Citera
2020-09-29, 05:47
  #3
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
... Har en V70 med Oyster Grey Pearl färg med ett och annat dörruppslag. Bilia har originalfärg både som lackstift och på sprayburk.

Min idé: maskera med tejp runt ett dörruppslag och ev. tidningpapper och spraya på ett tunt lager i ett eller två svep. Därefter klarlack med fin pensel.

Bra eller anus? Att enbart köra lackstift blir aldrig riktigt bra. Och nej, jag tänker inte spendera 1000-tals kr. hos en lackfirma. Och nej, jag har inte tillgång till polermaskiner och dylikt. Allt ska ske för hand.

Tips välkomnas.
Då är det bättre att låta det vara som det är.
Prova gnussa med lackrengöring och se hur det blir
Citera
2020-09-29, 13:53
  #4
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Kanske hittar ju nåt användbart tips här:
https://youtu.be/vBol6JRXMkE
Citera
2020-09-29, 17:05
  #5
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Då är det bättre att låta det vara som det är.
Prova gnussa med lackrengöring och se hur det blir

Tror också det är bästa metoden. Det ska vara ett sjuhelsikes dörruppslag för att det skulle bli snyggare med sprayfärg eller lackstift. Vanligen blir det ju inga lackskador av ett dörruppslag, utan en liten buckla. Blir det märken i lacken blir det ofta en ytlig lackskada i form av ett vitt streck. Det brukar vara polerbart. Lackstift lämpar sig bara för mindre stenskott. Sprayfärg blir aldrig särskilt bra. Speciellt inte om man ska ha klarlack ovanpå. Det måste maskas ordentligt och kanten måste poleras i sådana fall. Jag hade börjat med att polera, men svårt att avgöra utan bild.
Citera
2020-09-29, 17:09
  #6
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror också det är bästa metoden. Det ska vara ett sjuhelsikes dörruppslag för att det skulle bli snyggare med sprayfärg eller lackstift. Vanligen blir det ju inga lackskador av ett dörruppslag, utan en liten buckla. Blir det märken i lacken blir det ofta en ytlig lackskada i form av ett vitt streck. Det brukar vara polerbart. Lackstift lämpar sig bara för mindre stenskott. Sprayfärg blir aldrig särskilt bra. Speciellt inte om man ska ha klarlack ovanpå. Det måste maskas ordentligt och kanten måste poleras i sådana fall. Jag hade börjat med att polera, men svårt att avgöra utan bild.
Precis. Att kladda med tejp en fytkant runt och dra på färg kommer se riktigt roligt ut när tejpen dras bort och ser värre ut än någonsin
Citera
2020-09-29, 20:07
  #7
Medlem
WildBillKelsos avatar
Låt det vara, om gått genom lacken, använd lackstift.


För du kommer få ett nytt märke förr eller senare.

Fica det proffs kostar en hel del.

Sen gör det själv m spraybomber och bra, det kräver en del arbete, även färgen, lacken ska var 2k lack.

Kan visa det jag gjorde, fsst då var det m ytrost och lackade inte hela skärmen, samt dingsen från förra ägaren.

Men samma upplägg. Exempel bara hur omständigt det är för DIY med hyffsat resultat.

Kostnad ca 2000 kr för färgen, lack, mm material

Rosten ska bort
https://servimg.com/view/19810130/156

Fått bort rosten och lite färg samt applicerat för säkerhets skull rostomvandlare, sen anvönt lackrengöring sprayburk silikonborttwgning

Vikrigt att rent som satan o inte finga på stället.

https://servimg.com/view/19810130/154

Maskat av ordentligt, 2k spackel, slipat jämt med våtslip papper, primer som fyller, sen mer mellan slip...
Papper 1500 till 2500...
https://servimg.com/view/19810130/157

Sen på m färgen, torka sen på m klarlacken,
Torka ett par dar, då sks slipas jämt för :rsnden måste bort"

https://servimg.com/view/19810130/160

Mellan slipat lacken m 2000, 2500 och 3000

https://servimg.com/view/19810130/161

Sen polermaskin, med polermedel...sen torka ett.par veckor innan tvätt o vaxning.
https://servimg.com/view/19810130/163
Citera
2020-09-30, 12:29
  #8
Medlem
Att låta en sprayfärg från ett avstånd av t.ex. 30 cm. "duscha" en tunn, mycket tunn, film över ett ytligt märke som är maskerat runt om borde väl inte sticka ut så hemskt mycket, om alls egentligen. Så tänker jag i alla fall. Säg att ett märke är 2 cm. långt och 1 cm. brett och jag maskerar kanske det dubbla, då borde det ju i teorin i alla fall dölja märket helt och hållet. Tja, jag vet inte eftersom jag aldrig tidigare har gjort det där. Lackstift är oftast helt uselt och det blir aldrig bra utan ett himla arbete med polering och skit efteråt.
Citera
2020-10-02, 14:00
  #9
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Att låta en sprayfärg från ett avstånd av t.ex. 30 cm. "duscha" en tunn, mycket tunn, film över ett ytligt märke som är maskerat runt om borde väl inte sticka ut så hemskt mycket, om alls egentligen. Så tänker jag i alla fall. Säg att ett märke är 2 cm. långt och 1 cm. brett och jag maskerar kanske det dubbla, då borde det ju i teorin i alla fall dölja märket helt och hållet. Tja, jag vet inte eftersom jag aldrig tidigare har gjort det där. Lackstift är oftast helt uselt och det blir aldrig bra utan ett himla arbete med polering och skit efteråt.

Du kommer få en tydlig fyrkant som är 2 cm långt och 1 cm brett. Om dörruppslaget inte går att polera bort, är det nog bättre att försöka fylla i repan/uppslaget med ett mycket tunt lager färg med pensel som du sprayat upp i en burk. Då får du en avvikelse som bara fyller 2 m.m. istället för en cm. Eller om du vill spraya, så försök att maska bara precis det området du vill fylla. Sedan när lacken härdat kan du möjligen gå över med bilpolish eller någon rubbing för att försöka få bort kanten. Helt osynligt kommer det dock aldrig att bli. Sedan är väl vissa färger mer förlåtande än andra. Vit är nog lättast att få till så osynligt som möjligt. Svårast är metalliclackerna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback