2024-03-11, 00:19
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Vi har ett gammalt bankvalv nere i ett skyddsrum där vi med endast pistol har individuella låsbara fack i gemensamt skåp. De som har gevär har egna skåp i rummet. Sen är det många som har skåp hemma med men de flesta av oss bor i lägenhet (jag bor i radhus men min fru är emot vapen) och vill inte ha skåp hemma.
Antingen så bor du inte i Sverige (du skriver om XXL och det finns ju även i Finland och Norge) eller så trollar du. Så enkelt är det.

Jag har aldrig hört talas om att en hel jävla skytteklubb har sökt förvaringstillstånd (som till på köpet är tidsbegränsade) för att förvara sina egna vapen i skytteklubbens kassun, än mindre i ett "gammalt bankvalv i ett skyddsrum". Vapenlagen 5 kap 3 §.

Jag har heller aldrig hört talas om någon som är en sån toffel att han inte kan förvara sina vapen hemma för att frugan förbjuder det, men det antar jag kan förekomma i enstaka fall.
Citera
2024-03-11, 07:00
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Antingen så bor du inte i Sverige (du skriver om XXL och det finns ju även i Finland och Norge) eller så trollar du. Så enkelt är det.

Jag har aldrig hört talas om att en hel jävla skytteklubb har sökt förvaringstillstånd (som till på köpet är tidsbegränsade) för att förvara sina egna vapen i skytteklubbens kassun, än mindre i ett "gammalt bankvalv i ett skyddsrum". Vapenlagen 5 kap 3 §.

Jag har heller aldrig hört talas om någon som är en sån toffel att han inte kan förvara sina vapen hemma för att frugan förbjuder det, men det antar jag kan förekomma i enstaka fall.

Man kan nog ha helt olika uppfattningar om det där.
jag fick höra igår att jag bestämmer ungefär 99% i förhållandet..

Inte riktigt samma syn har vi där.
Citera
2024-03-11, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor

XXL är en sportbutik som även säljer vapen och ammunition till jägare och för sportskytte.

Skytteklubben har tillstånd, jag förvarar och många av de jag brukar skjuta med har sina vapen i skytteklubbens skåp. Föreningen har även utlåningsvapen, om de är registrerade på enskild person eller på klubben vet jag inte, är inte insatt och har bara varit med i denna klubben då en medlem drog med mig.

Byggnaden som ligger som en del av ett sammanhörande centrum hade tidigare bankkontor och i källaren som också är skyddsrum finns ett gammalt bankvalv man kan gå in i och där finns en del av vapenskåpen.

Min fru gillar inte vapen, jag tycker det är kul, det är en bra kompromiss för att få hålla på med vad jag gillar utan att det ska bråkas, sen så förstår jag att en matchoman som du säkert bara prylar din partner om du nu mot förmodan skulle ha en sådan om den skulle försöka diskutera med dig. Vissa av oss är lite mer avslappnade i våra förhållande.
Citera
2024-03-12, 00:22
Medlem
chromacors avatar
Citat:
XXL är en sportbutik som även säljer vapen och ammunition till jägare och för sportskytte.
Jag vet vad XXL är, jag noterade bara att eftersom du nämnde den kedjan så skulle du ju möjligtvis kunna bo i Finland eller Norge där andra regler gäller för förvaring.

Citat:
Skytteklubben har tillstånd, jag förvarar och många av de jag brukar skjuta med har sina vapen i skytteklubbens skåp.
Återigen, det där tror jag inte ett jävla pillekvitt på. Antingen så har ni helt missuppfattat regelverket och förvarar vapnen helt utan förvaringstillstånd från Polisen, eller så hittar du på. För det finns noll och ingen chans att Polisen utfärdar en massa förvaringstillstånd till en hel skytteklubb.

Citat:
sen så förstår jag att en matchoman som du säkert bara prylar din partner om du nu mot förmodan skulle ha en sådan om den skulle försöka diskutera med dig. Vissa av oss är lite mer avslappnade i våra förhållande.
Mmm, visst. Jag är långt från den machoman du målar upp. Jag lagar i princip all mat, jag var pappaledig lika länge som frun och vi delar på alla hushållsbestyr och framförallt, jag har aldrig lagt en hand på henne och skulle aldrig göra det heller, män som gör sånt är inga riktiga män. Men man är ju två i ett förhållande och jag skulle aldrig någonsin i helvetet gå med på att bli begränsad av att min fru "inte gillar vapen".

Edit: Jag gick här och funderade lite och kanske, bara kanske så trollar du inte utan talar sanning. Kanske är det helt enkelt på grund av okunskap och en nybildad klubb utan koll på regelverket? Och vi ska ju vara trevliga mot varandra i skytterörelsen så kanske gick jag ut för hårt... Men om det nu är så, att ni faktiskt förvarar era egna vapen i ett gemensamt utrymme som klubben står för och INTE har ett (tidsbegränsat) förvaringstillstånd, då GÖR NI FEL! Blir det inbrott eller om du (mot förmodan) får påhälsning hemma av polisen för kontroll, då sitter du i skiten. Ville bara klargöra det.
Senast redigerad av chromacor 2024-03-12 kl. 01:05.
Citera
2024-03-12, 19:08
Medlem
Edit: Jag gick här och funderade lite och kanske, bara kanske så trollar du inte utan talar sanning. Kanske är det helt enkelt på grund av okunskap och en nybildad klubb utan koll på regelverket? Och vi ska ju vara trevliga mot varandra i skytterörelsen så kanske gick jag ut för hårt... Men om det nu är så, att ni faktiskt förvarar era egna vapen i ett gemensamt utrymme som klubben står för och INTE har ett (tidsbegränsat) förvaringstillstånd, då GÖR NI FEL! Blir det inbrott eller om du (mot förmodan) får påhälsning hemma av polisen för kontroll, då sitter du i skiten. Ville bara klargöra det.[/quote]

Jag har som sagt inte hållt på så länge och om de andra som har vapen förvarade i klubben har tillstånd att ha dem där eller de bara har dem där för att inte behöva släpa med dem vet jag inte. Jag har mitt första tillstånd som varar i 3 år och det gick bra att ha dem på annan plats än där jag är bokförd. Handläggaren jag snacka med hos polisen nämnde inte att det var speciellt konstigt och jag vet att personen som drog in mig i det hela har samma upplägg.

Jag brukar köpa min tränings ammo från klubben men i andra fall så köper jag på min lokala xxl butik för derät är den enda butik i min närhet som säljer.
Citera
2024-03-13, 04:26
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Edit: Jag gick här och funderade lite och kanske, bara kanske så trollar du inte utan talar sanning. Kanske är det helt enkelt på grund av okunskap och en nybildad klubb utan koll på regelverket? Och vi ska ju vara trevliga mot varandra i skytterörelsen så kanske gick jag ut för hårt... Men om det nu är så, att ni faktiskt förvarar era egna vapen i ett gemensamt utrymme som klubben står för och INTE har ett (tidsbegränsat) förvaringstillstånd, då GÖR NI FEL! Blir det inbrott eller om du (mot förmodan) får påhälsning hemma av polisen för kontroll, då sitter du i skiten. Ville bara klargöra det.

Jag har som sagt inte hållt på så länge och om de andra som har vapen förvarade i klubben har tillstånd att ha dem där eller de bara har dem där för att inte behöva släpa med dem vet jag inte. Jag har mitt första tillstånd som varar i 3 år och det gick bra att ha dem på annan plats än där jag är bokförd. Handläggaren jag snacka med hos polisen nämnde inte att det var speciellt konstigt och jag vet att personen som drog in mig i det hela har samma upplägg.

Jag brukar köpa min tränings ammo från klubben men i andra fall så köper jag på min lokala xxl butik för derät är den enda butik i min närhet som säljer.[/quote]
Förvarar du ditt vapen på annan plats än där du är bokförd? Och du hat tillstånd att göra det i tre år??
Citera
2024-03-13, 05:11
Medlem
Har bara 50 kulor för Glocken. Hornady Critical Duty kulor. Det är väl mest Navy Seal, FBI och undertecknad som har dessa. Förmodligen förbjudna i Sverige. Bryter sig nån jävel in hos mig på natten så förvandlar jag honom till en schweizerost.

Har även kanske 50 buck shots till pumphaglet.
Citera
2024-03-13, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Har bara 50 kulor för Glocken. Hornady Critical Duty kulor. Det är väl mest Navy Seal, FBI och undertecknad som har dessa. Förmodligen förbjudna i Sverige. Bryter sig nån jävel in hos mig på natten så förvandlar jag honom till en schweizerost.

Har man likadan ammo som FBI och Navy Seal så vinner man denna tävling lätt.
Citera
2024-03-13, 20:02
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:

Har man bara 50 patroner till sin Glock, som dessutom kostar 28 kronor styck, lär man inte träna så mycket. Så vill man göra schweizerost av inkräktare så är nog det ända sättet att marinera dem i varm mjölk.
Citera
2024-03-13, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Har man bara 50 patroner till sin Glock, som dessutom kostar 28 kronor styck, lär man inte träna så mycket. Så vill man göra schweizerost av inkräktare så är nog det ända sättet att marinera dem i varm mjölk.

Huvudet på spiken. Har inte ens provskjutit min handkanon. Men frågade i affären (USA) vilka kulor som var bäst för hemförsvar så då blev det de där.

Men hur svårt kan det vara att träffa någon inomhus egentligen?

Borde kanske komplettera med lite rökgranater och någon slags IR glasögon så borde det vara helt lugnt sen.
Citera
2024-03-21, 08:45
Medlem
Citat:
Huvudet på spiken. Har inte ens provskjutit min handkanon. Men frågade i affären (USA) vilka kulor som var bäst för hemförsvar så då blev det de där.

Men hur svårt kan det vara att träffa någon inomhus egentligen?

Borde kanske komplettera med lite rökgranater och någon slags IR glasögon så borde det vara helt lugnt sen.

Hemförsvar med vapen i Sverige tycker jag låter optimistiskt. Vid tex inbrott osv kommer de vara inne eller åtminstånde bryta upp dörr eller fönster innan du märker dem, om du då ska ta dig till vapenskåp eller dylikt för att sedan panga loss känns som att du planerar för ett specifikt scenario där allt står på din sida.

Sitter själv på ca 5k .22, ca 150st 308 och straxt över 100 hagelpatroner.
Vapnen är toppen för jakt, övning och om ryssen kommer plockas något fram men för hemförsvar tänker jag inte på dem som alternativ... om de inte trumpeterar på gatan en stund innan att nu jävlar kommer vi bryta oss in! Då har man tid för att hämta fin-pangen och utbilda de som kommer på besök.
Citera
2024-03-21, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SureStep
Hemförsvar med vapen i Sverige tycker jag låter optimistiskt. Vid tex inbrott osv kommer de vara inne eller åtminstånde bryta upp dörr eller fönster innan du märker dem, om du då ska ta dig till vapenskåp eller dylikt för att sedan panga loss känns som att du planerar för ett specifikt scenario där allt står på din sida.

Sitter själv på ca 5k .22, ca 150st 308 och straxt över 100 hagelpatroner.
Vapnen är toppen för jakt, övning och om ryssen kommer plockas något fram men för hemförsvar tänker jag inte på dem som alternativ... om de inte trumpeterar på gatan en stund innan att nu jävlar kommer vi bryta oss in! Då har man tid för att hämta fin-pangen och utbilda de som kommer på besök.

Alltså, jag har vapnen liggande på en hylla i garderoben och har larm på bottenvåningen så att jag borde vakna rätt fort.

Men jag håller ändå med om att det kanske skulle ta för lång tid att vakna, fatta vad som händer, springa in i garderoben, ladda vapnen osv.

Helst skulle väl vapnen stå redo bredvid sängen, men vi har barn och frugan skulle inte gilla den idén.

Jädrar vad många kulor ni har för övrigt.är det ifall ryssen kommer eller nåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in