Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2020-10-09, 13:36
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Jag vet att det låter otroligt lite, det är därför jag bor så otroligt billigt som jag säger.
Eldar mycket vintertid så min elkostnad är obefintlig jämfört med många andra. Dessutom har jag gratis ved också så ingen kostnad där heller. 😁

Gött!
Citera
2020-10-09, 14:21
  #110
Medlem
rotherys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Bara en ensam, pengafixerad materialist kan väl njuta av att se pengar växa på bekostnad av familjeliv, vänner och ett innehållsrikt liv?

Jag är ingen fiende till sparande vill jag dock poängtera, tvärtom.
Jag har sparkonto och lägger undan varje månad, men det är ju mer för att täcka oväntade utgifter, åka på semester, köpa dyra saker (typ en rolig bil, en häst, verktyg) .
Men fan inte spara för sparandets skull, i alla fall inte om det är på bekostnad av min fritid.
"Den som sparar är pengakåt och materialist"... det är som att sätta på samma gamla repiga LP-skiva i spara-tråd efter spara-tråd..

Person A är inte så intresserad av fräcka prylar och får därför en hel del över av lönen som "läggs på hög" (hu så hemskt). Spenderar av pengarna då och då mestadels på resor/upplevelser.
Person B gör av med lönen lagom till att nästa kommer in genom att köpa t.ex verktyg, en rolig bil eller en häst (!), och har därmed ett mer "innehållsrikt" liv (ganska svårdefinierat om vi tänker efter längre än näsan, va? Eller rättare sagt, det är poänglöst att försöka definiera det).

På nåt sätt är det ändå person A som är materialisten enligt nån märklig logik i 12 dimensioner.

Varför känns det alltid som det är traditionella Svensson-människors största mardröm att behöva inse att det finns folk med andra drivkrafter än de själva har? "Målet med livet är X, så är det bara", och liknande kategoriska uttalanden. Så fördummande och meningslöst.
Citera
2020-10-09, 23:02
  #111
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rothery
"Den som sparar är pengakåt och materialist"... det är som att sätta på samma gamla repiga LP-skiva i spara-tråd efter spara-tråd..

Person A är inte så intresserad av fräcka prylar och får därför en hel del över av lönen som "läggs på hög" (hu så hemskt). Spenderar av pengarna då och då mestadels på resor/upplevelser.
Person B gör av med lönen lagom till att nästa kommer in genom att köpa t.ex verktyg, en rolig bil eller en häst (!), och har därmed ett mer "innehållsrikt" liv (ganska svårdefinierat om vi tänker efter längre än näsan, va? Eller rättare sagt, det är poänglöst att försöka definiera det).

På nåt sätt är det ändå person A som är materialisten enligt nån märklig logik i 12 dimensioner.

Varför känns det alltid som det är traditionella Svensson-människors största mardröm att behöva inse att det finns folk med andra drivkrafter än de själva har? "Målet med livet är X, så är det bara", och liknande kategoriska uttalanden. Så fördummande och meningslöst.

Precis som att den här tråden inleds med "så här är det fattar ni väl, annars har ni fel och är dumma i huvudet" ungefär. Min inledning var en replik på den, helt korrekt, kategoriska och meningslösa inledningen av tråden.

Jag sparar hela tiden som jag också skrev, men det här med att lägga på hög för att se pengarna växa är en fixering som jag anser osund.
Lika osunt som det är att bränna hela lönen varje månad.
Vill jag spara till en häst gör jag väl det, om det gör mig lycklig, eller hur?

Varför sätter du innehållsrikt inom citationstecken? Har du problem att föra ett logiskt resonemang?

Person A köper en veteranbil som han skruvar med hela dagarna och åker på utflykter med.
Person B sitter hemma och kollar på TV för han vill spara sina pengar.
Då har ju person A ett mer innehållsrikt liv eller hur?

Om du kände mig, skulle du veta att jag är inte det minsta Svensson. Inte ens i närheten.

Den som låter som ett verkligt får, är du. Som tror att sparkontot är din bästa vän och om du sköter dig exemplariskt och lever ett sparsamt liv kanske du kan starta eget när du är 55.

Vissa av oss kan starta företag ändå vet du, utan att behöva knega på något skitjobb i 30 år för att ha råd med det. Det handlar helt enkelt om livsval och hur hårt du är villig att jobba. Som kom inte med dina moraliska pekpinnar för mig är du snäll.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback