2006-05-22, 14:30
Medlem
Nu vet jag inte riktigt proceduren då jag själv gick IB, hur är det egentligen med svenska gymnasiebetyg och u-gradprogram i utlandet? kräver de ingen som helst extrautbildning på det relevanta språket/ inga som helst extrakrav förutom de vanliga (SAT, ACT SAT II etc)
Citera
2006-05-22, 16:07
Medlem
N.Y.C Financials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Bra att är motiverad. Ska hålla tummarna för dig. Tänk på att ansökningen är en extremt jobbig process. Gör TOEFEL testet några gånger och skicka det bästa resultatet till skolorna.
Många skolor gillar om du är duktig på någon sport och om du har engagerat dig i välgörenhet.

Skolorna gillar tidiga ansökningar så se till att gör det i god tid. Ska du söka i Augusti med intag för hösten 2007 så är det tid att för börjar nu.

Tack för stödet. Ska faktiskt ta SAT I nu i nästa vecka, dock är det mest tänkt som ett övningsprov. För att känna lite hur det är. SAT II har jag inte bokat ännu, men antagligen blir det lite senare i år. TOEFL har jag heller ännu inte bokat, men den gör jag antagligen i augusti.

Jag är ju tyvärr ingen atlet, så jag försöker väga upp det på annat sätt. Har tänkt starta en kvinnorättsorganisation i Afrika. Ska kolla upp lite olika frivilligorganisationer i sommar och fråga om man kanske skulle kunna arbeta under deras vingar. Så att man kommer igång. Sedan var också tanken att starta en fond för skolbyggande i Kenya. Är lite engagerad i det redan, via skolan, så jag tänkte spinna vidare på det.

Tror nästan att jag inte söker det här året. Känner att jag är lite för "grön" ännu, och om jag inte kommer igång på riktigt förrän i sommar, tror jag att mina chanser inte ser för goda ut. Då tar jag hellre ett sabbatsår och har en stabil grund att stå på. Tänkte också åka runt i världen en del och volontärarbeta under det året. Men som sagt, det gäller att förverkliga allting också, inte bara att leka med tanken.

Ni har förresten inga tips på hur man skulle kunna tänkas gå till väga? Allting är av intresse här.
Citera
2006-05-22, 16:09
Medlem
N.Y.C Financials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Nu vet jag inte riktigt proceduren då jag själv gick IB, hur är det egentligen med svenska gymnasiebetyg och u-gradprogram i utlandet? kräver de ingen som helst extrautbildning på det relevanta språket/ inga som helst extrakrav förutom de vanliga (SAT, ACT SAT II etc)

Om jag förstått frågan rätt, så är TOEFL eller IELTS krav på de flesta ug-radprogram. Konstigt nog inte på Harvard, men nästan alla andra skolor kräver något av proven. Tror att TOEFL är vanligare för USA, och IELTS för England.
Citera
2006-05-22, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Y.C Financial
Om jag förstått frågan rätt, så är TOEFL eller IELTS krav på de flesta ug-radprogram. Konstigt nog inte på Harvard, men nästan alla andra skolor kräver något av proven. Tror att TOEFL är vanligare för USA, och IELTS för England.

Mm, är inte riktigt säker om det var det jag syftade på, men iaf, genom att göra TOEFl så har man alltså möjlighet att söka till utländska universitet med svenska betyg?
Citera
2006-05-22, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Mm, är inte riktigt säker om det var det jag syftade på, men iaf, genom att göra TOEFl så har man alltså möjlighet att söka till utländska universitet med svenska betyg?

TOEFL står för Test of English as a Foreign Language och är endast till för att ge skolorna en indikation på den ansökande studentens färdigheter i engelska. Testet i sig ger dig inte möjlighet att söka till utländska universitet med svenska betyg - detta gör man i vilket fall som.
Citera
2006-05-22, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Y.C Financial
om jag inte kommer igång på riktigt förrän i sommar, tror jag att mina chanser inte ser för goda ut. Då tar jag hellre ett sabbatsår och har en stabil grund att stå på.

Det vore smart. Du är ändå 88a så du kan ta ut ett sabbatsår och finslipa dig om du inte fixar det som ska fixas till senast augusti.
Citera
2006-05-22, 18:30
Medlem
TOEFL-dataversionen borde inte vara några problem om man fått MVG i engelska kurserna på gymnasiet. Klarade själv 250 på första försöket med 4,5 på uppsatsen. Vissa universitet har min krav på 5 men brukar acceptera 4,5.
Citera
2006-05-22, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmtripleX
Det vore smart. Du är ändå 88a så du kan ta ut ett sabbatsår och finslipa dig om du inte fixar det som ska fixas till senast augusti.

Ett tips e att vänta några år om man inte riktigt har betygen och söka som mature student. Betydligt enklare att komma in på den kategorin. Vet dock ej om den e till även för internationella studenter.
Citera
2006-05-22, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Ingvar
TOEFL-dataversionen borde inte vara några problem om man fått MVG i engelska kurserna på gymnasiet. Klarade själv 250 på första försöket med 4,5 på uppsatsen. Vissa universitet har min krav på 5 men brukar acceptera 5.

Som jämförelse så är minimum kravet på Oxford 280 på den TOEFL versionen.
Citera
2006-05-22, 18:36
Medlem
Jag har inga planer på att vänta ett år till själv. Tog ett sabbatsår innan gymnasiet. Har bra snitt som kommer bli bättre; läser en kombinerad sam-ekonomi/natur linje. Mina EC's är ganska solida med men står sig säkert slätt mot de flesta hot shots internationellt sett. Får se till vintern vad Wharton säger och våren från de andra Ivy-skolorna. Annars är HHS min "säkerhet". Undrar om man kan läsa färdigt på 3 år där? Oxbridge söker jag till med. Fast inte Stern/Berkeley.
Citera
2006-05-23, 01:28
Medlem
Kul att du siktar mot stjärnorna men du gör fel att inte söka till andra universitet än de absolut bästa. Risken finns ju att du inte skulle komma in och nog för att HHS e en bra skola, dock är den tämligen okänd utanför norden/europa, även om du nämner Hecksher-Ohlin.
Citera
2006-05-23, 08:51
Medlem
Du kan läsa HHS på 2 år om du vill.

Sen anser jag nog ändå att en EQUIS-stämpel höjer dina chanser utomlands då det är någonting utländska skolor kan relatera till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in