2008-01-28, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Upprclss_drpout
Du skojar..?

Nej.Jag fyllde först i denna applikation http://www.forextradingusa.com/prop-trading.htm varpå de ringde upp. De ville först att jag skulle byta mäklare och använda deras platform och trada på, men jag sa att jag redan hade en mäklare som jag var nöjd med ,men att jag kunde vissa upp detaljerad data över min kontohistorik de senaste tre åren istället. Jag förklarade också generellt hur jag gick tillväga. Min stil bestor av scalping, dvs, jag är bara inne i marknaden mellan 1min till 90 minuter och det föredrog de väldigt mycket. De gillade också hur jag varit gynnsam på valutahandel redan efter några månader av tradande och inte behövt för mycket erfarenhet. Så det ser positivt ut.Om du kollar här, så har jag tagit bild på en min kontohistorik under en vanlig dag. 13 trades,13 vinnare, och att stilen är scalping, förutom den stora vinsten som baserats på en annan analys:

http://img142.imageshack.us/my.php?image=ddhn9.jpg

Efterfrågan på duktiga privata valutahandlare jämfört med utbudet ska tydligen också vara hög för hedgefunds:

"There are many hedge funds that are looking for new successful traders; Global macro funds are a perfect example. Global macro funds are hedge funds that look for global opportunities. Since currency trading is a key part of their overall international investment strategy, they are very much interested in finding talented currency traders all around the world. Although the supply of talented forex traders is quite low, the demand is growing rapidly, as macro funds become more common in the world's increasingly global financial markets. "
Senast redigerad av epic767 2008-01-28 kl. 20:34.
Citera
2008-01-28, 21:31
Medlem
Bodos.Ss avatar
Inget ledigt

Ni kommer få jobba mycket. Har en polare som jobbar på Goldman Sachs i London. Han hade haft sammanlagt 5 lediga dagar på hela året!

Keep up the good work!
Citera
2008-01-28, 22:18
Medlem
bernankes avatar
En lite löjlig fråga kanske, men när är det försent att börja jobba inom finance/investment banking? Tänkte vara färdigexad (inkl master) när jag är 27, är man för gammal då? Ett par tre års (relevant) arbetslivserfarenhet innan studierna, är det till någon fördel alls?
Citera
2008-01-29, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
En lite löjlig fråga kanske, men när är det försent att börja jobba inom finance/investment banking? Tänkte vara färdigexad (inkl master) när jag är 27, är man för gammal då? Ett par tre års (relevant) arbetslivserfarenhet innan studierna, är det till någon fördel alls?

Har en kompis som börjar på Citi till sommaren i London, han är 28 år.
Citera
2008-01-31, 00:52
Medlem
Är det ekonomi-kandidat programmet eller civ-ek man ska läsa? Har fått uppfattningen att det är kandidat man ska köra på, vad är skillnaden i praktiken?
Citera
2008-02-01, 00:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Är det ekonomi-kandidat programmet eller civ-ek man ska läsa? Har fått uppfattningen att det är kandidat man ska köra på, vad är skillnaden i praktiken?

Kanditat är ekonomi utbildning i fulltakt i 3 år.
Magister är en vidare utbildning på kanditaten i fulltakt som sträcker sig ett år till.
Master är en vidareutbildning på kanditaten på 2 år i fulltakt.

Alla får titulera sig som en civilekonom, men bara 5-6 skolor i sverige får använda sig av beteckningen så att man får det sen på sin examenbevis istället för ekonomi kanditat/magister/master. Uppsala, handels sökte dock inte om någon sådan beteckning och att få ha beteckningen ska tydligen visa på kvalitet. Väldigt nyligen som detta infördes.

kan bli svårt att få många bra jobb med bara kanditat. MAster eller magister är att rekommendera. Master är något som infördes nyligen i och med bologna processen, att försöka göra utbildningen mer internationellt gångbar. Mastern är alltså mer internationellt gångbar om man vill börja jobba utomlands. Å andra sidan ska man komma ihåg att alla ekonomiutbildningar i sverige förutom handels i stockholm inte är mycket att hänga i julgranen utan för sveriges gränser.
Citera
2008-02-01, 00:24
Medlem
Sant. Men är ju vid kandidat -> master möjligt att då studera kandidat i t.ex. Lund och sedan bege sig utomlands eller till HHS för att ta sin master, förutsatt att man är duktig och har schyssta betyg.

Hur funkar det med juridik, skulle man kunna läsa juridik men ändå bli aktuell för I-banking?
Citera
2008-02-01, 01:23
Bannlyst
Spacejam: fast inte omöjligt att få ib jobb om du har bra betyg från någon top 5 ekonomiutbildning i sverige. Jp morgan anställer exempelvis väldigt mågna från second rate schools som har minst 60%vg.

Som jag har förstått det så är det mer så i england att de inte bryr sig vad du studerat, så länge du gått på ett bra universitet och har bra betyg. Kollar man tex. på goldman sachs, eller jp morgans rekryteringar så ser man att de rekryterat folk som studerat kemi, historia etc till finans positioner.

Fast det finns ju andra vägar in till ib. läste något inlägg här nyligen som länkade till en tjej som studerat corporate finance på en av big four revisionsbyråer, och som efter 3 år sökte sig till jp morgan för att bli ib.

Tror det finns väldigt många andra vägar också. Folk verkar väldigt insnöade här på: bra skola,bra betyg,internship=intervju.
Citera
2008-02-01, 01:29
Medlem
Finns alltid många vägar att ta sig till ett mål, men frågan är vilken som är bäst och ger mest erfarenhet.

Är inte så fixerad vid I-banking även om jag tror jag hade gillat jobbet - då jag hatar att sitta sysslolös.
Citera
2008-02-01, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Finns alltid många vägar att ta sig till ett mål, men frågan är vilken som är bäst och ger mest erfarenhet.

Är inte så fixerad vid I-banking även om jag tror jag hade gillat jobbet - då jag hatar att sitta sysslolös.

Säkraste vägen är nog: bra skola,bra betyg, internship. Finns nog många genvägar som är "bättre", men förmodligen också mer riskfyllda.

Personligen så nickar man ju till den stora bonusen, men sen så blir man mörkrädd när man hör man måste jobba 80 timmar i veckan, där en stor del av tiden består av att modellera i excell och skriva meterlånga rapporter. Låter som ett väldigt tråkigt jobb. Å andra sidan kan det nog vara kul om det är mycket teamwork och det vet jag inte så mycket om, men jag är tveksam till det.
Senast redigerad av epic767 2008-02-01 kl. 19:49.
Citera
2008-02-06, 15:11
Medlem
slutagnälls avatar
Svenska investmentbanker - någon som har erfarenheter? Hur är det att jobba på Handelsbanken Capital Markets t.ex.?
Citera
2008-02-06, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Svenska investmentbanker - någon som har erfarenheter? Hur är det att jobba på Handelsbanken Capital Markets t.ex.?

Vilken avdelning menar du?

Corp-avdelningen slitar dom som hundar första åren. Men det verkar samtidigt väldigt kul, man får snabbt vara med ut till kunder osv. Så man sitter inte i två år och petar i Excelsnurror och gör tusentals powerpoints. Man gör ju visserligen detta också, men inte bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in