2009-03-21, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forumperson
Alltså att få något topp bank jobb med en utbildning ifrån Sverige är sjukt svårt. Det finns ett 100-tals skolor runt om i världen som är bättre än SU,UU,LiU etc. Bland folk ifrån Camebridge, LSE, UCLA, Harvard har jag ändå hört att det är ca 1/15 elr ngt som lyckas få internships.

Nu ska vi inte överdriva här. Om 27 procent av männen från HHS ordnar med ett jobb inom investment banking (2008), kan jag lova dig att siffrorna från Harvard o LSE är betydligt bättre än 7 procent (1/15). Om du går på LSE är det nästan svårt att INTE få ett internship under bra år.

Det har visserligen blivit färre som fått internships i år, men är man duktig nog och kommer från rätt Universitet behöver man inte oroa sig.
Citera
2009-03-21, 14:08
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Alltså att få något topp bank jobb med en utbildning ifrån Sverige är sjukt svårt. Det finns ett 100-tals skolor runt om i världen som är bättre än SU,UU,LiU etc. Bland folk ifrån Camebridge, LSE, UCLA, Harvard har jag ändå hört att det är ca 1/15 elr ngt som lyckas få internships. Bland de personer med HÖGST betyg ifrån dessa skolor.

Matfascisten har helt rätt här. Dina siffror är fullständigt felaktiga (precis som din stavning av Cambridge, hur man nu lyckas med det) och att använda "jag har hört" i en tråd som är full av motbevis för det du hört är, om inte rent ut sagt dumt, så oförskämt. 28% av undergradsen på mitt universitet gick in i I-banking eller relaterade yrken efter examen för något år sen. Vilka som fått internships vet jag inte men du har inte ens berättat vilket år de 1/15 skulle gå - jag kan tänka mig att siffrorna duger för förstaårsstudenter (här har du inte definierat "topp bank jobb" heller, förresten).
Citera
2009-03-21, 14:18
Medlem
Ok, jag kan själv säga att jag inte riktigt har någon riktigt relevant källa ang mina påståenden då jag läste om detta i www.thestudentroom.co.uk :s forum.

OrkarN vilken skola går du på? Om jag inte minns fel så tror jag att jag läst att du går på HHS. Och du säger att runt 28 % fått jobb inom sektorn. Det är fortfarande ganska lågt. Då måste det ju verkligen vara svårare för personer ifrån SU eller dylikt. Jag säger inte att det är omöjligt.

Jag skriver vad jag tror/har hört just nu. Jag garanterar verkligen inte att det är rätt utan jag uppskattar istället konstruktiva inlägg för att jag själv ska kunna lära mig mer ang detta.
Citera
2009-03-21, 14:36
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ok, jag kan själv säga att jag inte riktigt har någon riktigt relevant källa ang mina påståenden då jag läste om detta i www.thestudentroom.co.uk :s forum.

OrkarN vilken skola går du på? Om jag inte minns fel så tror jag att jag läst att du går på HHS. Och du säger att runt 28 % fått jobb inom sektorn. Det är fortfarande ganska lågt. Då måste det ju verkligen vara svårare för personer ifrån SU eller dylikt. Jag säger inte att det är omöjligt.

Jag skriver vad jag tror/har hört just nu. Jag garanterar verkligen inte att det är rätt utan jag uppskattar istället konstruktiva inlägg för att jag själv ska kunna lära mig mer ang detta.

Förmodligen söker inte ALLA som går på HHS sig till investmentbanker, en del gör ju absolut det. Men definitivt inte alla, tror inte ens hälften av alumnerna på HHS har försökt få in en fot på en investmentbank. Jag är en av dem som inte kommer att göra det iallafall.
Citera
2009-03-21, 16:23
Medlem
Citat:

Jag tror fortf. att man kan ordna med arbete inom investment banking från SU, i varje fall inom Sverige. De flesta siktar dock på internships bland de större amerikanska och brittiska bankerna. Dessa anställer i regel bara ifrån toppskolorna i England (LSE/Oxbridge/UCL/Warwick/Imperial) och kontintentala Europa (HHS tillsammans med Bocconi, St. Gallen, Mannheim, WHU, HEC osv). Även om kvalite vad gäller utbildning mellan SU och HHS är minimal, så kan steget vara stort i anställares ögon. En generell regel som de flesta håller med om är följande: Går du på LSE/Oxbridge får du internship på en prestigefull bank med ett OK CV. Går du på UCL/Warwick eller någon av toppskolorna på kontinenten behöver du ett bra CV för att få internships. Från alla andra universitet (utanför USA) behöver du ett exceptionellt bra CV för att få ett internship, vilket ofta är svårt på grund av brist på livserfarenheter.
Senast redigerad av Matfascisten 2009-03-21 kl. 16:27.
Citera
2009-03-21, 17:44
Medlem
Självklart så går det, men det är svårare. Finns garanterat folk ifrån Södertörn och umeå i London också. Men andelen personer ifrån dessa skolor är antagligen mindre.

Sen så är ju just IB en yrkeskategori som tjänar väldigt bra med pengar. Men det finns ju andra yrken som tjänar mer. Vad jag har förstått så är ju vägen till IB ganska rak. Dvs, läsa på en bra skola, internship, börja i botten, jobba sig uppåt. Och jag tror att en del i att folk visar så stort intresse för just detta är ju möjligtvis för att vägen dit är ju "ganska" tydlig. Som jag sa ovan.

Men kollar man istället på olika VD positioner och dylikt så är det ju väldigt mycket svårare att säga hur man ska gå tillväga. Utan det är ju vanligtvis något som visar sig efter ett flertal år i diverse sektorer inom arbetslivet.
Citera
2009-03-21, 17:53
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Självklart så går det, men det är svårare. Finns garanterat folk ifrån Södertörn och umeå i London också. Men andelen personer ifrån dessa skolor är antagligen mindre.

[...]
Jaså det gör det? Inom IB? På vilken bank och på vilken position finns dessa i så fall och hur många rör det sig om ungefär?
Citera
2009-03-21, 18:07
Medlem
När jag skrev det inlägget menade jag folk allmänt inom banking i London. Vilket självklart var ganska dumt sagt utav mig då tråden handlar om IB. Och nej jag har ingen statistik eller dylikt som visar detta. Det var ett antagande som inte byggde på någon direkt fakta.

Har ni någon fakta som visar på att någon ifrån SU jobbar inom IB?
Citera
2009-03-21, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
Förmodligen söker inte ALLA som går på HHS sig till investmentbanker, en del gör ju absolut det. Men definitivt inte alla, tror inte ens hälften av alumnerna på HHS har försökt få in en fot på en investmentbank. Jag är en av dem som inte kommer att göra det iallafall.

Man måste rätta munnen efter matsäcken. Antingen kan man då erkänna att matsäcken är liten eller låtsas att skogaholmslimpa är det bästa som finns. Många väljer det senare alternativet.
Citera
2009-03-21, 18:43
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
När jag skrev det inlägget menade jag folk allmänt inom banking i London. Vilket självklart var ganska dumt sagt utav mig då tråden handlar om IB. Och nej jag har ingen statistik eller dylikt som visar detta. Det var ett antagande som inte byggde på någon direkt fakta.

Har ni någon fakta som visar på att någon ifrån SU jobbar inom IB?
Nu har, så vitt jag vet, inte SU någon placement report i stil med HHS. Förmodligen för att presumtiva studenter inte ska bli avskräckta av att majoriteten av de som går ut hamnar som sifferslavar hos Big-4 eller som ansvariga för reskontran på någon IKEA-butik. Så för att besvara dina frågor så får jag alltså gissa loss fullständigt.

Är det IB i London du menar? I så fall kan vi nog räkna antalet SU:are som hamnar där varje termin på ena handens fingrar och det EFTER vi slarvat med betalningen till den lokala maffiabossen, om du förstår vad jag menar. Talar vi IB i Sverige och definierar det som copren på H&Q, SEB, Handelsbanken m fl så är det förmodligen något fler men knappast någon majoritet.
Citera
2009-03-21, 18:47
Medlem
Då är vi ju nu inne på samma spår båda två. Att få jobb inom IB utomlands i länder som tex London samt USA är svårt om man inte har en examen ifrån HHS. Men detta är dock fortfarande ingen garanti men en bra språngbräda.
Citera
2009-03-21, 20:07
Medlem
Citat:
Då är vi ju nu inne på samma spår båda två. Att få jobb inom IB utomlands i länder som tex London samt USA är svårt om man inte har en examen ifrån HHS. Men detta är dock fortfarande ingen garanti men en bra språngbräda.

I dagens klimat tror jag inte många på HHS får internships på de mer prestigefulla bankerna. Det lär ju i varje fall vara betydligt mindre än tidigare år. Men jag är inte helt insatt i läget för stockholmarna, någon som kan komma med ytterligare upplysningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in