Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-09-26, 11:14
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Är det spannmålsböndernas säd du tänker på när det rycker i baguetten?

Så klart det är befängt att militären på något sätt skulle vara kapabel att hantera vildsvinsfrågan, de har fullt upp med Gotland några timmar när ryssen kommer. Det gäller som vanligt survival of the fittest och klarar man inte av att hantera det kommer snart någon mer lämpad och tar över.

Mjölkbönders fodermajs, spannmål, betor, raps.

Grisarna bökar väl efter mask och insekter och förstör ganska snabbt ett hektar.

De bökar upp otroligt effektivt.

Jag kommenterade inte den militära aspekten utan en morotsätande-norrlänning som jämförde med att en rovfågel tog en höna.
Citera
2020-09-26, 11:15
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knastomte
Låter som en svensk motsvarighet till emukriget, https://en.m.wikipedia.org/wiki/Emu_War

Jag tänkte på samma sak. Australiska militären förlorade det. Det finns "roliga" videos om det.

https://www.youtube.com/watch?v=QOPZQHTNUs0

Militären förlorade mot Emus, men folket vann sen.

Om man vill ha ihjäl alla vildsvin är det bara för staten att börja betala. Så gjorde man i Australien och då vann man mot Emus. När man använde militären så gick det åt skogen.
Citera
2020-09-26, 11:18
  #27
Avstängd
NotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är ju den odlande lantbrukarens levebröd som rycker när vildsvinen bökar. Det är stora ytor som går åt. Lite svårt för er lappar att förstå hur det funkar.

''lappar'' Kul att ni bög mesar i sthlm tror att allt utanför den staden är norrland.

Det är du som inte verkar förstå då du är en dryg 08 och allt fungerar bara man grinar högt om saken.

''stora ytor'' Det är inte Amerika vi snackar om nu pojkhalva. De största gårdarna i Sverige går allt att skydda, har man råd med att vara såpass stor bonde är det inga problem med att fixa i ordning det, men dagens svenskar grinar hellre än gör något åt saken.
Citera
2020-09-26, 11:27
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotDead
''lappar'' Kul att ni bög mesar i sthlm tror att allt utanför den staden är norrland.

Det är du som inte verkar förstå då du är en dryg 08 och allt fungerar bara man grinar högt om saken.

''stora ytor'' Det är inte Amerika vi snackar om nu pojkhalva. De största gårdarna i Sverige går allt att skydda, har man råd med att vara såpass stor bonde är det inga problem med att fixa i ordning det, men dagens svenskar grinar hellre än gör något åt saken.

Norr om Hässleholm börjar de småländska skogarna när man passerat Göinge. Det är läskiga saker med troll, björn och varg så dit beger man sig inte. Stockholm har jag hört talas om ryktesvägen, men jag personligen tror det är en myt. Menar du att det finns på riktigt??

Lappar, finnar och ryssar har jag hört bebor nordliga trakter.

Lättare att jaga ner dem än att stängsla. Det är så blandat med skog och vall om vartannat faktiskt.

Det är inte veteåkrarna på lunnaslätten de bökar i direkt.
Citera
2020-09-26, 11:55
  #29
Avstängd
Xpander-s avatar
Trodde du menade de 41 kriminella klanerna som styr sverige, när jag läste rubriken
Citera
2020-09-26, 17:46
  #30
Medlem
IMBILDENs avatar
Tror det är väldigt svårt att utrota vildsvinen med jakt.

Vildsvinen har spridit sig enormt senaste åren och trots omfattande jakt blir det bara fler och fler svin.

Vet inte hur många som har erfarenhet av vildsvinsjakt här, men jag har det. Det är oerhört skygga djur. Visst kan man sitta och vaka vid en åtel, men man kan höra 20 djur, men ändå bara se ett.

Hundar kan driva fram djuren dagtid, men får man fram en flock gäller det att passkyttarna har tur för att lyckas knäppa ett endaste djur. Jag tror inte det går att jaga bort stammen egentligen.

Vill man kraftigt decimera antalet vildsvin tror jag det krävs helt andra okonventionella metoder. Metoder som kanske inte heller är helt etiska.
Citera
2020-09-26, 18:04
  #31
Medlem
321js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror det är väldigt svårt att utrota vildsvinen med jakt.

Vildsvinen har spridit sig enormt senaste åren och trots omfattande jakt blir det bara fler och fler svin.

Vet inte hur många som har erfarenhet av vildsvinsjakt här, men jag har det. Det är oerhört skygga djur. Visst kan man sitta och vaka vid en åtel, men man kan höra 20 djur, men ändå bara se ett.

Hundar kan driva fram djuren dagtid, men får man fram en flock gäller det att passkyttarna har tur för att lyckas knäppa ett endaste djur. Jag tror inte det går att jaga bort stammen egentligen.

Vill man kraftigt decimera antalet vildsvin tror jag det krävs helt andra okonventionella metoder. Metoder som kanske inte heller är helt etiska.

Det är bara utfordring spetsad med gifter som har rejäl effekt? Vilket för med sig att en massa andra djur dör?
Citera
2020-09-26, 18:06
  #32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Det är bara utfordring spetsad med gifter som har rejäl effekt? Vilket för med sig att en massa andra djur dör?

Jag skulle dessvärre tro det. Lite som med råttor. Du utrotar inte råttor genom skyddsjakt vid soptunnorna. Är lite som med grisarna skulle jag tro.
Citera
2020-09-26, 18:13
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N01BA02
Svenska försvaret 30000 man, men långt ifrån alla har en befattning som innebär att man behöver öva prickskytte. Standardbeväpningen, ak5, går inte in som klass 4-vapen. Skarpskytte-ak4 skulle fungera. Och AG-90... 😎.
Sveriges jägare är 300 000. Och har vapen för gris.

Ak5 är klass 2, dock så krävs klass 1 för vildsvin.

Klass 4 är .22 och dyligt
Citera
2020-09-26, 21:36
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devildenied
Ak5 är klass 2, dock så krävs klass 1 för vildsvin.

Klass 4 är .22 och dyligt
Helt sant. Total felskrivning av mig. Klass 1 skulle det stått.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback