Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-26, 00:22
  #1
Medlem
Jag har träffat en läkare för min sociala ångest. Den är hyfsat mild och känner egentligen bara av ångesten när jag ska träffa nya människor, prata med chefer eller folk i maktposition osv. Denna läkare skrev först ut Atarax till mig, men jag blev bara trött av det och kände att jag klarade mig bättre utan.

Nu träffade jag läkaren igen och skulle då få nåt sömnpiller utskrivet istället? Jag har inte hämtat ut det än så vet inte vad för slags sömnpiller detta är, men han sade att jag ska ta en tablett kvällen _innan_ jag vet att jag kommer hamna i en situation då min sociala ångest dyker upp. Jag har inte alls problem med ångest på kvällarna och inte heller några sömnproblem. Förklarade det för honom men han tyckte ändå att jag skulle pröva.

Detta känns lite märkligt? Är det vanligt att läkare skriver ut sömntabletter för social ångest???
Citera
2020-09-26, 00:25
  #2
Medlem
Det är ju bara att logga in på Apoteket så ser du vad det är för medicin..
Citera
2020-09-26, 00:32
  #3
Medlem
AsTERIX1s avatar
Vad heter medicinen?
Citera
2020-09-26, 00:42
  #4
Medlem
Kollade upp det är Lergigan jag fått utskrivet. Läste dock mer och verkar stå att det ska hjälpa mot ångest. Men just att jag ska ta det på kvällen känns märkligt? Orolig att jag ska sova allt för djupt nu när jag inte ens har problem med sömn
Citera
2020-09-26, 00:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facebookuser99
Kollade upp det är Lergigan jag fått utskrivet. Läste dock mer och verkar stå att det ska hjälpa mot ångest. Men just att jag ska ta det på kvällen känns märkligt? Orolig att jag ska sova allt för djupt nu när jag inte ens har problem med sömn
Jag fick också lergigan utskrivet nyligen mot stark ångest, och jag var verkligen skeptisk för hade hört att det bara var skit som inte funkade utom att man fick biverkningar som trötthet. Jag gillar dock det jättemycket hittills! Blir verkligen inte trött, sover inte mer än vanligt och jag blir lugnare inombords. Tror det är väldigt individuellt, för mig verkar det funka bra iaf
Citera
2020-09-26, 00:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facebookuser99
Kollade upp det är Lergigan jag fått utskrivet. Läste dock mer och verkar stå att det ska hjälpa mot ångest. Men just att jag ska ta det på kvällen känns märkligt? Orolig att jag ska sova allt för djupt nu när jag inte ens har problem med sömn
Har dock inte hört om folk som tar tabletten kvällen innan?? Jag har också social ångest, jag kanske också borde prova det. Skriv sen hur det kändes för dig
Citera
2020-09-26, 01:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiking01
Jag fick också lergigan utskrivet nyligen mot stark ångest, och jag var verkligen skeptisk för hade hört att det bara var skit som inte funkade utom att man fick biverkningar som trötthet. Jag gillar dock det jättemycket hittills! Blir verkligen inte trött, sover inte mer än vanligt och jag blir lugnare inombords. Tror det är väldigt individuellt, för mig verkar det funka bra iaf

Kul att det funkar för dig!! Tar du en efter behov när ångesten kickar in då?eller på kvällen/morgonen?
Citera
2020-09-26, 01:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facebookuser99
Kul att det funkar för dig!! Tar du en efter behov när ångesten kickar in då?eller på kvällen/morgonen?
Jag tar vid behov! Har ju dock inte tagit så länge, så det har inte kommit en superångest än så jag vet ju inte hur det funkar då, men på måttlig ångest funkar det.
Citera
2020-09-26, 01:33
  #9
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facebookuser99
Jag har träffat en läkare för min sociala ångest. Den är hyfsat mild och känner egentligen bara av ångesten när jag ska träffa nya människor, prata med chefer eller folk i maktposition osv. Denna läkare skrev först ut Atarax till mig, men jag blev bara trött av det och kände att jag klarade mig bättre utan.

Nu träffade jag läkaren igen och skulle då få nåt sömnpiller utskrivet istället? Jag har inte hämtat ut det än så vet inte vad för slags sömnpiller detta är, men han sade att jag ska ta en tablett kvällen _innan_ jag vet att jag kommer hamna i en situation då min sociala ångest dyker upp. Jag har inte alls problem med ångest på kvällarna och inte heller några sömnproblem. Förklarade det för honom men han tyckte ändå att jag skulle pröva.

Detta känns lite märkligt? Är det vanligt att läkare skriver ut sömntabletter för social ångest???

Bensodiazepiner som är starka (och kan även vara beroendeframkallande) är det väldigt svårt att få, såsom jag förstår det är det antihistaminpiller som skrivs ut. "Starka allergipiller" som man blir seg och trött av. Nästa steg kan bli SSRI.
Finns även de som får betablockerare. T ex artister med scenskräck käkar det. Inte beroendeframkallande som benso. Sedan finns det folk som tar en z-analog innan de skall köra t ex presentationer. Det är en mildare form av benso, inte heller detta är enkelt att få ut om du är ung, dessutom är det en insomningstablett egentligen och skall ju inte missbrukas så att säga.

Men du, det är fullt naturligt att känna som du gör i sådana situationer, du behöver inte vara rädd för det. Tror du kan få bättre bukt med det bara genom att jobba på att acceptera det, och inte grubbla med hjärnan att du måste fixa via tabletter.
__________________
Senast redigerad av MrLevaLivet 2020-09-26 kl. 01:37. Anledning: Korrigering
Citera
2020-09-26, 18:11
  #10
Medlem
AktuellaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facebookuser99
Kollade upp det är Lergigan jag fått utskrivet. Läste dock mer och verkar stå att det ska hjälpa mot ångest. Men just att jag ska ta det på kvällen känns märkligt? Orolig att jag ska sova allt för djupt nu när jag inte ens har problem med sömn

Som jag fått förklarat för mig så verkar Lergigan som så att den i ett "tidigt skede" av ångest kan ha en bra effekt, men om ångesten hinner "blossa ut" så har den inte så bra/ingen effekt.
Så det kan ha varit som så att din läkare menar på att du ska ta denna kvällen innan du ska göra något som kan ge dig ångest

Bella
Citera
2022-08-12, 16:27
  #11
Medlem
gymr8ttans avatar
Du svarar på din egen fråga. Människor i maktpositioner och/eller stressade människor med kontrollbehov försöker jag undvika starkt. = Skippar hellre situationen och därmed sömntabletten. Varför ska man behöva äta medicin för att vara i en situation man inte vill vara i? "Ja men då utvecklas man blabla". Fuck that. Masochism är inte självutveckling. (En som ätit sömntabletter för att klara av jobbiga situationer). Lyssna på kroppens känslor, fatta beslut därefter och var schysst mot dig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Facebookuser99
Jag har träffat en läkare för min sociala ångest. Den är hyfsat mild och känner egentligen bara av ångesten när jag ska träffa nya människor, prata med chefer eller folk i maktposition osv. Denna läkare skrev först ut Atarax till mig, men jag blev bara trött av det och kände att jag klarade mig bättre utan.

Nu träffade jag läkaren igen och skulle då få nåt sömnpiller utskrivet istället? Jag har inte hämtat ut det än så vet inte vad för slags sömnpiller detta är, men han sade att jag ska ta en tablett kvällen _innan_ jag vet att jag kommer hamna i en situation då min sociala ångest dyker upp. Jag har inte alls problem med ångest på kvällarna och inte heller några sömnproblem. Förklarade det för honom men han tyckte ändå att jag skulle pröva.

Detta känns lite märkligt? Är det vanligt att läkare skriver ut sömntabletter för social ångest???
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback