Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-24, 18:02
  #1
Medlem
Eller måste man registrera kontantkortet efter köpet? Jag blev trött på att ha mobilabonnemang eftersom många scammers ringer mig eller även random människor för att hota mig. I Sverige man har ingen privat liv, även om man är privat person och vår personliga uppgifter finns överallt. Jag vet att regeringen vill förbjuda oregistrerade kontantkorten men jag vet inte om de har redan gjort det. Finns det lag emot oregistrering av kontantkort nu? Vet ni vilka operatörer kräver inte registrering av kontantkorten? Jag anser att människor bör välja om deras namn, adress, personnummer och telefonnummer ska delas eller inte med andra och tror inte att om man tvingar folk att visa deras info kommer att stoppa kriminaliteten. De som begår brott kommer alltid hitta vägar och öppna dörrar. Regeringen gör det bara lättare för de att göra dumma grejer och svårt för mig att skydda mig. För att skydda min identitet måste jag även betala pengar lol för de websiddor som hitta.se eller rasit.. etc för att de ska inte visa min pers nummer. Alltså bara i Sverige 😂 trist men farligt
__________________
Senast redigerad av confused62 2020-09-24 kl. 18:04.
Citera
2020-09-24, 18:04
  #2
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Ja, än så länge. Det var något förslag/lagändring om att man skulle behöva legitimera sig, vet inte vilket det var. Men ja idag kan du knalla in på pressbyrån och köpa ett kontantkort.

Spanien för exempel behöver man visa ID om man vill köpa ett kontantkort.
Citera
2020-09-24, 18:06
  #3
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Ja, än så länge. Det var något förslag/lagändring om att man skulle behöva legitimera sig, vet inte vilket det var. Men ja idag kan du knalla in på pressbyrån och köpa ett kontantkort.

Spanien för exempel behöver man visa ID om man vill köpa ett kontantkort.


Samma sak i USA, det dröjer väl inte länge innan Big Brother inför det här också.
Citera
2020-09-24, 19:55
  #4
Moderator
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Vanligt folk använder inte kontantkort, det är bara för invandrare, soc-fall och kriminella.
Är även smidiga att använda i larm.
Citera
2020-09-24, 21:08
  #5
Medlem
Så vitt jag vet så är det inga kontantkort som behöver registreras.

Brukar gå att logga in på någon form av kundportal hos operatören och ta bort att numret ska visas hos nummerupplysningar. Halebop-nummer går iaf. att göra helt osynliga, då kommer det stå "okänt nummer" hos den man ringer till.
Citera
2020-09-25, 04:30
  #6
Medlem
SvartaBjorns avatar
Med tanke på trådens placering är frågeställningen just om kontantkort behöver registreras eller ej. Kriminalitet samt målvakter får ni diskutera på annan plats.

/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback