Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-23, 00:13
  #1
Medlem
Bara-Robins avatar
Det jag trodde var omöjligt har börjat hända.

För att detta inte ska bli en diskussion om huruvida jag är gej, har latent könsdysfori eller gillar ha klänning på mig så har jag redan kollat upp mina östrogennivåer och jag hatar att ha klänning på mig varje gång.

Men nu är det så här att jag har börjat tröttna på att skjuta krut.
Vapenvård.
Det är alltid ett halvdags-projekt att ta sig till och från banan för att skjuta några skott.
Fram och lappa, tillbaka. Fram och lappa, tillbaka.
Spenderade man en timma åt att skjuta in optik så är det nästa gång lite annat väder och då behöver man skruva igen.
Vapenvård.
Skruvar man isär skiten så är även det ett jävla projekt, man kommer garanterat göra sig illa och gör man något fel när man skruvar ihop det igen så tar det en halvtimme till.
Händerna luktar metall och vapenolja i ett dygn.
Vapenvård.

Det positiva är att det smäller och kittlas lite. Detta kan jag dock leva utan, vilket har lett till att jag numera oftare tar fram ett luftgevär och sätter mig med en kaffe och skjuter lite på tomten. Det går till och med att skjuta med inomhus när folk sover.

Jag har varit ute och skjutit kulgevär på banan 2 ggr i år. Luftgeväret tar jag fram ett par gånger i veckan. Det är lika utmanande att skjuta små mål närmre än större mål på avstånd.

Däremot så har jag inget substitut till halvautovapen.

Jag undrar därför om det existerar semiautomatiska, främst pistoler men även gevär, med SA-avtryck som skjuter diaboler?

Blowback är fullständigt ointressant. Helst inte då det kräver mer gas. Dock OM det ger något som kan efterlikna rekyl så kanske, men då kulans rekyl är lägre än manteln som accelereras bakåt så gissar jag att rekylen snarare går åt fel håll med den typen av mekanism. Så ne, helst inte.

Jag vill helt enkelt kunna skjuta snabbskytte med SA-avtryckare.

Främst pistoler är av intresse. Inga fantasisummor och gärna billigt då jag inte är säker på att detta ens är kul.

Tack på förhand, och som bonusfråga, är det fler som tröttnat på att skjuta?
Citera
2020-09-23, 00:24
  #2
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Det jag trodde var omöjligt har börjat hända.

För att detta inte ska bli en diskussion om huruvida jag är gej, har latent könsdysfori eller gillar ha klänning på mig så har jag redan kollat upp mina östrogennivåer och jag hatar att ha klänning på mig varje gång.

Men nu är det så här att jag har börjat tröttna på att skjuta krut.
Vapenvård.
Det är alltid ett halvdags-projekt att ta sig till och från banan för att skjuta några skott.
Fram och lappa, tillbaka. Fram och lappa, tillbaka.
Spenderade man en timma åt att skjuta in optik så är det nästa gång lite annat väder och då behöver man skruva igen.
Vapenvård.
Skruvar man isär skiten så är även det ett jävla projekt, man kommer garanterat göra sig illa och gör man något fel när man skruvar ihop det igen så tar det en halvtimme till.
Händerna luktar metall och vapenolja i ett dygn.
Vapenvård.

Det positiva är att det smäller och kittlas lite. Detta kan jag dock leva utan, vilket har lett till att jag numera oftare tar fram ett luftgevär och sätter mig med en kaffe och skjuter lite på tomten. Det går till och med att skjuta med inomhus när folk sover.

Jag har varit ute och skjutit kulgevär på banan 2 ggr i år. Luftgeväret tar jag fram ett par gånger i veckan. Det är lika utmanande att skjuta små mål närmre än större mål på avstånd.

Däremot så har jag inget substitut till halvautovapen.

Jag undrar därför om det existerar semiautomatiska, främst pistoler men även gevär, med SA-avtryck som skjuter diaboler?

Blowback är fullständigt ointressant. Helst inte då det kräver mer gas. Dock OM det ger något som kan efterlikna rekyl så kanske, men då kulans rekyl är lägre än manteln som accelereras bakåt så gissar jag att rekylen snarare går åt fel håll med den typen av mekanism. Så ne, helst inte.

Jag vill helt enkelt kunna skjuta snabbskytte med SA-avtryckare.

Främst pistoler är av intresse. Inga fantasisummor och gärna billigt då jag inte är säker på att detta ens är kul.

Tack på förhand, och som bonusfråga, är det fler som tröttnat på att skjuta?

Ja det finns.. Farsgubben har en som vi brukar dra fram ibland och skjuta på ölburkar med. Laddar magasinet med 10 skott och sen är det bara bränna av. Mantelrörelse och sen är det bara dra in avtryckaren tills skotten är slut.

Vet ej märket men har för mig att den gick på dryga 2000:-
Citera
2020-09-23, 00:38
  #3
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Ja det finns.. Farsgubben har en som vi brukar dra fram ibland och skjuta på ölburkar med. Laddar magasinet med 10 skott och sen är det bara bränna av. Mantelrörelse och sen är det bara dra in avtryckaren tills skotten är slut.

Vet ej märket men har för mig att den gick på dryga 2000:-

Kanon, då vet jag att det existerar i alla fall! Priset är ju perfekt. Om du ramlar över vad det är för märke någon gång framöver får du gärna med stor uppskattning återkomma!

Tack!
Citera
2020-09-23, 03:16
  #4
Medlem
Barney Calhouns avatar
https://www.tacticalstore.se/luftvap...-4-5mm-diabol/
Sigsauer p226 asp skjuter diaboler och stålkulor.
Räfflad pipa
Väger som den riktiga.
Jag har en sådan, riktigt trevlig att skjuta med.
https://m.youtube.com/watch?v=8LgrCRFD3yc
Citera
2020-09-23, 16:48
  #5
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Det jag trodde var omöjligt har börjat hända.

För att detta inte ska bli en diskussion om huruvida jag är gej, har latent könsdysfori eller gillar ha klänning på mig så har jag redan kollat upp mina östrogennivåer och jag hatar att ha klänning på mig varje gång.

Men nu är det så här att jag har börjat tröttna på att skjuta krut.
Vapenvård.
Det är alltid ett halvdags-projekt att ta sig till och från banan för att skjuta några skott.
Fram och lappa, tillbaka. Fram och lappa, tillbaka.
Spenderade man en timma åt att skjuta in optik så är det nästa gång lite annat väder och då behöver man skruva igen.
Vapenvård.
Skruvar man isär skiten så är även det ett jävla projekt, man kommer garanterat göra sig illa och gör man något fel när man skruvar ihop det igen så tar det en halvtimme till.
Händerna luktar metall och vapenolja i ett dygn.
Vapenvård.

Det positiva är att det smäller och kittlas lite. Detta kan jag dock leva utan, vilket har lett till att jag numera oftare tar fram ett luftgevär och sätter mig med en kaffe och skjuter lite på tomten. Det går till och med att skjuta med inomhus när folk sover.

Jag har varit ute och skjutit kulgevär på banan 2 ggr i år. Luftgeväret tar jag fram ett par gånger i veckan. Det är lika utmanande att skjuta små mål närmre än större mål på avstånd.

Däremot så har jag inget substitut till halvautovapen.

Jag undrar därför om det existerar semiautomatiska, främst pistoler men även gevär, med SA-avtryck som skjuter diaboler?

Blowback är fullständigt ointressant. Helst inte då det kräver mer gas. Dock OM det ger något som kan efterlikna rekyl så kanske, men då kulans rekyl är lägre än manteln som accelereras bakåt så gissar jag att rekylen snarare går åt fel håll med den typen av mekanism. Så ne, helst inte.

Jag vill helt enkelt kunna skjuta snabbskytte med SA-avtryckare.

Främst pistoler är av intresse. Inga fantasisummor och gärna billigt då jag inte är säker på att detta ens är kul.

Tack på förhand, och som bonusfråga, är det fler som tröttnat på att skjuta?
Ha,ha,ha!
Nu är det ett tag sedan jag gjorde lumpen,men jag tyckte att vapenvården var nästan lika kul som skyttet,men det kanske avtar efter ett antal år...😄
Men Även luftvapen är i behov av vård,kanske mycket mindre,men ändå..👍🙂
Citera
2020-09-25, 13:04
  #6
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
https://www.tacticalstore.se/luftvap...-4-5mm-diabol/
Sigsauer p226 asp skjuter diaboler och stålkulor.
Räfflad pipa
Väger som den riktiga.
Jag har en sådan, riktigt trevlig att skjuta med.
https://m.youtube.com/watch?v=8LgrCRFD3yc

Tack snälla! Men duatteee, den där videon skrämde nog snarare bort mig lite. Räcker inte ens en co2-patron till 2 magg?(2×8?) Det är ju inte så kul om kulorna börjar dala så fort.
Var det han som var sopig på att skjuta eller gör vinden så mycket på så kort avstånd? Med den utgångshastigheten så bör det inte påverka så mycket, men om trycket sjunker så fort så, ja...
Sen, varför släppte han upp avtryckaren helt mellan varje skott? Är det inte som en riktig där man bara behöver släppa upp till bakom tryckpunkten? Inte behöver man väl släppa upp även vaddenuheter, den mjuka perioden i avtrycket innan tryckpunkten?
Hm...
Jag blev nog lite avskräckt om jag ska vara ärlig. Vad säger du om det jag sagt? Det var ju inga stora pengar så det är väl inte hela världen om det visar sig vara trist, men ändå. Att trycket sjunker så fort är ju oacceptabelt. Ska man behöva lobba in kulorna efter några få skott bara så är det ingen idé.
Jag kanske ska utforska om det existerar några semiauto som funkar med .22 short istället, men det smäller fasen för mycket för tomten ändå. Källaren dock.

Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ha,ha,ha!
Nu är det ett tag sedan jag gjorde lumpen,men jag tyckte att vapenvården var nästan lika kul som skyttet,men det kanske avtar efter ett antal år...😄
Men Även luftvapen är i behov av vård,kanske mycket mindre,men ändå..👍🙂

I lumpen är det "kul" med vapenvård för att man äntligen får sitta och vila. Harmonisk och avkopplande. Efter några år så är det nog det som gör att det tar emot mest. Man kan inte bara slänga in något i bilen och dra iväg någon timma, utan det innebär att man måste sätta sig sen när man väl är hemma igen också och lukta olja, skruva, bli skitig och ha sig. Jag har svartkrutsvapen också(istället för kordit/röksvagt/modernt) och där tar det emot extra mycket för slagget gör att det rostar så där måste man vara så jävla noggrann. En del av mig funderar på att skruva isär allt jag har och lägga ner i en back med olja och låta det ligga där tills det blir zombieapokalyps.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback