Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-09-27, 07:13
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Är väl inte läge för någon löneförhöjning i år men eftetsom det knappt är någon inflation alls så är din lön oförändrad.

Inflationen på vissa varor/tjänster är skyhög under Corona pga produktionsbortfall...

Se gärna senaste inslag från ekonomibyrån (SVT) där de pratar om just detta
Citera
2020-09-27, 07:14
Medlem
mjohan84s avatar
Hoppas även att alla politiker avstår löneökning detta år
Citera
2020-09-27, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Jag har jobbat statligt och numera privat inom liknande område. I staten får man i princip betalt efter hur länge man har jobbat där. Hur duktig du än är, och hur mycket du än producerar så får du inte ett skit för det. Därav slutar många av de som är duktiga och driftiga. Så många som jobbar kvar 'jobbar inte häcken av sig'. Jag gjorde dubbelt så mycket än vissa som jobbat i 10+ år, trots det så fick de betydligt högre lön än mig som jobbat ett fåtal år. Ingen aning om vad de gjorde, men inte jobbade de i alla fall.

I privat sektor har jag bara fått det betydligt bättre i samtliga avseenden.

Exakt jag driver själv eget man kollar jämt o ständigt produktivitet och kollar hur man alltid håller sig konkurrenskraftig på marknaden och man kollar hur mycket varje person presterar.
Vilket jag tror man lätt glömmer bort i den statliga sektorn.
Citera
2020-09-27, 22:27
Medlem
semiproffss avatar
Som medlem i ST kan du ju oftast välja att löneförhandla själv om du inte är nöjd med vad ST förhandlat fram med din arbetsgivare
Citera
2020-09-28, 20:55
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semiproffs
Som medlem i ST kan du ju oftast välja att löneförhandla själv om du inte är nöjd med vad ST förhandlat fram med din arbetsgivare

I princip alltid. Men de kommer ju troligen att motarbeta dig om du tycker att lön ska bli satt marknadsmässigt och efter prestation.
Citera
2020-09-30, 20:28
Medlem
semiproffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
I princip alltid. Men de kommer ju troligen att motarbeta dig om du tycker att lön ska bli satt marknadsmässigt och efter prestation.

Ingen sa ju att det inte skulle vara så. I majoriteten av löneförhandlingarna vill väl arbetsgivaren det. Finns dock undantag...

Mitt svar var mer riktat åt att man inte behöver nöja sig med Förhandlingen ST gjort om nu någon gör det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in