Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-19, 07:49
  #1
Medlem
Som Sverige ser ut idag så känns det inte särskilt otroligt att man vid något tillfälle kommer att råka ut för situationer när man hamnar i handgemäng med kulturberikare någon gång i framtiden, t.ex att de försöker råna en eller liknande (har varit utsatt för hotfulla situationer ett flertal gånger redan).

Ponera att någon blatte försöker råna dig (och du inte är överlägset utnumrerad) och du inte känner för att ge upp dina ägodelar utan strid; vad vore bästa sättet att neutralisera rånaren?
Låtsats dra upp plånboken medan du egentligen gör ett knogjärn av nycklarna som du kan överraskningshugga rånaren i halsen med?
Ta av sig jackan långsamt i tron att man ska överlämna den till honom, så man egentligen kan använda den som skydd för att fånga upp eventuell kniv?
Sikta på att slå mot näsbenet mellan ögonen, struphuvudet och öronen för att disorientera, följt av en pungspark för att få ner rånaren på marken?
Sedan står det en fritt att bara springa därifrån, eller så kan ju se till att göra slut på aset (inte nödvändigtvis dråp, men några brutna fingrar och krossade knäskålar skulle ju inte vara helt fel så han inte kan försöka råna någon annan på ett bra tag).

Därefter, det som är egentligen är huvudfrågan: hur bäst komma undan polisen? Eftersom Sveriges skitlagar inte ger en rätt att försvara sig så lär ju detta resultera i att man blir dömd för grov misshandel, vilket jag inte har lust att sitta i fängelse för. Rånaren i sig lär ju knappast själv gå till polisen, och det är väl tveksamt om denne skulle försöka vilja försöka identifiera mig för dom heller då han troligen skulle bli misstänkt för rån själv. Hur skulle polisen hitta mig i detta fallet? Bara att ha sett mitt ansikte kan ju inte ge mycket att gå på? Är helt ostraffad sedan tidigare.

Saker som jag fattar att jag inte borde göra strax efter:
- Googla på "hur kommer jag undan misshandel?"
- Använda kreditkort eller liknande i närheten som kan knyta mig till platsen.
- Ha på mig samma kläder.

Uppskattar svar på detta då "skjut, gräv, tig" är lite svårare i stan än ute på landet.
Citera
2020-09-19, 07:59
  #2
Medlem
Glackstolps avatar
Först och främst är nödvärnslagen stark. Du står i din fulla rätt att neutralisera en potentiell rånare, men du får inte fortsätta slå efter att han oskadliggjorts.
Detta är förstås en väldigt hypotetisk diskussion som aldrig händer i verkligheten. Denna typ av rånare kommer i grupp för då känner de sig starka. Springa är det enda du kan göra.
Citera
2020-09-19, 08:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glackstolp
Först och främst är nödvärnslagen stark. Du står i din fulla rätt att neutralisera en potentiell rånare, men du får inte fortsätta slå efter att han oskadliggjorts.
Detta är förstås en väldigt hypotetisk diskussion som aldrig händer i verkligheten. Denna typ av rånare kommer i grupp för då känner de sig starka. Springa är det enda du kan göra.

Det vet jag, men frågan är väl lite då när rånaren kan anses vara "oskadliggjord". Om jag får ner rånaren på marken med en pungspark t.ex, så kommer han ju ändå kunna ställa sig upp på nytt efter kanske 30-60 sek. Oskadliggjord skulle jag väl inte se att han är förrän han ligger på marken och inte kan ta upp sig förrän långt efter att polisen hunnit arrestera honom, och då skulle troligen en domstol mena att jag använt övervåld såvida inte jag kan påvisa att jag var utom mina sinnes fulla bruk för tillfället eller liknande.

Men visst, troligen så lär det ju ske att de attackerar i grupp likt hyenor. Kanske får börja vänja sig vid att alltid bära kniv eller stridsyxa för att avskräcka då ingen av dom lär vilja riskera att dö för en mobiltelefon eller klocka.
Citera
2020-09-19, 08:34
  #4
Medlem
Glackstolps avatar
Bevisbördan ligger ju på åklagaren. Hen skulle nog få svårt att bevisa vilket slag eller spark som var övervåld, om du inte skulle gå bärsärk förstås. I detta läge skulle buntband vara det optimala. Slå ut han och bind händerna.
Risken med att beväpna sig är att polisen tar dig för olaga vapeninnehav.
Citera
2020-09-19, 10:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glackstolp
Först och främst är nödvärnslagen stark. Du står i din fulla rätt att neutralisera en potentiell rånare, men du får inte fortsätta slå efter att han oskadliggjorts.
Detta är förstås en väldigt hypotetisk diskussion som aldrig händer i verkligheten. Denna typ av rånare kommer i grupp för då känner de sig starka. Springa är det enda du kan göra.

"Stark" i jämförelse med vad? Kan inte tänka mig att den är starkare än USAs nödvärnslagar eller ens Danmarks.
Citera
2020-09-19, 11:23
  #6
Medlem
SE-JPUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flubblubb
Det vet jag, men frågan är väl lite då när rånaren kan anses vara "oskadliggjord". Om jag får ner rånaren på marken med en pungspark t.ex, så kommer han ju ändå kunna ställa sig upp på nytt efter kanske 30-60 sek. Oskadliggjord skulle jag väl inte se att han är förrän han ligger på marken och inte kan ta upp sig förrän långt efter att polisen hunnit arrestera honom, och då skulle troligen en domstol mena att jag använt övervåld såvida inte jag kan påvisa att jag var utom mina sinnes fulla bruk för tillfället eller liknande.

Men visst, troligen så lär det ju ske att de attackerar i grupp likt hyenor. Kanske får börja vänja sig vid att alltid bära kniv eller stridsyxa för att avskräcka då ingen av dom lär vilja riskera att dö för en mobiltelefon eller klocka.


Du får endast använda våld om du är i en trängd situation och inte kan komma ifrån den ev GM.
Sparkar du ner honom med en spark så räcker det för att du ska kunna ta dig ifrån situationen.
Allt annat utöver det kan du åka dit på.
Kolla pappan som spöade snubben som hotade hans son med ett vapen.. han blev åtalad för misshandel.
Citera
2020-09-19, 14:30
  #7
Medlem
Onanikrems avatar
Lämna inget efter dig typ cykel, mössa, telefon, handskar, halskedja, snus, fimp osv. Stäng genast av telefonen innan du löper därifrån, använd inte kort i närheten eller när du tar dig därifrån typ taxi, buss osv. Löp eller cykla därifrån.
Snacka inte, berätta inte för någon att du sparkat ner en rånarbabbe och hoppat jämfota på hans huvud.

Tänk på dubbelmordet i Linköping, nu var det ju inga rånare han dräpte men tänk på hur och varför han nu torskat. Han lämnade mössa och kniv med dna efter sig.
Citera
2020-09-19, 16:01
  #8
Medlem
Glackstolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RainOfMisery
"Stark" i jämförelse med vad? Kan inte tänka mig att den är starkare än USAs nödvärnslagar eller ens Danmarks.
USA har bisarra lagar så dem går inte att jämföra med. Vad jag menar är att du har rätt att använda tillräckligt med våld för att oskadliggöra din angripare. Därför är buntbanden bra. Då finns han kvar i väntan på polis
Citera
2020-10-30, 13:39
  #9
Medlem
smoerreboms avatar
Om det finns vittnen så bör du nöja dig med en spark och att springa, så fort du fått in en slags attack som neutraliserar rånaren tillfälligt så ska man överväga att fly och finns det vittnen så är du körd om du försöker rucka på det. Om du lyckas fly så har du troligen ingen snubbe som går runt och vill plocka dig för gott nästa gång heller.

Nödvärnsexcess suger, även om du klarar dig från straffansvar så får du betala skadestånd och stampar du in huvudet på nån så blir det runt 100k bara i kränkning om han inte dör och 50k per anhörig om han dör tror jag och det verkar du inte vara så sugen på.

Ang att komma undan så skulle jag nog enbart välja mellan att fly eller att döda honom. Nån halvmesyr är inte värt risken då det blir ett helt annat bevisläge. Vad är kicken/nyttan eg med att misshandla en sån där snubbe? Han kanske ser dig igen tre år senare dessutom. Han och hans jävla polare behöver inte styrka nåt bortom rimligt tvivel. Inga halvmesyrer!

Finns det inga vittnen och det finns vatten i närheten kan det funka att gå hela vägen och langa ner kroppen i vattnet som fixar DNA-problemet. Finns det skog i närheten är det nog bra att lägga ett par minuter på att gömma kroppen, ju längre tid den får ligga innan den hittas desto mer gynnsam uppklarningsprocent. Plocka mobilen från han och stäng av för gott inne i central stadskärna vid senare tillfälle. Ta dig därifrån, helst hela vägen hem till fots.

Jag skulle alltså säga att det tyvärr nästan bara finns situationer där det är bäst att bara fly.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback