Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-18, 22:55
  #1
Medlem
Det finns ju endel sidor som t.ex. cdon.com som låter folk beställa grejer enbart med personnr och inget bank-id.

Vet ej om man måste välja folkbokföringsadressen kopplad till personnumret som leveransadress då men känns ju ändå inte speciellt säkert.

Finns det något sätt man kan skydda sig mot sådant här? Har en bekant som det blev ett helvete för när någon människa beställde en massa saker i hans namn.. I princip hela hans dagar gick åt att försöka ordna upp det.

Antar att det inte finns något sätt att "spärra" sitt personnr från att användas tills man själv ska "använda" det eller liknande?
Citera
2020-09-18, 23:14
  #2
Medlem
HermaeusMoras avatar
Ansök om förvaltarskap så kommer ingen kunna använda ditt personnummer till att handla med.
Citera
2020-09-19, 00:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Ansök om förvaltarskap så kommer ingen kunna använda ditt personnummer till att handla med.

Hur menar du? Ska jag bli god man över mig själv?
Citera
2020-09-19, 00:32
  #4
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Hur menar du? Ska jag bli god man över mig själv?
Nej ansök om att få en förvaltare så kan ingen använda ditt personnummer till att handla med inte ens du.
Kanske lite extremt förslag men det fungerar
Citera
2020-09-19, 05:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Nej ansök om att få en förvaltare så kan ingen använda ditt personnummer till att handla med inte ens du.
Kanske lite extremt förslag men det fungerar

Haha jaså?

Behöver man inte ha någon form av funktionsnedsättning för att få det?
Citera
2020-09-19, 07:07
  #6
Medlem
Sebzors avatar
De flesta sidorna som bara kräver personnummer är kopplat via Klarna och går då bara till folkbokförningsadressen. Man kan själv ändra inställning i Klarna appen att det krävs bank-ID på alla köp genom Klarna, då kan man inte beställa med ditt personnummer.
Citera
2020-09-19, 07:35
  #7
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Ansök om förvaltarskap så kommer ingen kunna använda ditt personnummer till att handla med.

Jo, förvaltaren.
Citera
2020-09-19, 21:13
  #8
Medlem
Tack för tipsen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback