Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2021-07-07, 19:45
  #109
Medlem
Ja det får du ju tro vad du vill om.
Längsta avstånd på Stockumla är 500 meter och minsta plåten är uppskattad ca. 15cm.
Sitter 20tums Rainier Arms pipa med 10tums stigning och JP Low mass carrier med JP high pressure bolt. Med GGG 175gr är det inga problem. After all så är det ju .308 Win
På 300 meter går det dessutom fort mellan plåtmålen
Btw så träffar jag en Metric tavla med min CZ Shadow 4 av 5 ggr på 100 meter. Så har du något mer du inte tror på.
Citera
2021-07-07, 20:41
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Inte en chans att du skjuter 15 cm plåt på 500 m. Riktig rövarhistoria.
Du inser att det är större än en moa. Alltså med rätt kula helt möjligt
Citera
2021-07-07, 20:51
  #111
Medlem
Med GGG`s billiga 147gr så klarar den stora plåten på 500 meter. Uppskattad till kanske 30-35 cm.
På 300 meter fungerar den ammon klockrent och då behöver jag inte lägga pengar på finammo.
Citera
2021-08-31, 09:40
  #112
Medlem
Skulle det vara klokt att lära sig hantera och rida hästar i jaktsyfte? Kanske inte jaga från hästrygg ala Djingis khan men som transport och även dragdjur för att dra hem stora byten.
Vad säger experterna?
Citera
2021-08-31, 11:16
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Skulle det vara klokt att lära sig hantera och rida hästar i jaktsyfte? Kanske inte jaga från hästrygg ala Djingis khan men som transport och även dragdjur för att dra hem stora byten.
Vad säger experterna?
Utan infrastruktur att dra hästvagnar på så släpar bytet i marken vilket inverkar negativt på kvaliteten.
Citera
2021-08-31, 11:24
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppruckare
Utan infrastruktur att dra hästvagnar på så släpar bytet i marken vilket inverkar negativt på kvaliteten.
Det är inte vagn eller i släpande i marken jag åsyftar utan häst med någon form av träställning utan hjul där bytet ligger ovanpå och aldrig rör marken. Jag kommer inte på vad det heter. Ett flak utan hjul helt enkelt.
Citera
2021-08-31, 11:43
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Det är inte vagn eller i släpande i marken jag åsyftar utan häst med någon form av träställning utan hjul där bytet ligger ovanpå och aldrig rör marken. Jag kommer inte på vad det heter. Ett flak utan hjul helt enkelt.
Det fungerar på någorlunda plan mark, annars välter den. Dessutom ett kraftigt motstånd om underlaget inte är snö eller is.
Citera
2021-08-31, 11:48
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppruckare
Det fungerar på någorlunda plan mark, annars välter den. Dessutom ett kraftigt motstånd om underlaget inte är snö eller is.
Sant, i tät skog lär det vara en nackdel.
Så häst kan vara bra i rätt förhållanden mao. Dessa djur har ju fungerat bra tillsammans med människor även under de tusentals år vi inte hade vägar.
Citera
2021-08-31, 11:55
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Sant, i tät skog lär det vara en nackdel.
Så häst kan vara bra i rätt förhållanden mao. Dessa djur har ju fungerat bra tillsammans med människor även under de tusentals år vi inte hade vägar.
Hästtransporter blev mycket mer långväga när vägar byggdes, annat än på stäpper där det var plan mark tidigare. Djurdragna vagnar byggdes det vägar för långt innan det fanns bilar, Romarriket och andra gamla civilisationer hade vägar, och i vissa fall byggdes vägar för åsnedragna vagnar innan hästar introducerades. Men inom mindre områden som åkrar har hästar använts till att dra plogar även när hästtransporter över längre sträckor har varit opraktiska.
Citera
2022-02-28, 12:37
  #118
Medlem
Det verkar vara låg aktivitet i tråden men jag chansar. Är lite otålig så jag kan stapla inlägg på varandra om jag redan hittat svaren själv på tidigare frågor.

Hur ser man på jakt och fiske vid en kris.
Jag tänker i alla fall ha mat för ca en vecka hemma och självklart försöka skaffa mer mat om krisen kommer genom att köpa eller få mat från samhället.
Om det nu blir långdraget hur ser man då på möjligheterna till jakt och fiske om man i princip bor i en stad. Antar att man inte kommer vara ensam i skog och vattendrag kring staden.
Tror att samarbete är ett måste men efter ett kort tag borde djur och och även fiske vara slut. Är det realistiskt att tro att jakt och fiske kan lösa matbristen.
De bönder som finns kommer bli av med sina djur snabbt för att döda en ko i en hage borde vara mycket enklare än leta upp ett vilt djur.

Är ett organiserat civilförsvar vägen framåt, förstår att Sverige lagt ner det för längesen och vi får börja på ny kula men det är det mest realistiska lösningen.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback