Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-18, 12:14
  #1
Medlem
Vill höra erfarenheter av cymbalta, i samband med andra mediciner.
Jag har ADHD, bipolär 1, gad och PTSD som psykiatriska diagnoser och fibromyalgi samt andra kroppsliga besvär.
Mina mediciner består av Concerta, abilify, Lamictal. Vid behov har jag Zyprexa, Theralen, nozinan bl.a. Till natten tar jag Imovane, Propavan och melatonin om det ens räknas.
Har satt in Cymbalta igen, sist jag åt den (ett par månader sedan för fibromyalgin) fick jag grova svängningar under en och samma dag. Men nu har jag kraschat av ångest/ paralyserande depression och smärtor så testar sätta in den igen 30 mg, hellre får hypomanier än att känna såhär.
Undrar när jag kan förvänta mig effekt och hur den reagerar med alla andra mediciner om någon har liknande cocktail..? Och kanske ifall jag borde öka dosen snart. Har inte mycket tillit för läkare längre så vill hellre höra om folks egna erfarenheter.
Gick och inhandlade massor av vitaminer idag, omega 3, magnesium och multivitamin kvinna.
Finns det någon annan vitamin jag borde komplettera med eller överdrivar jag nu.. 🙄
Citera
2020-09-18, 12:16
  #2
Moderator
Jultrollets avatar
Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2020-09-18, 13:34
  #3
Medlem
låter som att du behöver en bättre stämningsstabiliserare om det ska gå bättre med cymbaltan denna gången
Citera
2020-09-18, 16:50
  #4
Medlem
Gick själv på Cymbalta efter jag låg inne på psyk. Blev hypo-/manisk som fan. Misstänkt för att vara bipolär, så kanske är det. Du skrev ju själv ”hellre hypomanisk”. Nej, det är du inte om du faktiskt vill ta hand om dig själv och komma in i livet på riktigt. Att rubba sömnen, impulsiviteten och annat kan leda till mer sjukdomar, ekonomiska svårigheter, relationsproblem och annat som gör din situation värre i slutändan.

Tycker inte du ska ta de faktiskt. Finns andra alternativ som är bättre. Var helt hyperaktiv dag in och dag ut, översocial, hamnade med nya människor hela tiden, tog lån, träffade mängdvis med tjejer, kunde inte komma typ på skiten, blev apatisk, drog igång och knarkade rejält på det också. Var konsekvenstänk 0. Kunde inte sova alls, var dock borttagen ifrån Imovane vid denna tidpunkten efter en rejäl överdos på Imovane + Tram + Oxascand. Så cannabis blev min helare gällande sömnen.
Avslutade tvärt efter att jag började bråka med familjen tillslut, blev mer aggressiv och impulsiv på skiten. Hade brain-zaps i en månad typ och då hade jag ätit det i ca 3-4 månader. Var en svår SNRI att återställas ifrån psykiskt också.

Behövs inte mer vitaminer än de du köpte, se bara till att äta ordentligt också. Men tycker du ska berätta hur du mår för en läkare, även att du inte litar på dem. Säg bara att du inte alls gillade din reaktion på Cymbalta men testar gärna något annat. En SSRI är nog bättre för dig också, mindre risk att trigga manier. Men jäkligt känsligt att ta antidepressiv medicin när du är Bipolär, sen tar du ju även mycket annat runt om. Går själv på Escitalopram just nu, använt i 6 veckor. Funkar hyfsat, tog dock 4-5 veckor innan jag kände av något. Lite gladare nu, mindre ångest ifrån att vara rastlös och ensam hemma men börjar känna mig lite mer mot det apatiska hållet igen, även en gnutta impulsivare beslut har skett senaste veckan. Var dock i riktigt dåligt skick när jag började, så bara skönt i nuläget att ha en höjd energinivå på dagarna. Men om jag märker att det går överstyr kommer jag trappa ned. Livrädd för SSRI och hur det påverkar mig, tror du känner lite samma sak. Kanske diskutera Concertan med läkare och försök prova Elvanse? Elvanse kan vara en hjälpare angående den psykiska påfrestningen, kan reglera ångest och annat på ett bättre sätt än Concerta. Ingen fakta på det, men verkar som det. Min bror hade Concerta men upplevde att hans depression/ångest försvann på Elvanse och idag är han bra, två tabletter Elvanse om dagen och ingen SSRI längre.

Kanske försök en liten period till utan antidepp såvida du inte känner dig suicid. Alternativt lägg in dig om det känns för jobbigt, skada dig inte i varje fall. Då kontaktar du mig här om de tankarna skulle uppstå.

Lycka till vännen!
__________________
Senast redigerad av NoSelfworth 2020-09-18 kl. 17:07.
Citera
2020-09-18, 23:31
  #5
Medlem
Först och främst ska inte stimulanter som concerta och neuroleptika blandas.
Det är ungefär som att gasa och bromsa en bil samtidigt.
Har du maniska episoder i din biolära sjukdom är cymbalta och concerta även ett stort nono. Läkare är helt sjuka i huvudet idag som ger såna här cocktails.
Du har alldeles åt helvetet för mycket mediciner och du har ingen aning om vad som gör vad.

Adhd symptom får man vid depression och ptsd och sömnproblem.
Utan att veta mer om ditt liv hade jag provat att medicinbanta och börja om från början. Du kanske till och med kan plocka bort några diagnoser.
Man SKAPAR psykisk ohälsa med såna här långa listor mediciner och stämplande av diagnoser. Vem som helst kan bli helt knäckt av trauman men det går att återhämta sig.

Nu säger jag vad jag hade gjort men du får göra precis vad du vill själv. Jag hade kört cymbalta eller venlafaxin ENBART, med propavan till natten om du har sömnproblem.
En annan rimlig medicinering är escitalopram + mirtazapin.
Dock måste du vara försiktig ifall du utlöser en mani.
I så fall är man helt fel ute och bör behandla med stämningsstabiliserare som typ lamotrigin, seroquel, litium, abilify mm.
Håll dig ifrån rävgift som zyprexa och nozinan.
__________________
Senast redigerad av VillJalentine 2020-09-18 kl. 23:35.
Citera
2020-09-19, 19:48
  #6
Medlem
Foxan1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kpaj
Vill höra erfarenheter av cymbalta, i samband med andra mediciner.
Jag har ADHD, bipolär 1, gad och PTSD som psykiatriska diagnoser och fibromyalgi samt andra kroppsliga besvär.
Mina mediciner består av Concerta, abilify, Lamictal. Vid behov har jag Zyprexa, Theralen, nozinan bl.a. Till natten tar jag Imovane, Propavan och melatonin om det ens räknas.
Har satt in Cymbalta igen, sist jag åt den (ett par månader sedan för fibromyalgin) fick jag grova svängningar under en och samma dag. Men nu har jag kraschat av ångest/ paralyserande depression och smärtor så testar sätta in den igen 30 mg, hellre får hypomanier än att känna såhär.
Undrar när jag kan förvänta mig effekt och hur den reagerar med alla andra mediciner om någon har liknande cocktail..? Och kanske ifall jag borde öka dosen snart. Har inte mycket tillit för läkare längre så vill hellre höra om folks egna erfarenheter.
Gick och inhandlade massor av vitaminer idag, omega 3, magnesium och multivitamin kvinna.
Finns det någon annan vitamin jag borde komplettera med eller överdrivar jag nu.. 🙄

Fick prova den när jag först fick fibromyalgidiagnos. Jag fick mycket biverkningar, var verkligen så sjuk. Provade i ca 2 månader men blev inte bättre.
Tycker du ska diskutera andra mediciner med din läkare om du även denna gången blir dålig.
Själv fick jag lyrica i stället. Vilket i sej är ett jäkla rävgift men har god effekt på mig.
Ett tips är att du läser på ordentligt om både sjukdom och mediciner för räkna inte med att din läkare är så kunnig om den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback