Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2020-09-24, 06:36
  #61
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad menar du med Sverige?
Vi har företag som t ex utvecklar datorspel. De får väl ganska hyggligt betalt för de.

Jag menar svenska medborgare som betalar skatt i Sverige, eller statliga företag som får betalt för sina produkter.

Dataspel är ett exempel på en väldigt riskfylld investering. Människor kan tröttna på dataspel och spela mindre ofta, och då kommer dataspelsföretagen tjäna mycket mindre i framtiden.

Citat:
Ingen måste tillverkar livsmedel till oss som bor här. Dom gör det alldeles frivilligt. För att det är hyggligt betalt för dom.
Folk i "fattiga länder" gör det dom får bäst betalt för. Dom gör redan det mest profitabala. Varför tror du att dom inte redan gör det?

Det är fritt fram för var och en att producera livsmedel i Sverige. Det bara är låg ersättning.

(Du har väldigt svag förståelse för verkligheten. Bara sagt som information. Och jag hoppas för din egen del att du kan ta in informationen du får).

Många länder i världen har stora naturresurser som skulle kunna göra dem rikare, tex olja, men de utnyttjar inte detta. Och en av orsakerna till det kan vara att världen behöver deras livsmedelsprodukter, och att de är rädda för att prova något nytt. Och det är bra på ett sätt för dem, för då är de inte så risktagande som du verkar vara, när det gäller tex att dataspel är en bra investering.

Och du har fel i att folk i fattiga länder gör det som de får bäst betalt för. Förstår du inte att det finns många människor i världen som skulle kunna göra andra saker som skulle ge dem bättre betalt?
Eller tänker du att världen fungerar så att alla placeras ut på det jobb där de får bäst betalt?
I så fall är kanske hela världen redan helt perfekt, och vi kan sluta diskutera problemen i världen!

Citat:
Jag ser nog inte riktigt problemet.

Då kan du läsa på lite om problemet med utarmade jordar, googla!

Citat:
Det är fritt fram för dig att starta ett företag som du kapitaliserar från din plånbok och köper upp sopor. Om du nu sett ett problem så är det väl bara att du löser det. Det är ju inga omöjligheter.

Jag skulle kunna starta ett företag som återvinner sopor bättre, men enbart tillfälligt för att lära staten att göra det. För vad är meningen med att ha en stat, om den inte sköter om landet?
Medborgarna ska förstås arbeta för staten, men staten måste vara "regissören" för att verksamheten ska vara så bra för landet som möjligt.

Citat:
Visst. Du kan ju prova att starta ett företag och göra det. Ska du utveckla tillverka alla komponenter också? Ett problem för dig är att din utrustning blir dyrare än konkurrenternas. Och då köper kunderna i Sverige inte dina. Hur ska du lösa det?

Säg all utrustning som behövs för livsmedelsproduktion, och förklara varför min utrustning kommer vara dyrare än konkurrenternas, så kan jag försöka lösa det problemet genom att tex uppfinna bättre utrustning.

Citat:
Hm, lite oklar över hur du menar här. Men säg att du startar en monteringsfabrik i Sverige. Om du skall konkurrera med foxconn så kan du anställa folk och betala kanske 1000 kr i månaden för heltid och skift. Du får en del problem med facket och med det klientel som du eventuellt lyckas anställd. Du kommer inte kunna konkurrera. Dessutom är dina indirekta kostnader mycket högre än foxconns. Du kommer egentligen inte kunna betala någon lön alls. Och varför skulle folk arbeta gratis i din fabrik?
Hur tänkte du egentligen. Det verkar som dina funderingar är helt fria från den ekonomiska verkligheten.

Eftersom Foxconn tillverkar mobiltelefoner för hela världen, så har de förstås fler anställda, fler inköp och större elförbrukning mm, än vad ett svenskt företag skulle ha som bara tillverkar mobiltelefoner för svenska folket. Och därför är det viktigt att fråga varför inte det svenska företaget skulle kunna ha lägre utgifter än Foxconn, och därför klara sig bra trots att de har lägre inkomster än Foxconn?

Och glöm facket, jag tror att många människor i Sverige skulle kunna tänka sig att jobba även om de bara får tex kost och logi och några Iphones och gratis sjukvård mm. Det handlar om att ge människor vad de vill ha, och det är inte alltid skyhöga löner. Människor vill främst ha produkter, och det kan de få även utan skyhöga löner.

Citat:
Medborgarskap betyder mindre och mindre för utbildade människor. Det är mer ett omak när man skall passera gränser.
Men genom att Stockholm bildar en stadsstat så frikopplar dom sig från den ointressanta landsbygden omkring. Det är i Stockholm tillväxten skapas. Inte i Kramfors.
Hämskon som rest-Sverige utgör kommer inte längre att vara ett bojsänke som vi måste släpa på.

Nackdelen med att vara "statslös" och flytta runt mellan olika länder, det är att man inte kan göra något för att förbättra det land man för tillfället är i. Och det kan till slut bli väldigt jobbigt när man ser hur världen ser ut för att ingen har brytt sig om den.
De olika ländernas ledare bryr sig kanske om sina länder, men det är inte säkert att de gör det eller att de gör det på ett bra sätt.
Världen skulle kanske kunna bli en enda nation, men då borde man ju ha rösträtt också i "världsnationen", och det är nog svårt för varje människa att hålla koll på vad som är bäst för hela världen. Och ännu svårare är det nog att förhindra att delar av världen bryter sig ur världsnationen.
Och nu är ju världen inte ens en världsnation, och jag tror det är mindre chans att den blir det, ju mindre människor bryr sig om det land som de är medborgare i. För ju mindre människor bryr sig om sitt land, desto större är risken för krig mm i världen. Alla länder behöver en befolkning som tar hand om landet och upprätthåller lagen mm.

Citat:
Nej det kan vi inte. Vi får utländsk valuta för vår export. Och för den kan vi importera. Vi kan inte importera för utländsk valuta vi inte har. Borde gå att förstå.

Alla företag kan begära mer pris, tappa kunderna och gå i konkurs. Men du beskriver det som en framgång.

Men du kanske kommer ihåg att jag skrev att med din politik så åker Sverige tillbaka till medeltiden.

Citat:
Det har det värde folk frivilligt betalar. Och folk betalar inte så mycket. Så enkelt är det.

Citat:
Du verkar tro att du kan vara världsdiktator och kommendera andra vad de skall betala. Borde du iaf inte ana att det inte är så.

Ju mer desperata människor är efter en produkt, desto mer betalt kan man begära för den produkten, förutsatt att de har pengar förstås.

Citat:
Det bestämmer dock inte du. Du är fri att sitta i din kammare och tycka. Men i världen utanför gör folk upp affärer frivilligt och betalar vad de kommer överens om.
Åter igen. Du är inte diktator.

Jag är inte diktator och jag bestämmer inte vad som har värde. Men tex Rolexklockor har ett väldigt lågt värde jämfört med mat eller människor, för du kan ju inte göra något värdefullt med en Rolexklocka utom att titta på den (vilket är långtråkigt i längden) och sälja den. Och de flesta människor skulle nog sälja sin älskade Rolexklocka till lågpris utan att tveka, om de tex håller på att svälta ihjäl eller för att rädda en anhörigs liv.

Därför är Rolexklockor en väldigt osäker och dum investering. Att sälja en Rolexklocka dyrt till en ond människa är däremot en bra affär, för onda människor borde inte ha rikedomar. Men att från första början köpa en Rolexklocka tyder på låg intelligens. Och att producera sånt onödigt som Rolexklockor, som tex Schweiz gör, det är ännu mindre intelligent och det kommer de förhoppningsvis sluta med snart. Om inte annat så för deras egen skull, och tex öka sin livsmedelsproduktion istället.

Citat:
Så länge folk levererar enligt avtal är detta inget problem.

Frisören klipper mig enligt avtal och jag betalar för det enligt avtal. Då spelar det ingen roll hur själviska vi är.

Jo det är ändå ett problem, eftersom själviska människor förgör världen med sin själviskhet. Du ser ju vad den själviskheten har lett till i tex Sverige, att fabriker lägger ner och människor blir arbetslösa för att företagare och löntagare inte kan komma överens om löner. Ingen är beredd att kompromissa.
Löntagarna borde säga "okej, vi accepterar 4/5 av våran nuvarande lön". Och företagarna borde svara: "okej, vi accepterar att ni får 3/5 av eran nuvarande lön, istället för 2/5 som vi först ville". Och löntagarna borde då acceptera det, eftersom båda parter har kompromissat.
Men istället står båda parter på sig och så läggs fabriken ner, och båda förlorar på det eftersom det inte är hur lätt som helst för ett företag att flytta en fabrik utomlands.

Citat:
Ser att du har Nordkorea som förebild.

Om en människa klipper sig som Kim Jong-Un, då betyder inte det att han har honom som förebild. Och att jag tycker att det är bättre att staten äger alla fastigheter i Sverige, det betyder inte att jag har Nordkorea som förebild. Nordkorea är mycket mer än bara en ägare av landets fastigheter, och jag tycker illa om Nordkorea av många skäl.

Citat:
Om du har den uppfattningen kan du ju köpa upp de då. Varsågod och köp.

Jag behöver inte köpa några av Sveriges naturresurser. Som svensk medborgare så är jag redan delägare till dem och har rösträtt när det gäller dem. Och samma gäller alla fastigheter/mark i Sverige. Och detta gäller så länge Sverige är en demokrati. Det spelar alltså egentligen inte så stor roll att fastigheter i Sverige säljs till utlandet, för man kan inte äga fastigheter i en demokrati, det är ännu en bluff som många människor har gått på. Staten äger alla fastigheter i demokratin Sverige!
Och om man vill äga fastigheter, då får man utropa sig som diktator över sin fastighet och börja försvara den.
__________________
Senast redigerad av eoku 2020-09-24 kl. 07:05.
Citera
2020-09-24, 19:58
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hade känts bättre om du skrivit långsiktigt istället. Det är på sikt jag tänker.

Nja, så fort företag i hög-BNP länder lägger något, produktion, konstruktion, maintenance, whatever, i länder med lägre BNP, så lär sig personalen där något. Men jag ser inte problemet. Företaget får ju jobb utfört till lägre kostnad. Det är ju en win. Och för kunderna är det också en win. De får ju produkterna billigare.

Var det inte i den här tråden jag tog exempel med Kalmars truckfabrik. Där blir det naturligtvis så att polackerna som jobbar där lär sig saker. Men vad är problemet med det?

Jag kan ju se att du inte är ensam med dessa funderingar. Men jag kan uppriktigt inte säga att jag förstår mig på dom.
1. Varför är det ett bekymmer för mig om folk i grannkommunen lär sig något. Och kan leverera mer värde, och höjer sin levnadsstandard. Det är väl snarare positivt.
2. Som 1 ovan men byt grannkommunen mot grannlandet
3. Som 2 ovan men byt grannlandet mot ett land längre bort.

Om du är konsekvent är alla samma problem. Eller inget. Annars bör du fundera över varför du är inkonsekvent.

För mig är inget ett problem. Varför skulle det vara ett problem för mig att man jobbat upp en hög levnadsstandard i länder som Singapore och Sydkorea?

Så länge folk får ersättning efter det värde dom levererar så förstår jag inte problemet.

Problemet är väl mer att om man inte värnar sin industri så har man snart ingen kvar. Att länder som t ex Tyskland och Japan har kvar industrier även som rika länder handlar ju om att man värnat dessa och inte bara sålt av till utlandet. Områden som t ex rostbältet i USA har förlorat många av sina ftg då dessa flyttat till utlandet eller lagts ned och inget kommit istället.

Sedan är det inget problem att andra länder som t ex Sydkorea, Singapore osv också producerar konkurrerande varor, men vi kanske inte vill bli helt utkonkurrerade för att vi inte tar vara på vår egna industri? Alla länder har ju att se till att man har ett välfungerande näringsliv som består av många olika bitar varav industrierna är en viktig pusselbit.
Citera
2020-09-24, 22:55
  #63
Medlem
Roctanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Vi medborgare ska inte jobba för statens skull, vi ska jobba för vår egen skull och för vårat land. Men vi gör det bäst genom att göra staten rik och mäktig. Det bästa är att ge alla våra tillgångar till staten, och låta dem bygga bostäder mm åt oss.
Varenda gång detta har testats har det enbart lett till massvält.
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Andra länder kommer nog se ner på "kompetenta" utvandrare från Sverige, och se dem som svikare och otåliga.
Invandrare har kallats för många saker i många länder över århundradena, men när han någon någonsin ifrågasatt varför de lämnat sitt land? Det går inte att svika en bit mark, är det bättre att bo någon annanstans så ska den överges.
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
"Varför har de inte engagerat sig politiskt i Sverige?", kommer människor kanske fråga de som utvandrar från Sverige.
Varför har inte Nordkoreanerna engagerat sig politiskt tror du? Det svenska politiska systemet är byggt för att främja den nuvarande ordningen. Den enda lösningen är att störta den nuvarande staten och bygga upp en eller fler nya ordningar. Men hur många orkar med sånt tror du? Hur lönt är det att kriga för eventuellt kunna införa ett bättre system på en markplätt som ligger närmre nordpolen än kräftans vändkrets ifall man har alternativ? Även om det går så blir nog svårt att politiskt ändra det faktum att Sverige ligger på dem breddgrader det ligger på.
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Och varför skulle andra länder inte kunna utbilda sina egna medborgare till att bli kompetenta så att de slipper ta in svenskar?
Det finns ju utbildade människor som utvandrar till andra länder, även om detta av förståeliga skäl är väldigt ovanligt i Sverige. Varför inte ta vara på dem som finns till hands?
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Att Sverige skulle bli ett skatteparadis är bara korkat, iallafall om vi säljer mark till utlänningar istället för att hyra ut den till dem på korttidskontrakt. För då säljer vi ut Sverige mer och mer, och utlänningarna får fler och fler rättigheter, och till slut finns det inga svenskar kvar i Sverige.
Bra att du kommer med någon konkret förbättring till mina förslag istället för att bara skriva en massa svammel. I Hong Kong så ägs all mark av staten och hyrs ut, och i flera länder måste man bli medborgare innan man kan köpa mark. Jag kan inte komma på någon annan lösning för att bryta den nedåtgående spiralen än att bli ett skatteparadis, det är där vi har någon form av konkurrensfördel.
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Och Sverige ska definitivt inte bli dumpningsplats för radioaktivt avfall!
Om Sverige överges och annekteras av Ryssland så är det ett möjligt scenario. Alternativt byggs det lite militärbaser på territoriet. Antagligen en kombination med tanke på den hyfsat stora landytan.
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Och vi kan klara oss utan kärnkraft om vi ändrar våra levnadsvanor
Vi ska alltså börja ha det sämre för att det är bättre? Det håller nog verkligen kvar folk som har alternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Men genom att Stockholm bildar en stadsstat så frikopplar dom sig från den ointressanta landsbygden omkring. Det är i Stockholm tillväxten skapas. Inte i Kramfors.
Hämskon som rest-Sverige utgör kommer inte längre att vara ett bojsänke som vi måste släpa på.
Stockholm borde verkligen bli en egen stadsstat, fast istället för att som Singapore leva på frakt och banktjänster så kan de sälja HBTQ-certifikat och lägenheter på Södermalm.
__________________
Senast redigerad av Roctane 2020-09-24 kl. 23:16.
Citera
2020-09-25, 21:25
  #64
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Problemet är väl mer att om man inte värnar sin industri så har man snart ingen kvar.
1. Vem är man
2. Vad betyder värnar?

Varför skulle näringslivet upphöra?
Tänker du dig att det skulle finnas en kriminell beskattande överhet?

Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Att länder som t ex Tyskland och Japan har kvar industrier även som rika länder handlar ju om att man värnat dessa och inte bara sålt av till utlandet.
Har du någon koll på det utländska ägande där då?
T ex hur mycket utländskt ägande är det via asienfonder.

Troligen tänker du väl mer på tidningsrubriker än fonder. Men varför säljer ägare bosatta i Sverige då?
Vad är skälet? Innan du kan klaga borde du ha det klart för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Områden som t ex rostbältet i USA har förlorat många av sina ftg då dessa flyttat till utlandet eller lagts ned och inget kommit istället.
Det är ju fritt fram för dig och andra att öppna era plånböcker och starta företag där.

Men om du inte vill göra det, varför ska då andra göra det?

Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Sedan är det inget problem att andra länder som t ex Sydkorea, Singapore osv också producerar konkurrerande varor, men vi kanske inte vill bli helt utkonkurrerade för att vi inte tar vara på vår egna industri?
Om vi blir utkonkurrerade så sjunker priset på vår arbetskraft. Då kan dom lägga ned där och flytta verksamhet hit.

Med marknadsliberalism kommer en nivellering över världen ske. Om det är lägre levnadsstandard någonstans så beror det på att överheten där gör inskränkningar och regleringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Alla länder har ju att se till att man har ett välfungerande näringsliv som består av många olika bitar varav industrierna är en viktig pusselbit.
Tänker du dig att man skall se till det med regleringar. Eller med statlig styrning som i Nordkorea.

Med en fri marknad uppstår näringsverksamhet, och tillväxt. Med regleringar och omfördelning hämmar man tillväxten.
Citera
2020-09-25, 21:48
  #65
Medlem
I alla fall borde vi se till att mer av vår mat produceras i landet, stödja våra bönder osv, har för mig att vi bara är självförsörjande till 30%när det gäller matproduktionen. Hade varit en bra idé om tex storkök inom kommun och landsting, tex skolor och äldreomsorg, hade kontrakt med bönderna i varje kommun i första hand, för det som kan odlas eller slaktas osv.
Citera
2020-09-26, 11:52
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
1. Vem är man
2. Vad betyder värnar?

Varför skulle näringslivet upphöra?
Tänker du dig att det skulle finnas en kriminell beskattande överhet?

Man är länder och värnar betyder att man försöker att stimulera olika typer av företagande inom sitt land genom alltifrån utbildning, olika investeringsprogram, skattesubventioner osv.


Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Har du någon koll på det utländska ägande där då?
T ex hur mycket utländskt ägande är det via asienfonder.

Troligen tänker du väl mer på tidningsrubriker än fonder. Men varför säljer ägare bosatta i Sverige då?
Vad är skälet? Innan du kan klaga borde du ha det klart för dig.

Fonder som köper och säljer aktier brukar sällan vara långsiktigt inblandade i drivandet av olika ftg, där behövs ofta mer lokala aktörer som driver på.


Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är ju fritt fram för dig och andra att öppna era plånböcker och starta företag där.

Men om du inte vill göra det, varför ska då andra göra det?

Jag och andra skulle säkert göra det om rätt förutsättningar fanns.

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om vi blir utkonkurrerade så sjunker priset på vår arbetskraft. Då kan dom lägga ned där och flytta verksamhet hit.

Med marknadsliberalism kommer en nivellering över världen ske. Om det är lägre levnadsstandard någonstans så beror det på att överheten där gör inskränkningar och regleringar.

Det har väl skett till en viss del att somliga industrier har börjat flytta tlllbaka då t ex Kina blivit dyrare men också för att man fört en politik som uppmuntrar och ger fördelar tilll mer lokala industrier.

Lägre levnadsstandard är ett stort kapitel och handlar om massa av saker som utbildningsnivå, korruption, driven befolkning osv.

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tänker du dig att man skall se till det med regleringar. Eller med statlig styrning som i Nordkorea.

Med en fri marknad uppstår näringsverksamhet, och tillväxt. Med regleringar och omfördelning hämmar man tillväxten.

Det är ju inte så att alla länder med fri marknad automatiskt är välmående länder. Det handlar snarare om hur landets styrande och befolkning väljer att utveckla landet. Kina är t ex väldigt auktoritärt och styrt men har uppnått en imponerande ekonomisk tillväxt.
Citera
2020-09-28, 01:46
  #67
Medlem
DeviatorXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glesbygdslover
Vet inte men jag fick lite kommunistvibbar av din teori.

Merkantilismen sågs väl som grundläggande kapitalism innan Adam Smith. Var hittar du kommunismen i detta? Även om Smith bidragit till en bättre världsekonomi så är dagens version, globalismen närmare kommunismen än merkantilismen. De rika kommer alltid få sina pengar men när varorna du köper tillverkas av barn i Kina riskerar lönerna att dras ner för alla och allmän välfärd blir för dyr. Alla, utom de rikaste, riskerar att få det sämre. Å andra sidan kan det bli väldigt bra, handel har alltid skapat nya värden. Men just globalismen är ett stort och därför riskabelt projekt. Det såg vi när alla munskydd i världen tog slut för ingen har råd att producera denna enkla och billiga produkt än just det landet som sprider smittan. Hur globalismen funkar vet vi inte ännu på några år. Ett visst nationellt skydd för basvaror är ren överlevnadsinstinkt.
Citera
2020-09-30, 14:08
  #68
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Men är det inte mycket billigare att köpa kött från nya Zeeland? Då får man pengar över till att köpa McDonalds.
Citera
2020-10-01, 10:22
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Och för att motverka det så skulle Sverige kunna ha lagar som innebär att tex TV-försäljare i Sverige, bara får importera TV-apparater från andra länder, tex Japan, om Japan köper in produkter från oss för lika mycket pengar.

Det är precis det som händer på en fri marknad med en flytande krona. Köper vi mer än vad vi säljer tappar kronan i värde och svenska produkter blir billigare i utlandet medan utländska produkter blir dyrare för oss. Tro mig, i längden kommer det att balansera.

Citat:
Och vad kan vi producera utan att andra länder tjänar på det genom patent och annat?
TV-apparater? Datorer?

Du pratar om produkter, integrerade kretsar och LED-skärmar m.m., med enorma skalfördelar. Det finns inte underlag för mer ett par fabriker för det i hela världen. Skulle vi producera sådant i Sverige för den svenska marknaden skulle priset stiga ett par gånger om då vi skulle behöva bära hela den fasta kostnaden för produktionsanläggningarna.

Det kan sägas att i princip hela den svenska industriproduktionen idag går på export medan i princip allt vi konsumerar importeras till landet. För att realisera dina drömmar skulle vi behöva ställa om hela den svenska ekonomin bara för att bli fattigare än Nordkorea.
Citera
2020-10-01, 11:17
  #70
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sx-gh
Det är precis det som händer på en fri marknad med en flytande krona. Köper vi mer än vad vi säljer tappar kronan i värde och svenska produkter blir billigare i utlandet medan utländska produkter blir dyrare för oss. Tro mig, i längden kommer det att balansera.

Men om svenska produkter blir billigare utomlands så tjänar ju Sverige inte lika mycket pengar på att exportera. Så det borde väl vara bättre för Sverige att styra importen istället, så att vi minskar importen innan kronan tappar i värde?

Citat:
Du pratar om produkter, integrerade kretsar och LED-skärmar m.m., med enorma skalfördelar. Det finns inte underlag för mer ett par fabriker för det i hela världen. Skulle vi producera sådant i Sverige för den svenska marknaden skulle priset stiga ett par gånger om då vi skulle behöva bära hela den fasta kostnaden för produktionsanläggningarna.

Det kan sägas att i princip hela den svenska industriproduktionen idag går på export medan i princip allt vi konsumerar importeras till landet. För att realisera dina drömmar skulle vi behöva ställa om hela den svenska ekonomin bara för att bli fattigare än Nordkorea.

Jag har efterfrågat det tidigare i tråden vad det är som gör att det kostar mer att tillverka i liten skala än i stor, alltså om man bortser från produktutvecklingen som hela världens konsumenter kan bidra ekonomiskt till genom ett påslag för varje såld vara.

Och om det bara finns underlag för ett par fabriker i hela världen för vissa produkter. Varför kan då inte en sådan fabrik ligga i tex Norden och ge jobb till oss som bor här?
Varför måste alla fabriker ligga i Asien?
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback