2020-09-18, 20:23
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilamix
Som jag förstår det så bildas det en massa mini vortex utav båtmotorer och dom låter extremt mycket i frekvenser som vi inte kan höra, så vanligt båtljud + ännu mer ljud, inte konstigt dom blir störda och i förlängningen gör något åt det.

Vi människor smakar ju skit för hajar pga för lite fett för mycket ben, därför dom spottar ut låret dom nyss tog en tugga av så jag kan inte tänka mig att späckhuggare ser oss som mat. Leksak/lek kamrat troligtvis, valen som var/är inspirationen till Moby Dick attackerade ju människor som bedrev valjakt pga att den förstod att människorna hade ihjäl dess kompisar/familjemedlemmar och förhindrade det!
Och hur skall de veta det om de inte tuggat lite först?
Citera
2020-09-18, 20:41
Bannlyst
Det har väl rapporterats om en konkurrenssituation med fiskebåtar, detta i kombination med överfiske verkar väl sannolikt att dom drar alla båtar över en kam, och börjar attackera.

Dock råder ett motsatt förhållande mellan kommersiellt fiske och späckhuggare längre norrut, på någon av Netflix naturdokumentärer ”our planet” eller ”Night on earth” visas späckhuggare upp vid den norska kusten, som ”utnyttjar” fiskeflottan och ser till att fylla sina munnar, där får du sken av ett ganska mysigt och harmoniskt samspel.

Men i höjd med Spanien råder det krig, märkligt!

Liknande fenomen har väl rapporterats om inom jakten, i Amerika så kopplar vissa björnar ihop ljudet av gevärsskott med Middagsklockan, så jägare har blivit tvungna att överge sina byten till förmån för grizzlybjörnar som ser det som sitt.
Citera
2020-09-18, 20:43
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot

Enligt vissa teorier är den så pass intelligent att den vet vilka konsekvenser det skulle medföra om den angrep människor. Om det stämmer låter jag vara osagt. Det är dock bekräftat att späckhuggare analyserat människans fångstmetoder för att sedan ta fångsten, finns dokumenterade fall där den ätit upp tonfiskar efter att människan gjort allt jobb och slit. Har för mig att namnet späckhuggare kommer ifrån valfångarna då den åt av späcket på fångade valar.
Citera
2020-09-18, 21:17
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Det är själva poängen.
Han var en tämjd späckhuggare men ändå opålitlig.
Det övriga jag skrev stämmer in på vilda späckhuggare , de är inga fredliga varelser och kallas för "killer whale" av en anledning då de dödar stora valar, hajar , delfiner m.m.
Späckhuggare är absolut inte korkade djur, de har god förståelse för hur fysik fungerar.

Späckhuggare är ju läskigt intelligenta. Jag gissar att de var ute efter mat. Som i detta klipp.

https://www.youtube.com/watch?v=g1VEwsI4SlY
Citera
2020-09-18, 21:34
Medlem
Lilamixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot

Samma som hajar? Smaka först sen inte tycka om oss och simma iväg?
Citera
2020-09-18, 21:43
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Båtmotorer låter ju förjävla mycket under vatten, sen finns det teorier om att våran sjöfart stör valars ekolokalisering. Späckhuggare är väldigt intelligenta och ger sig helt sonika på vad som nu har stört den?

Riktigt balla djur som är apex predator var dom än befinner sig, finns några fall då dom dödar dykare i Norge men det har nog varit att dom tar tag i dykaren för att leka, inte späckhuggarens fel att dykaren dog.

Du, var har du läst att orcas har dödat dykare i Norge?? De fridyker ju med dem till och med (vilket jag tycker är fel). Det har inte hänt i modern tid att en vild späckhuggare har dödat en människa. Sånt sker bara med traumatiserade instängda stackars späckhuggare som Tilikum och andra på Seaworld.
Citera
2020-09-18, 21:47
Medlem
Lilamixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Du, var har du läst att orcas har dödat dykare i Norge?? De fridyker ju med dem till och med (vilket jag tycker är fel). Det har inte hänt i modern tid att en vild späckhuggare har dödat en människa. Sånt sker bara med traumatiserade instängda stackars späckhuggare som Tilikum och andra på Seaworld.

Jag dyker själv och läste på något amerikanskt forum, typ IANTD att späckhuggare tagit tag i flaskorna på någon som plockade musslor/krabbor och dragit ner i djupet, troligtvis för att leka men inte fattat att människan måste andas luft/ ej mår så bra av att dras ner i en fjord.

Fast jag tror att dom som alla andra vattenlevande djur ser människor som något konstigt alternativt intressant, 99% av alla haj attacker är ju pga att vi ser ut som mat, om man inte räknar till opportunistiska attacker vid skeppsbrott då en haj drar ner någon halv död människa som ligger och guppar typ USS Indianopolis.
Senast redigerad av Lilamix 2020-09-18 kl. 21:53. Anledning: Mer text
Citera
2020-09-18, 21:49
Medlem
Citronfrommages avatar
Som svar på ämnet: jag tror späckhuggarna blir ihjälstressade av allt oväsen i havet. Det finns undersökningar som visar att det blev tystare i havet när corona härjade som värst i våras; militära övningar i havet ställdes in, osv. Och så börjar oväsendet nu igen... stackars alla havsdjur! 😢
Citera
2020-09-19, 00:06
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Samma som hajar? Smaka först sen inte tycka om oss och simma iväg?
Har aldrig hört talas om att en späckhuggare gett sig på människor och smakat. Fast vad vet jag.
Citera
2020-09-19, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Späckhuggare anfaller båtar och forskarna har inte en aning varför.

Jag har en teori. Kan de ha lärt sig att äta människor genom alla döda migranter som flyter runt i havet efter att deras sjöodugliga båtar kantrat, sjunkit?

Eller ligger migranterna och plaskar och skriker i vattnet och lockar späckhuggarna att anfalla?

När de väl fått smak på människokött så börjar de sedan att anfalla alla mindre båtar och försöker välta dom och kalasa på de som trillar i.

Tycker min teori låter vettig vad tycker ni?

Allt ätbart som faller i havet blir ju ändå fisk/krabbmat. Så varför inte Späckhuggsmat?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...repp-mot-batar

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ckhuggarattack

Jag tror späckhuggarna fått mat från båtar. Kanske fiskebåtar som slängt fiskrens - rentav matat dom medvetet för det var kul se dom på nära håll. Så fort dom lärt sig att det lönar sig "stöta på" en båt, så fortsätter dom i hopp om att få något. Aggressivt tiggande. Kan rentav varit små båtar som känt sig hotade och slängt i delar av fångsten för att slippa späckhuggarnas attacker på båten.
Dom är mycket intelligenta - dom har röster som dom kan använda, som ger väldigt skarpa ljud - dom skriker - kanske upphetsat i jaktens hetta.
Självklart jagar dom - dom brukar jaga i grupp. Flockbeteende.
Videon här ovan som visar späckhuggarna gemensamt skapar en stor våg för att spola en säl från ett isflak - är imponerande. Dom agerar synkroniserat.
Nu är det mindre båtar som dom upptäckt - det finns mat i. Och dom gör gemensamma attacker.

Det står också att det är mängder av båtar som blivit attackerade. Undrar hur många? Och rapporterna tycks komma från väldigt stora avstånd. Ända från Afrika till Nordirland.
Citera
2020-09-19, 11:33
Medlem
Bondbruds avatar
Citat:
Det har jag inte nämnt heller, dock så kan jag tänka mig som prövar det!

Citat:
Riktigt balla djur som är apex predator var dom än befinner sig, finns några fall då dom dödar dykare i Norge men det har nog varit att dom tar tag i dykaren för att leka, inte späckhuggarens fel att dykaren dog

Såvitt jag vet finns det inga dokumenterade attacker på människor.
Citera
2020-09-19, 13:25
Medlem
Lilamixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondbrud
Såvitt jag vet finns det inga dokumenterade attacker på människor.

Må så vara fast jag räknar inte olyckor som en attack. Massvis med videos där andra valar råkar skada människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in