Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2020-09-19, 13:28
  #37
Medlem
MaryGoores avatar
Fel och åter fel. Detta beror på om bilen i fråga är försedd med diffbroms eller diffspärr, alternativt om bilen har en centerkoppling istället för differential som kan låsas. Har nada med AWD eller 4WD att göra.[/quote]

Nej det är du som har fel.
Men om du tror dej vara expert så kan du väl bidraga till att lösa TS problem?
Eller kom du till tråden bara för att skryta med vilken tönt du kan vara?
Citera
2020-09-19, 13:47
  #38
Medlem
tigerrakets avatar
Din bil har dynamisk fyrhjulsdrift. Och AWD:n kopplas bara in när kraften behövs. Så 99% av tiden är det en FWD bil. Därav benämningen i databasen.
Citera
2020-09-19, 14:53
  #39
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Din bil har dynamisk fyrhjulsdrift. Och AWD:n kopplas bara in när kraften behövs. Så 99% av tiden är det en FWD bil. Därav benämningen i databasen.
Vad är det för benämning du avser?

För en AWD uppges följande i fordonsregistret:
Drivande axlar fram
1

Drivande axlar bak
1

För övrigt är det fortfarande bara spekulationer om vad trådskaparen har och var han hittat uppgiften "2WD". Han verkar inte heller vara intresserad av att återkomma i tråden.
Citera
2020-09-19, 15:12
  #40
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Vad är det för benämning du avser?

För en AWD uppges följande i fordonsregistret:
Drivande axlar fram
1

Drivande axlar bak
1

För övrigt är det fortfarande bara spekulationer om vad trådskaparen har och var han hittat uppgiften "2WD". Han verkar inte heller vara intresserad av att återkomma i tråden.
Dynamisk fyrhjulsdrift har alla volvo-bilar. Inte en enda volvo har ren fyrhjulsdrift.

De har BorgWarner kopplingen (tidigare Haldex-kopplingen men BW köpte upp och tillverkar from 2010 kopplingen). Det betyder att bilen inte driver på alla hjulen, utan är framhjulsdriven FWD, och när BW-kopplingen känner av att motorn börjar slira, då är där en pump som ökar trycket i kopplingen tills lamellerna går ihop vilket kopplar in backdäcken också alltså AWD. Du kan inte styra AWD/FWD på egen hand, utan det är kopplingen själv som avgör när den ska kopplas in.
Citera
2020-09-19, 15:22
  #41
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Dynamisk fyrhjulsdrift har alla volvo-bilar. Inte en enda volvo har ren fyrhjulsdrift.

De har BorgWarner kopplingen (tidigare Haldex-kopplingen men BW köpte upp och tillverkar from 2010 kopplingen). Det betyder att bilen inte driver på alla hjulen, utan är framhjulsdriven FWD, och när BW-kopplingen känner av att motorn börjar slira, då är där en pump som ökar trycket i kopplingen tills lamellerna går ihop vilket kopplar in backdäcken också alltså AWD. Du kan inte styra AWD/FWD på egen hand, utan det är kopplingen själv som avgör när den ska kopplas in.
Vad har det med denna tråd att göra?
Tråden handlar om en uppgift i fordonsregistret som eventuellt är felaktig!
Du pratar om "benämningen i databasen", var finns den?
__________________
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2020-09-19 kl. 15:29.
Citera
2020-09-19, 17:17
  #42
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Vad har det med denna tråd att göra?
Tråden handlar om en uppgift i fordonsregistret som eventuellt är felaktig!
Du pratar om "benämningen i databasen", var finns den?
Jaa du, vilken databas pratar vi om? Är det McDonalds kunddatabas? IKEA Family databasen? Eller är det kanske TRANSPORTSTYRELSENS DATABAS? Vilket känns mest troligt enligt dig?
Eftersom den inte driver på alla hjulen konstant räknas den som en framhjulsdriven bil.

Men jag dummar ner det för dig: Kopplingen styr om bilen ska vara tvåhjulsdriven, trehjulsdriven eller fyrhjulsdriven. 99% av tiden är den 2-hjulsdriven. Alltså ligger den under benämningen 2WD i TRANSPORTSTYRELSENS databas
Citera
2020-09-19, 17:40
  #43
Medlem
SirKnasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Jaa du, vilken databas pratar vi om? Är det McDonalds kunddatabas? IKEA Family databasen? Eller är det kanske TRANSPORTSTYRELSENS DATABAS? Vilket känns mest troligt enligt dig?
Eftersom den inte driver på alla hjulen konstant räknas den som en framhjulsdriven bil.

Men jag dummar ner det för dig: Kopplingen styr om bilen ska vara tvåhjulsdriven, trehjulsdriven eller fyrhjulsdriven. 99% av tiden är den 2-hjulsdriven. Alltså ligger den under benämningen 2WD i TRANSPORTSTYRELSENS databas

Roar mig med att knappa in ett helt gäng nyare Volvo AWD registreringsnummer hos transportstyrelsen och de presenteras samtliga med:
Drivande axlar fram
1

Drivande axlar bak
1

Vill du vänligen återkoppla med ett helt gäng Volvo AWD regnummer som presenteras annorlunda hos transportstyrelsen?
Citera
2020-09-19, 18:02
  #44
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Jaa du, vilken databas pratar vi om? Är det McDonalds kunddatabas? IKEA Family databasen? Eller är det kanske TRANSPORTSTYRELSENS DATABAS? Vilket känns mest troligt enligt dig?
Eftersom den inte driver på alla hjulen konstant räknas den som en framhjulsdriven bil.

Men jag dummar ner det för dig: Kopplingen styr om bilen ska vara tvåhjulsdriven, trehjulsdriven eller fyrhjulsdriven. 99% av tiden är den 2-hjulsdriven. Alltså ligger den under benämningen 2WD i TRANSPORTSTYRELSENS databas
Kan du hänvisa till en enda bil som benämns 2WD, för jag hittar ingen sådan.
Du sitter väl inte och killgissar nu när du ska "dumma ner det för mig"?
Citera
2020-09-19, 21:05
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Fast om den totalhavererar vid en krock fås ersättning enligt vad den är i registret.

Jag vet en som hade en hemmbyggd cab, han krockade, och fick grymt mycket mera i ersättning då de antog det var en ovanlig fabriksmodell.
Förstår du själv vilka direkta motsatser dina meningar är mot varandra?
Citera
2020-09-20, 09:17
  #46
Medlem
S Nubbens avatar
Jag hade en bil där det vid en kontrollbesiktning skrevs in fel mätarställning med en faktor 10. Skrevs in typ 18.000 km när bilen gått 180.000 km. När jag upptäckte det ca ett halvår senare detta kontaktade jag transportstyrelsen och de hänvisade till besiktningföretaget. Fick åka dit med bilen igen och de kunde då korrigera uppgiften. Det blev ett konstigt hack i kurvan när man kollade körsträcka på car.info men nu syns det inte längre.
Citera
2020-09-20, 23:55
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
Fel och åter fel. Detta beror på om bilen i fråga är försedd med diffbroms eller diffspärr, alternativt om bilen har en centerkoppling istället för differential som kan låsas. Har nada med AWD eller 4WD att göra.

Nej det är du som har fel.
Men om du tror dej vara expert så kan du väl bidraga till att lösa TS problem?
Eller kom du till tråden bara för att skryta med vilken tönt du kan vara?[/quote]

Suck

Jag har redan skrivit hur TS ska lösa problemet, genom att börja med att skaffa fram bilens typcertifikat, kallas även EC Certificate of Conformity. Sedan är det bara att kika under punkt två, "powered axels". Är bilen fyrhjulsdriven, oavsett typ eller vad tillverkaren kallar sitt system, så kommer det framgå här.

Hade du läst tråden istället för att leka besserwisser i ett ämne du uppenbarligen inte alls behärskar så hade du sett detta.

Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Jaa du, vilken databas pratar vi om? Är det McDonalds kunddatabas? IKEA Family databasen? Eller är det kanske TRANSPORTSTYRELSENS DATABAS? Vilket känns mest troligt enligt dig?
Eftersom den inte driver på alla hjulen konstant räknas den som en framhjulsdriven bil.

Men jag dummar ner det för dig: Kopplingen styr om bilen ska vara tvåhjulsdriven, trehjulsdriven eller fyrhjulsdriven. 99% av tiden är den 2-hjulsdriven. Alltså ligger den under benämningen 2WD i TRANSPORTSTYRELSENS databas

Detta är fel på två plan. För det första, om bilen är kapabel att driva bägge axlar så kommer det att framgå. Bilar med kapacitet att driva bägge axlar registreras som detta, inte som tvåhjulsdrivna.

För det andra, fyrhjulsdrivna bilar med elektrohydrauliskt styrd koppling brukar normalt sett lägga tryck på kopplingen redan vid vanlig körning. Detta gör att alla hjul alltid driver, men med en normal kraftfördelning på kanske 90:10 snarare än 50:50. Vid behov så kan man då snabbt öka hydraultrycket på kopplingen för att ställa om kraftfördelningen.
Citera
2020-09-26, 01:33
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Med tanke på att TS inte syns, kan det vara så att TS misstagit sig?

Inte hunnit kolla igenom alla svar :l

, ska försöka återkomma om någon är fortsatt intresserad. Trodde inte jag skulle få så många svar.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback