Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-17, 16:41
  #1
Medlem
Jormapormas avatar
Köpte thaimat och dum som jag var ställde jag matlådorna på sätet brevid istället för på "golvet". Det visade sig att personalen inte satt på locket ordentligt på en thaicurrylåda varvid en betydande mängd rann ut. Det var hål i påsen också. Hela sätet är indränkt och hela bilen luktar.

Vet någon hur man kan rengöra detta? Eller är det att lämna in bilen till proffs som gäller?

Tacksam för svar!
Citera
2020-09-17, 16:46
  #2
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jormaporma
Köpte thaimat och dum som jag var ställde jag matlådorna på sätet brevid istället för på "golvet". Det visade sig att personalen inte satt på locket ordentligt på en thaicurrylåda varvid en betydande mängd rann ut. Det var hål i påsen också. Hela sätet är indränkt och hela bilen luktar.

Vet någon hur man kan rengöra detta? Eller är det att lämna in bilen till proffs som gäller?

Tacksam för svar!

Jobbigt läge.
Tror inte att du kan få rent det själv, lämna in direkt eftersom det antagligen har gått igenom klädseln på sätet också.
Citera
2020-09-17, 16:47
  #3
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jormaporma
Köpte thaimat och dum som jag var ställde jag matlådorna på sätet brevid istället för på "golvet". Det visade sig att personalen inte satt på locket ordentligt på en thaicurrylåda varvid en betydande mängd rann ut. Det var hål i påsen också. Hela sätet är indränkt och hela bilen luktar.

Vet någon hur man kan rengöra detta? Eller är det att lämna in bilen till proffs som gäller?

Tacksam för svar!

Är det en dyrare/finare bil så åk till en rekondfirma, låter som ett case för proffs!
Citera
2020-09-17, 16:50
  #4
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Vad har du för försäkring? Många glömmer att de flesta försäkringar täcker även sådana här missöden.
Citera
2020-09-17, 17:12
  #5
Medlem
Barney Calhouns avatar
Spraja på klädseltvätt och sug bort med våtdammsugare efter en stund.
Upprepa om nödvändigt.
Använder själv en dyr kärchertvätt på jobbet.
Men en försäljare rekomenderade att spruta på medel blandat med vatten i en sprayflaska i stället för att hälla det i tvätten.
Skulle förhindra beläggning i maskinen.
Och sedan suga upp det.
Så den är bara en onödigt dyr våtdammsugare när man gör så.😆
Citera
2020-09-17, 18:08
  #6
Medlem
Exet hade sönder en mjölkliter i passagerarsätet.
Något äldre bil så kompisen drev MrCap kom ett ett förslag.
Skruva ur sätet. Schamponera in textilen och ställ den sen u duschen tills allt är genomspolat och låt sen sätet torka ordentligt innomhus.
Naturligtvis lättare med mjölk än lite segare så, men det fungerade riktigt bra.
Inte en tillstymmelse till lukt efteråt.
Citera
2020-09-18, 22:38
  #7
Medlem
Jormapormas avatar
Tack för alla svar! <3
Citera
2020-09-18, 22:52
  #8
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jormaporma
Tack för alla svar! <3
Berätta gärna hur det gick ock vad du gjorde senare.
Uppskattas av dom flesta som hjärtinnerligt försökt hjälpa någon i nöd.
En jobbarkompis som hade en volvo v70 som han skulle byta in mot en nästan ny xc70 hade vit delskinnsklädsel och var tveksam om fläckarna på passagerarsätet på tyget skulle gå bort.
Den blev som ny med kärchertvätten.
Så han fick köra alla säten så det inte skulle sticka ut att passagerarsätet var så fint.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback